Pelletsförening funkar

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Pelletsförening funkar

Inlägg av André »

Kompisen med lastbilsgaraget började nu komma till läget att fixa pellets till bra pris, Då han kör både foder o träpellets med bulkbilen själv så hörde han först med luleåpellets som han kör via lantmännen..

Han va rätt förvånad själv över priset då han lastar o fraktar det själv så trodde han på ett riktigt kanon pris men icke, 1620:-/ton skulle han kunna få det för då han stod för frakten själv..
Då kontaktade han Skellefteåbränslen (solett) o visst det gick fint att gå med i pelletsföreningen i Ånäset som fixade avtal för ett år sedan till ett pris på 1500:-/ton inkl frakt.. :shock: :D
Priset gällde till sommaren 2008 vilket kändes bra sa han men tyckte det verkade konstigt att det gick få det billigare inkl frakt än då han skulle köra det själv... :?
Han visste inte vad avgiften i föreningen va men man lär väl få veta sa han..

Frakten blir 500:-/ton enligt bioenergiluleå för ca 22 mil, Listpriset är 2123:-/ton för 3-5,9 ton o 2058:-/ton om man tar minst 6 ton´inkl frakt..
Blir en rätt dyr frakt tycker jag då det kostade 7200:- att ta en hel långtradare med 36 ton havre från Gävle-Burträsk (ca 62 mil) el om man så vill 200:-/ton för 62 mil.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Ah.

När du säger 1500:-/ton inkl frakt, var ligger fabriken (Skellefteå?) och hur lång sträcka fraktar dom då för det priset?

Och hur kommer man i kontakt med pelletsföreningen i Ånäset?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Ah.

När du säger 1500:-/ton inkl frakt, var ligger fabriken (Skellefteå?) och hur lång sträcka fraktar dom då för det priset?

Och hur kommer man i kontakt med pelletsföreningen i Ånäset?
Det är en frakt på ca 7,5-8 mil från Skellefteå-Ånästet men från luleå skulle han ta det själv i bulkbilen vilket borde bli billigare då dom inte behövr stå för nån frakt alls..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Kan inte tänka er att utvidga er förening sådär 6-7 mil till i omkrets? 8) Vi är minst 4 pelletseldare på jobbet och fler kan vi säkert ragga upp. Så en egen billast kan vi nog skrapa ihop. Har själv avtal på 1650kr/ton idag men det går ut sista december i år.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev:Kan inte tänka er att utvidga er förening sådär 6-7 mil till i omkrets? 8) Vi är minst 4 pelletseldare på jobbet och fler kan vi säkert ragga upp. Så en egen billast kan vi nog skrapa ihop. Har själv avtal på 1650kr/ton idag men det går ut sista december i år.
Jag är inte med i föreningen då jag har bättre pris själv, Sen beror det väl på skellefteåbränslen om dom godkänner att man har ett så stort distrikt.. Obs bara vad jag tror...

Tror inte det skulle funka att göra en förening som täcker hela länet/norrland o få bra pris pga det, Det jag tycker är konstigt är att dom inte behöver köpa en hel bil varje gång utan ibland är det bara kanske 2 kunder som ska ha totalt 6 ton... :?
Skriv svar