Pelletspris på väg ner?

homann
Prima virke

Pelletspris på väg ner?

Inlägg av homann »

Ja, drömma går ju... :-)

Beställde igår 2 ton från Agro, normalt (eller rättare när de hette SBE), så har det varit två veckors lev. tid och ibland någon dag extra. Denna gången kommer de på måndag redan.

Detta tillsammans med den milda början på vintern kanske signalerar ett visst överskott av pellets i tillverkarnas lager?

Eller är det mer en önskedröm? :P
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Dom brukar bara ha bråttom att höja, sänka priset är inget som dom brukar stressa med.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
salmon
Prima virke

Re: Pelletspris på väg ner?

Inlägg av salmon »

homann skrev:Ja, drömma går ju... :-)

Beställde igår 2 ton från Agro, normalt (eller rättare när de hette SBE), så har det varit två veckors lev. tid och ibland någon dag extra. Denna gången kommer de på måndag redan.

Detta tillsammans med den milda början på vintern kanske signalerar ett visst överskott av pellets i tillverkarnas lager?

Eller är det mer en önskedröm? :P
Ja det är nog en önskedröm för jag har hört att allt dom kan producera redan är sålt, förra året så var det väl bara SBE eller Agrol som inte hade några problem att leverera.(tror jag) Har för mig att jag läste någonstans att det har sålts 30000 nya brännare till denna säsongen. Undrar om det finns pelets fram i feb-mars?
Baxibrännare i en Focus PE 20
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

Jag är glad att jag inte köpte en ren pelletspanna...
Skogen är full av ved :wink:
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
Fredrik Wizard
Prima virke

Inlägg av Fredrik Wizard »

Agrol höjde sitt pris den 1/12, jag hade flyt denna gång och beställde den 30/11.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Tur då att inte alla återförsäljare av Agrol har höjt. Köpte 2 pallar idag för 1950:- styck.
Bröderna Lantz Spannmålsaffär i Vankiva, Skåne.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
jode
Prima virke

Pelletspris neråt?

Inlägg av jode »

Den varma hösten förvintern har inte bara påverkat våra egna konsumtioner neråt utan även de stora drakarna som eldar pellets för fjärrvärme.

Detta kan påverka priset åt ett gynnsamt håll om inte leverantörerna mörkar detta för att privatmarknaden är mera "okänslig" och okunnig. Jag jobbar själv på ett fjärrvärmeföretag och vet att leverantörerna börjar bli väldigt angelägna om att få leverera pellets.

Skall bli kul att se om detta ihop med sjunkande övriga energipriser drar pelletsen nedåt. Jag är väl tyvärr skeptisk då leverantlörerna med all rätt nog räknar med att vi privatkonsumenter inte köper mer bara för att vi får ett bättre pris.

Vi kan bara hoppas på att någon leverantör får så fullt att de sänker och får bollen i rullning. Vore lite trevligt med lite hederlig konkurrens i detta oligopolsamhälle...
CTC Total 83 med PX21
homann
Prima virke

Inlägg av homann »

Det avr ju trevligt att jag inte är ensammen i mina drömmar...

Mer regn => lägre pelletspriser!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Pelletspris neråt?

Inlägg av André »

jode skrev:Den varma hösten förvintern har inte bara påverkat våra egna konsumtioner neråt utan även de stora drakarna som eldar pellets för fjärrvärme.

Detta kan påverka priset åt ett gynnsamt håll om inte leverantörerna mörkar detta för att privatmarknaden är mera "okänslig" och okunnig. Jag jobbar själv på ett fjärrvärmeföretag och vet att leverantörerna börjar bli väldigt angelägna om att få leverera pellets.
Risken är väl att fjärrvärme lev får billigare pellets men priset står kvar för oss privata el att vi får en höjning så pelletstillverkarna ändå kan få bra klirr i kassan.. :roll:

FAN va jag skulle vilja veta vad fjärrvärmebolagen köper pelletsen för, Dom har dessutom 3 årsavtal..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Massa priset är högt som fasen nu. Eftersom det inte har blivit någon käle i marken så är det många bolag som inte får ut något timmer från skogen.

http://www.sodra.se/VisaSida.asp?Idnr=T ... jmWAFUkrF9
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
doktormartin
Gallringsobjekt

Inlägg av doktormartin »

Börja importera från Baltikum eller Polen! Det är det enda sättet att få konkurrens. Jag försöker desperat få intressenter till en leverans från Polen men alla verkar vilja spela säkert.

Agera! :)
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
Skruven
Ungskog

Inlägg av Skruven »

Hej. Om Biobränsleföreningen blir av kanske vi kan starta upp import av Pellets för att priserna ej ska rusa i höjden.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Är det någon som har några nya indikationer på sänkta priser? Erbjudanden? Kampanjpriser?

Med tanke på den milda vintern borde väl åtgången vara betydligt lägre än förra säsongen.

Och med de för tillfället också relativt låga elpriserna, så undrar man ju om det inte pågår diskussioner hos tillverkarna om hur man ska arbeta strategiskt för att behålla marknaden för pellets.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Skruven skrev:Hej. Om Biobränsleföreningen blir av kanske vi kan starta upp import av Pellets för att priserna ej ska rusa i höjden.
Det var det roligaste jag hört på länge. :lol: :lol: :lol:

Mycke snack å lite hockey med den föreningen.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Cohiba
Prima virke

Inlägg av Cohiba »

Beställde pellets idag. Frågade då hur det såg ut vad gäller tillgång och efterfrågan och fick då svaret att tillverkarna just nu har svårt att bli av med allt. Men steget därifrån till den logiska lösningen att sänka priset verkar oändligt långt.
Baxi Eurofire - Albin 910 DeLuxe
Souterränghus från 1968
Ekofiber på vinden
250 kvm
Skriv svar