Green Energy, Havrebrännare

Skriv svar
Ulrik
Späd planta

Green Energy, Havrebrännare

Inlägg av Ulrik »

Är det någon som har erfarenhet av Green energy havre brännare?
Jag är intresserad av hur eltändningen fungerar på havre, Då det verkar vara den enda havrebrännaren med eltändning. (Farmjet verkar inte finnas att köpa här Sverige)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jodå farmjet ska thermias åf kunna ta fram, Vet inte om det va på detta forum el på byggahus som en fått ett pris på 29000:- för en farmjet..
Det är ju mer svårtänt spannmålen så i farmjet iaf så sitter det tändelement på 2x400W mot 400W i en pelletsbrännare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulrik
Späd planta

Inlägg av Ulrik »

Skummt, jag ringde till två återförsäjare och den ena hade sett ngt ex uppe i Arvika men sa att de inte fanns än. Den andra sa att de hade haft 2st på en mässa och visat men att de inte funkade som dom skulle så de hade skickat tillbaka båda två.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ska du köra havre ska du ha en stoker.
Det funkar garanterat.
Sonnys Stoker har jag polare som kör med sedan flera år och det funkar felfritt.
Men fy vad aska det blir.

Jag tror inte på något som inte har kontinuerlig mekanisk askputtning modell grävre till spannmål.

Finns säkert folk som är av annan åsikt.
Thermias Farmjet och Green Energy är nog ganska lika i konstruktionen.
I alla fall de snabba blickar jag kastat på dem.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ulrik
Späd planta

Inlägg av Ulrik »

Jag förstår inte varför en stooker skulle vara bättre än en havrebrännare typ GE ,Farmjet . Jag kan inte riktigt se skillnaden mellan dessa förutom att sonnys stooker verkar ta en himla plats + att den inte har eltändning.

Beträffande askan så vet jag att det blir mycket då jag kört med havre i min ecotec A3 i 3år. Men är det under halva priset så är det bra timpeng när jag sotar och askar ur.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Sonnys är en maskin.
De andra är hushållsapparater.

Det är en herrans skillnad.

Men upplever du sonnys som att den endast är nackdelar så lycka till med nån av de andra.
Eco tec har väl också en spannmålsbrännare.
Iwabo likaså.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Ulrik
Späd planta

Inlägg av Ulrik »

Jag tror nog jag ska satsa på en hushållsapparat med eltändning + panna med ack-tank. Jag har upptäckt det att bor man i samhälle och vintern är så varm som den är i år, då är underhållsfyr inget vidare om man eldar spannmål. Med en acctank + eltändning skulle det gå att köra året runt.
Som jag ser det så finns det bara två alternativ GE och Farmjet, dock verkar det vara väldigt få som vet ngt om dessa brännare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ulrik skrev:Jag tror nog jag ska satsa på en hushållsapparat med eltändning + panna med ack-tank. Jag har upptäckt det att bor man i samhälle och vintern är så varm som den är i år, då är underhållsfyr inget vidare om man eldar spannmål. Med en acctank + eltändning skulle det gå att köra året runt.
Som jag ser det så finns det bara två alternativ GE och Farmjet, dock verkar det vara väldigt få som vet ngt om dessa brännare.
Helt rätt att du vill ha med eltändning, Det är ingen höjdare för din skorsten att köra med underhållsfyr då det blir låga temperaturer o att det är då kondensen blir, Kondens vill man absolut inte ha med spannmålseldning...

En bra isolerad acktank på 750-1000 l så behöver brännaren bara gå ca 2 ggr/vecka, Den går då även på full effekt..

Den som annars anses bäst för spannmålseldning är Ling pannan men även den saknar ännu eltändning men går få med lamdastyrning..
Dom sa för 2 år sedan då jag pratade med en kille där att det ev skulle försöka fixas eltändning men ja har då inte hört nått om det..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
havretomas
Frö

GE havrebrännare

Inlägg av havretomas »

Jag vet en snubbe som kör med GreenEnergy havrebrännare.
Eltändningen funkar helt perfekt, däremot måste man göra rent brännarröret ganska ofta, jag tror att den bränner havren sämre än sonnys, det blir mycket aska.
Eldar hellre havre
Ulrik
Späd planta

Re: GE havrebrännare

Inlägg av Ulrik »

havretomas skrev:Jag vet en snubbe som kör med GreenEnergy havrebrännare.
Eltändningen funkar helt perfekt, däremot måste man göra rent brännarröret ganska ofta, jag tror att den bränner havren sämre än sonnys, det blir mycket aska.
Kan du inte höra lite med honom om han kan rekomendera denna brännare? Om det är ngt han inte är nöjd med osv. Ganska ofta, är det var annan vecka eller 2 gånger om dan.

Tacksam för all info jag kan få.

mvh Ulrik
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Du har ju också Iwabo 30kW-C som du kan köra kombinerat spannmål, pellets i. Har eltändning. Vet ej hur täta rengöringsintervaller man behöver göra med denna. Men läs mer på deras hemsida. Ett tips bara :wink: .
havretomas
Frö

GE havrebrännare

Inlägg av havretomas »

1 ggr /vecka nu, 2 ggr när det blir riktigt kallt (skåne), rekommendera den? Tja
Eldar hellre havre
Skriv svar