Någon med erfarenheter av Värmebaronens vedpannor?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Stefan N
Frö

Någon med erfarenheter av Värmebaronens vedpannor?

Inlägg av Stefan N »

Hej!

Första inlägget här, förmodligen inte det sista! ;-)

Jag tänker byta ut min gamla oljepanna från 1958 till en modern vedpanna.
Just nu lutar det åt att det blir en Vedolux 40 UB från värmebaronen. Är det någon som har bra/dåliga synpunkter på denna innan jag definitivt bestämmer mig?

Tips mottages tacksamt!

//Stefan
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Fråga om du kan få se provningsprotokolet där verkningsgraden framgår.

www.radron.se finns ett bra test av vedpannor.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
puffen
Späd planta

Inlägg av puffen »

Har en vedolux 37, är jatte nöjd med den.

Mvh Björn
vedolux 37 laddomat 21 laddomat återvinningskoppel 3000L Ack 20rörs vacuum.
Stefan N
Frö

Inlägg av Stefan N »

puffen skrev:Har en vedolux 37, är jatte nöjd med den.

Mvh Björn
Ok!

Varför valde du den med fläkt? Är det på grund av dåligt drag i skorstenen eller finns det andra fördelar??

MVH

//Stefan
puffen
Späd planta

Inlägg av puffen »

Stefan N skrev:
puffen skrev:Har en vedolux 37, är jatte nöjd med den.

Mvh Björn
Ok!

Varför valde du den med fläkt? Är det på grund av dåligt drag i skorstenen eller finns det andra fördelar??

MVH

//Stefan
Jag har en för kort skorsten för självdrag.

Mvh Björn
vedolux 37 laddomat 21 laddomat återvinningskoppel 3000L Ack 20rörs vacuum.
sHoTTkY
Späd planta

Inlägg av sHoTTkY »

Har också en Vedolux 37, med 1500L ack, tanken är dock att komplettera upp med en 750L tank till så småningom. Den funkar hur bra som helst. Kan dock hålla med om att V-baronens specar på pannan är väldigt dåliga vad gäller verkningsgrad o.s.v. men det känns som om den är bra i alla fall, när det är full flås når rökgastempen upp till ungefär 185-190 grader, och det är bra tryck i laddningen av tankarna, laddar till 90 grader på 1 fullt inlägg och drygt 2½ timma vid nuvarande väder ute. Turbolatorer ingår till V. 37:an.
Morsan o hennes familj har en Vedolux 50UB (ca 3 år gammal) o 3000L ack. och dom är kanonnöjda med den också, dock har dom fått komplettera den med en rökgasfläkt pga för dåligt drag i skorstenen, men efter det, så har den funkat klanderfritt.
Det som jag tycker är bäst är att deras pannor är genomtänkta hurvida man ska handskas med dom, och att dom är enkla att koppla in, man sköter allt det vardagliga framifrån, jag har även benstativet, och det gör ju att det blir bra arbetshöjd även för mej som är en bra bit över 190 cm lång. Det är bara fläkten man behöver ta loss på baksidan, men man slipper krypandet på ovansidan bland rör och säkerhetsventiler.

Mvh Kim
Stefan N
Frö

Inlägg av Stefan N »

sHoTTkY skrev:Har också en Vedolux 37, med 1500L ack, tanken är dock att komplettera upp med en 750L tank till så småningom. Den funkar hur bra som helst. Kan dock hålla med om att V-baronens specar på pannan är väldigt dåliga vad gäller verkningsgrad o.s.v. men det känns som om den är bra i alla fall, när det är full flås når rökgastempen upp till ungefär 185-190 grader, och det är bra tryck i laddningen av tankarna, laddar till 90 grader på 1 fullt inlägg och drygt 2½ timma vid nuvarande väder ute. Turbolatorer ingår till V. 37:an.
Morsan o hennes familj har en Vedolux 50UB (ca 3 år gammal) o 3000L ack. och dom är kanonnöjda med den också, dock har dom fått komplettera den med en rökgasfläkt pga för dåligt drag i skorstenen, men efter det, så har den funkat klanderfritt.
Det som jag tycker är bäst är att deras pannor är genomtänkta hurvida man ska handskas med dom, och att dom är enkla att koppla in, man sköter allt det vardagliga framifrån, jag har även benstativet, och det gör ju att det blir bra arbetshöjd även för mej som är en bra bit över 190 cm lång. Det är bara fläkten man behöver ta loss på baksidan, men man slipper krypandet på ovansidan bland rör och säkerhetsventiler.

Mvh Kim

Tack för svaret!

Vet du dimensionerna på deras skorsten? Min skorsten är ca 7m hög och kanalen är rektangulär 140mm X 270mm. Undrar om jag också behöver fläkt?

God Jul på er!

//Stefan
sHoTTkY
Späd planta

Inlägg av sHoTTkY »

Hej...

Nej, jag vet faktiskt inte det på rak arm, den är uppskattningsvis runt 7-8 m hög, sen vid täthetsprovningen blev den utdömd, så de fick komplettera med ett insatsrör. Pipan var inte heller rak så det var lite knixigt o röret som gick i var bara 140 eller 150 mm... o för 50kW pannan var det tydligen för lite, det blev ingen fart alls, veden bara pyrde... Själv funkar min Vedolux 37 perfekt med ca 5 meter hög skorsten med 133mm insatsrör i.

Mvh Kim
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Har ni fått något test av verkningsgraden på vedulux?
Det verkar omöjligt att få dom.Och dom är inte med i råd o röns test
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Hmmm kollade lite på nätet om vedolux 37 ....

Ni som relativt nyligen köpt en sån,,, vad kostar den i runda slängar???
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
sHoTTkY
Späd planta

Inlägg av sHoTTkY »

Nej, jag håller med, verkningsgraden är svår att få tag i, hittade nåt gammalt test på nån vedolux ub, o den låg på 87%, o jag tror nog inte V.37an är sämre, det är ju en nyare modell.
I rökgastemp ligger jag mellan 170-215 grader, beroende på vedkvalitet o hur bra den har blivit staplad, har fortfarande bara 1/3 meters blandved som var till det gamla liket.
Jag har har hittat Vedolux 37an för 35.200 kr på nätet, dock utan benstativ. www.lundbergsvarme.se
Benstativet kostar ca 2000 kr till, o det är värt varenda krona!!
Det verkar vara ett väldigt bra pris, jag köpte min genom lite kontakter direkt från en stor grossist i södra sverige, och lundbergs pris skiljer sej inte mycket från det jag själv betalade.
Mvh Kim
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ett hett tips.
Kolla in Effecta pannan med lamda styrning.

37000 för den är mycket prisvärt
Jøtul I 520 FL
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Menar du Woody?! finner ingen info på deras sida om Lamda??

:?

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Den finns med i tidningen bioenergi villa 1/6

Ring effecta o hör med dom.Är folk på byggahus som kör med dom pannorna med lamda styrning
Jøtul I 520 FL
Stefan N
Frö

Inlägg av Stefan N »

Andreas Hansson skrev:Ett hett tips.
Kolla in Effecta pannan med lamda styrning.

37000 för den är mycket prisvärt

Är det lönt o satsa på lambdastyrning? Ger det verkligen så mycket mer som det kostar extra?? Fler prylar som kan krångla blir det åxå...

//Stefan
Skriv svar