Är vi pelletseldare dumma som spån?

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det finns 3 åf av pellets i Alingsås.
Perssons trä säljer Såbi för 2200 kr pall hämtpris.
A-ås skogstransporter Wida (visswood) tar 2300 kr/pall hämtpris.
Jordnära tar 2300 kr pall för SBE hämtpris.

Har man inte möjlighet till bulk så är pellets dyrt i förhållande till VP.
I vissa regioner är pelletsen helt enkelt löjligt dyr.
Jag förstår att folk som övervägt bägge alternativen känner att de valt det sura äpplet.
Särskilt de som valt att köpa komplett pelletsanläggning för typ 80-90-100 tusen.

Och nej, jag är inte ett forumtroll som säger detta.
Jag bara råkar ha jäkligt dyr pellets omkring mig och en värmepumpsinstallation på G till att komplettera pelletsen.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Du får också ha med i räkningen att det forskars ganska mycket på nya pelletsalternativ i dag. Dessa, när dom kommer in på marknaden öppnar nya vägar och priser.

Om man sedan kan få importpelletsen testad i mer utsträckning så att den håller sig inom ISO- standarden så kan även den bli ett konkurens kraftigt alternativ i mer utsträckning.
Fd:Fliseldare
Prima virke

Re: Är vi pelletseldare dumma som spån?

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Nån mer som ångrat sig?[/quote]

Ja du. Det kan du tro!!!!!!

Kör nu med bergvp.Det bästa jag gjort :D
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag hade gärna köpt importpellets även om den är otestad bara den vore billig och fanns häromkring.

Kan vara så att nya pelletssorter kommer påverka priset.
Men frågan är hur många år det tar innan de finns tillgängliga som ett tillgängligt alternativ.
Jag tycker det är tråkigt.
Hade jag idag haft en nyköpt villa och behövt göra något så hade jag stoppat en brännare i befintlig panna eller köpt markvärme/bergvärme.
Ett annat alternativ hade varit ny Luft-vatten VP eller om möjligt luft-luft i kombination pelletsbrännare i befintlig panna om den inte är över 15 år. Enkelt veckoförråd typ billigas möjliga till detta och använda för spetsvärme när Vp:n inte orkar. De ger billigare värme än pellets till de stannar vid typ minus 15 så den hade fått gå till den stannar och bli spetsad med pellets.

En ny komplett pelletsanläggning hade jag inte gett mig på av ekonomiska skäl i dagsläget.

Men händer det något med pelletspriset pga nya pelletssorter eller import så ändras ju förutsättningarna på samma sätt som de senaste 18 måndernas prishöjningar ändrat läget till det vi har idag.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Varför skulle inte den som importerar sälja till högsta pris?

Vill han inte ha pengar?

Så länge folk köper pellets för 2.80 så kommer folk sälja den för det
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:Woodfire har skrivit säker fel.
Räkna ned ca: 3000kr så blir det bättre till 15900kr
för 2100kr är säkert per/ton inte pall
Nja det vete f-n..

Såg att frajon i Umeå tar 2510:-/ton för småsäck o 2390:-/ton för storsäck.. Hörde även att solett tar över 2000:-/ton för bulk nu..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Andreas Hansson skrev:Varför skulle inte den som importerar sälja till högsta pris?

Vill han inte ha pengar?

Så länge folk köper pellets för 2.80 så kommer folk sälja den för det
Helt riktigt.
Pelletpriset är nog tyvärr något vi får vänja oss vid.
Möjligen en smärre prisskillnad så att okända fabrikanter skall få sålt de mängder de önskar. Typ "suspekt" importpellets. Men nån jätteprisskillnad kan vi nog glömma om kvaliten är någorlunda hyffsad.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

André skrev:
Nja det vete f-n..

Såg att frajon i Umeå tar 2510:-/ton för småsäck o 2390:-/ton för storsäck.. Hörde även att solett tar över 2000:-/ton för bulk nu..
ooops :shock: Har det det nått dit också nu ?
Troligen var väl prisskillnaden sådan att det lönat sig att köra ner den annars. Det kostade väl 1500/ton i våras i Norr eller?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
André skrev:
Nja det vete f-n..

ooops :shock: Har det det nått dit också nu ?
Troligen var väl prisskillnaden sådan att det lönat sig att köra ner den annars. Det kostade väl 1500/ton i våras i Norr eller?
Ja tom i oktober gick det att teckna 2 årsavtal, Kompisen som köpte min janfire tecknade nytt avtal för under 1900:-/ton för småsäck då (tror de va 1890:-/ton)
Men nu går det tydligen inte teckna avtal längre då dom säljer till södrasverige bl.a, Finns avsättning för allt dom får fram..
Kanske kompisen kan sälja sitt avtal nu då janfire´n fick bakbrand o huset brann ner... :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Fd:Fliseldare skrev:Nån mer som ångrat sig?

Ja du. Det kan du tro!!!!!!

Kör nu med bergvp.Det bästa jag gjort :D[/quote]

Både ja o nää.

Nu låg ju inte min investering på brännaren så mycket,ja de e klart jag betala 14 eller om det var 16000kr för min brännare 00.
Pelletsen var otoligt billig då,vet att jag raggade ett par bulkfyllningar å 3 ton för ca 2000kr!samt att jag fick 2 bulkar gratis för de var så dåliga då.
Nu kör jag ved samt pellets.Inte skulle det falla mej in att köra pellets året om inte,det blir alldeles för dyrt!
Ved är och kommer att vara förbannat billigt.
Så yxan kommer att vina,var så säker.
En bergvärmepump kommer icke in i mitt hus!!hellre fryser jag.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Fd:Fliseldare
Prima virke

Inlägg av Fd:Fliseldare »

Jackad kolv på motorsågen :shock:

Den Var rolig :D :D :D
Vilken flashback man får, till sin gamla moppe
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Woodfire skrev:Miljövänligt och billigt, pyttsan.

Visst är vi pelletseldare lättlurade.

Jag har du eldat med pellets i exakt ett år och gjort en jämförelse med före och efter.

Innan:

Total elförbrukning (hushållsel, värme och varmvatten):
34000 kWh/år a´ 1,10:- = 37400:-

Efter:

Elförbrukning (hushållsel):
9000 kW/h a´ 1,10:- = 9900:-

Pelletsförbrukning:
9 pallar a´ 2100 :- = 18900:-

Summa: 28800:-

Bruttobesparing
med pellets: 8600 :-

Avgår:

Sotarkostnad 2ggr/år: 800 :-
Livslängd för
pelletsbrännare
(25000:-/10 år) 2500 :-

Nettobesparing per år
med pellets: 5300 :-

För att spara cirka 5000 kronor på ett år har jag alltså ägnat motsvarande flera arbetsdagar åt att bära tunga pelletssäckar samt sota ur pannan en gång i veckan.

Skulle nu pelletspriserna fortsätta att öka medan elpriserna sjunker kraftigt, ja då försämras kalkylerna till pelletsens nackdel. Dessutom kan man förvänta sig att brännaren behöver lagas/servas några gånger under de kommande tio åren, vilket minskar besparingen med pellets ytterligare.

Och miljövänligt, det är jag tveksam till. Askan anses innehålla radioaktivitet medan utsläppen från min skorsten skitar ned i området där jag bor.

Pellets är snarare hälsofarligt och miljöförstörande i närområdet. Däremot ger det vissa klimatmässiga fördelar jämfört med att värma huset med icke-miljömärkt el.

Men för en ekonomiskt sinnad miljövän är miljömärkt el i kombination med någon form av värmepump det bästa alternativet.

Nån mer som ångrat sig?
Om du ej är nöjd så byt uppvärmning! :lol:
Om du kört med en ojusterad brännare så kan jag förstå att du har skitat ner i ditt närområde, med en justerad brännare och en bra panna så har du inte dessa problem.

Tänk bara på att du köper enbart grön el om du byter till en värmepump, annars så fortsätter du verkligen till att bidraga till en dålig miljö.
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Inte har vi smutsat ner i omgivningen och jag tror jag sparat mycket.
Innan pellets var det ca 4,5 kbm olja/år och ca 5000KWh hushållsel.
Nu ca 8 ton pellets och 5000KWh el.
Första året 14 120,00kr pellets.
Andra 14 180,00kr pellets.
I år är vi uppe i 12 519,00kr pellets och med nästa pall som jag skall hämta kommer jag upp i 12519+1976(2375/ton)=14 495kr.
Jämfört med olja så har jag spara mycket pengar.
Investering 20000kr.
VP hade kostat ca 130 000kr + ett antal 10 000kr för ett mekaniskt ventilationssystem.

En som är nöjd trots att det är lite jobb för jag har ju inte den bästa pannan.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

"Bra Miljöval" ska elen vara märkt i så fall eftersom den elen är producerad miljövänligt (vind, vatten osv), så kallad "grön el" är bara mindre miljöfarlig om man får använda det uttrycket och inte speciellt mycket att stoppa under julgranen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Voxac30
Gallringsobjekt

Inlägg av Voxac30 »

Ja det är ju tråkigt att profitörerna ska nästla in sig på alla områden...
Jag har kört pellets i snart ett år, köpte huset i februari, då satt den en relativt ny panna (installerad 1997) med en oljebrännare. För mig blev valet ganska självklart att sätta in pellets.
Jag håller fortfarande på att trimmar in systemet (antar att man aldrig kommer att ge sig, ommer alltid att finnas en liten knapp till att skruva på :D ).
Detta forum är en ovärdelig hjälp, men jag tycker nog att det smygit in sig lite väl mycke´ negativism på sistone. Pellets är ju faktiskt fortfarande betydligt billigare än både olja och el. Funderar nu oxå på att komplettera med solceller (gratisenergi)
VikingBio, Albin Futura Std, Agrol Pellets
Tegelkåk från -57 121kvm + källare
Skriv svar