Tranportkostnad olika förrådsmatningssystem

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev: Men jag vet inte hur sågspån påverkar verkningsgraden i en pelletbrännar. Någon som vet det?
Inre jag heller, men det blir iallafall mer aska i botten på pannan när det är mycket skit (=finpartiklar, spån) i pelletsen. Mina rengörningsintervaller av brännare och sugfilter minskar drastiskt när andelen finpartiklar ökar. Just nu måste jag göra rent filtret i sugaren en gång per vecka, annars blir det stopp i sugsystemet........

Angående de värden på gångtider och mängd pellets per sugcykel som jag utlovade till helgen. Så ber jag att få återkomma med dem nästa vecka efter jul. Tiden räckte inte till denna helg för lite test och mätning. Man blir inte så populär när man säger att man skall gå ner till pannrummet och "mäta lite" när allt fungerar......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Roli skrev:Här kommer lite uppgifter:

Märkskylt på sugarmotor till luftmatningssystemet:

1150 W IEC (vad det nu betyder)
1300 W max

1120 W enligt C.O energimätare.

Gångtider och pellets volym eller vikt skall jag försöka mäta i helgen om tiden räcker till.
Här kommer utlovade tider samt pelletsmängd per arbetscykel för luftmatningssystemet.

Skruven i extern förrådet, 0,25 kW, går 1 min och 36 sek.

Sugaren går inkl. eftergångtid totalt 2 min och 15 sek.

Erhållen pellets, snittvikt på 3 mätningar, är 8,7 kg.

Pelletsen transporteras ca 20 m i längd och 3,2 m i höjd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar