Snart inte intressant längre med dessa pelletspriser!!

elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Nu tar vi det lugnt och sakligt.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja vad ska man säga.. :(

Vad va det första man såg i tidningen idag, Jo Umeå energi bygger ett nytt värmeverk för pellets som ska sluka 20000 pellets/år vilket inte kommer att sänka priset på pellets häromkring iaf..
Dom kan ju elda flis o liknande i deras jätte pannor.. :evil:
Konstigt att avtalen är borta för privata men att dom hade teknat 3 årsavtal.. :?

Här finns artikeln http://www.folkbladet.nu/2006/12/02/ny- ... 00-villor/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Ähh, se det positivt.
Du kan få fjärrvärme och kan skaffa en ny hobby istället för pannan.
Kanske Golf ? :lol: :lol: :lol:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
salmon
Prima virke

Inlägg av salmon »

lennart wiklund skrev:
salmon skrev:Vad ni gnäller, köp olja istället då. Alla som driver ett företag vill väl tjäna pengar. Tror inte att dom vill bedriva någon hjälpverksamhet.
Ja det är väl klart att man gnäller!!
skulle du inte göra det då om maten gått upp 100% på 7år??
Men har man obegränslat med pengar som dej då kan man ju torka sej i arselet med dom och sedan elda dom i pannan. :twisted:
För sju år sen så var spånet nästan gratis, idag så vet sågverken vilken guldprodukt deras spån är. Det spelar inte någon roll om det är Neova eller Lantmännen som ska betala det är nog samma pris ändå så någon kartellbildning tror jag inte på. Obegränsat med pengar vet jag inte om jag har men det är bra ekonomi fortfarande att elda pellets men det är väl ett fritt land eller? Byt till olja eller el vet ja :wink:
Baxibrännare i en Focus PE 20
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

salmon skrev:
lennart wiklund skrev:
salmon skrev:Vad ni gnäller, köp olja istället då. Alla som driver ett företag vill väl tjäna pengar. Tror inte att dom vill bedriva någon hjälpverksamhet.
Ja det är väl klart att man gnäller!!
skulle du inte göra det då om maten gått upp 100% på 7år??
Men har man obegränslat med pengar som dej då kan man ju torka sej i arselet med dom och sedan elda dom i pannan. :twisted:
För sju år sen så var spånet nästan gratis, idag så vet sågverken vilken guldprodukt deras spån är. Det spelar inte någon roll om det är Neova eller Lantmännen som ska betala det är nog samma pris ändå så någon kartellbildning tror jag inte på. Obegränsat med pengar vet jag inte om jag har men det är bra ekonomi fortfarande att elda pellets men det är väl ett fritt land eller? Byt till olja eller el vet ja :wink:
Jag ber dej så mycket om ursäkt för mitt ordval,än en gång ursäkt!!

Men visst är det väl tragiskt att se denna prisutveckling,tycker du inte det?

Fan,snart är det ju lika bra att kasta ut brännaren tycker jag då.
Nu är väl jag i sanningens namn bortskämd med att värmen nästan är gratis...
Har ju alltid kört med ved.Det är ju som bekant det billigaste man kan värma sitt hus med.Tänkte när jag köpte brännaren att det skulle vara lättsamt vintertid.Nu har jag förvisso acctankar på en kubik så eldandet med ved är ju någorlunda lättsamt.
Så det blir väl att åter beträda vedbacken varje vår istället för var tredje.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Ähh, se det positivt.
Du kan få fjärrvärme och kan skaffa en ny hobby istället för pannan.
Kanske Golf ? :lol: :lol: :lol:
Nja då skaffar jag nog en spilloljebrännare istället för jag tror inte dom drar fjärvärme till mej då det är 4,5 mil till fjärvärmeverket.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:Ang: pelletskvalite och prishöjningar.

http://www.arbetarbladet.se/feature1.ph ... VRvinj.gif
Intressant del av artikeln "Ett ton polsk pellets i småsäck kostar cirka 1 500 kronor inklusive moms, vilket är nästan 1 000 kronor billigare än i Sverige. Men då tillkommer frakten från den polska fabriken till pannrummet i Sverige."

Någon som vet hur kvaliteten är på polsk pellets?
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

elvis skrev:6154 kr pellets ersätter 9450 kr olja.
Det är i underkant, du får lägga på ytterligare ett par hundralappar i elkostnad för pelletpannan.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Tja vad ska man säga.. :(

Vad va det första man såg i tidningen idag, Jo Umeå energi bygger ett nytt värmeverk för pellets som ska sluka 20000 pellets/år vilket inte kommer att sänka priset på pellets häromkring iaf..
Dom kan ju elda flis o liknande i deras jätte pannor.. :evil:
Konstigt att avtalen är borta för privata men att dom hade teknat 3 årsavtal.. :?

Här finns artikeln http://www.folkbladet.nu/2006/12/02/ny- ... 00-villor/
Läste precis artikeln, där står "drivs med pellets som mals ner till biopulver och blåses in i två brännare som producerar värme". Verkar aningen tokigt, först använder man energi för att pressa ihop pellets, sen använder man energi för att mala sönder den igen...

Hur funkar en sån där anläggning förresten, kan den bara mala pellets eller klarar den flis också?
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det gör ju Bionan också....

Det är nog svårare med flis, pellets kräver mycket mindre energi för att malas sönder.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Gnällig folk, ja så är vi människor.
Leva eller inte att leva!
Men vadå folk som rökare tar en ask per dag kostar ca 40 kr och från 1 januari nästa år kostar det ca 60 kr.
Men om man sluta rökar så köpa en småsäck pellets per dag istället och leva.
En småsäckar kostar mellan 40-50 kr och ni elda ju en säck per dygn.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

Kombipannan(olja/el) ska ut nu och alternativen jag kikat på har varit pellets, luft/vatten eller bergvärme.

Med tanke på att pelletsen blivit relativt dyr, verkar ha en ganska varierande kvalitéoch att det innebär betydligt mer jobb än de andra alternativen så går det numer bort. Var riktigt nära att det blev en installation i somras. Kände dock att jag behövde "läsa på" lite mer först. Känns som jag gjort rätt(i dagsläget iaf) som valt bort det.

Lutar mest åt att det blir luft/vatten nu med R410A och inverter.

Framtiden lär utvisa om jag valt rätt eller inte...
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ojva skrev:Kombipannan(olja/el) ska ut nu och alternativen jag kikat på har varit pellets, luft/vatten eller bergvärme.

Med tanke på att pelletsen blivit relativt dyr, verkar ha en ganska varierande kvalitéoch att det innebär betydligt mer jobb än de andra alternativen så går det numer bort. Var riktigt nära att det blev en installation i somras. Kände dock att jag behövde "läsa på" lite mer först. Känns som jag gjort rätt(i dagsläget iaf) som valt bort det.

Lutar mest åt att det blir luft/vatten nu med R410A och inverter.

Framtiden lär utvisa om jag valt rätt eller inte...
Glöm inte fråga kommunen om dom kanske har planerat på fjärrvärme i snart framtiden.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Ojva
Ungskog

Inlägg av Ojva »

De håller på med fjärrvärme ganska nära mig men eftersom de grannar jag vet har bergvärme alt luft/vatten så skulle det troligen bli alldeles för dyrt att dra fjärrvärme enbart till mitt hus, det handlar väl om ca 300m. Dessutom är fjärrvärmen inte så billig direkt heller...
Skriv svar