Råttor i pelletsen.

LO
Entusiast!

Råttor i pelletsen.

Inlägg av LO »

Fy katten, nä inte katten, rättare sagt fy för råttor. :(

I somras fick vi en störtskur, 80 mm regn på en timme. (Det var mycket regn kan jag berätta). I stort sett alla grannarna brottades med vatten i källaren. Och vattnet var inte rent, utan det var spillvattnet (avloppsvattnet) som trycktes in i källarna. Själv klarade jag mig eftersom jag bor lite högre än alla de andra (jag hjälpte naturligtvis mina grannar :wink: ).

MEN, så efter ett tag märkte jag att det inte stod rätt till bland pelletsen i pannrummet. (Jag hade nyss lagt in 2700 kg vestmarkapellets). Upptäckte att några säckar var sönder och pelletsen hade runnit ut, kunde också ganska snart konstatera att det fanns rått-skit bland säckarna.

:shock: PANIK! Fixa råttgift, råttfällor etc. Hur hade råttan/råttorna kommit in? Upptäckte en liten springa i en skarv mellan avloppsröret från köksvasken och utgående ledning i källaren. Kollade i brunnen strax utanför och visst, där hade de/den kommit in och även ut (tror jag), som tur var. Det var väl ända möjligheten för råttan/råttorna att lämna ”skeppet” i samband med störtskuren vi fick.

Murade igen sprickan, dammsög och torkade golvet i pannrummet och ”gud ske lov”, det verkade som råttan (jag har nu bestämt mig för att det bara var en) försvunnit.

I veckan upptäckte jag, nu när jag börjat komma ned i högen av säckar, att det fanns flera säckar med hål i. :? Då jag kollade i säckarna, visade det sig att råttan tuggat sönder plasten, så att säcken var full av små plastsmulor. Jag började lava om säckarna, tömma de trasiga, plocka bort all plast och även lite pellets som råttan pinkat i. Inget kul jobb. :cry: Resultatet blev 35 säckar mer eller mindre trasiga, kasserad pellets ca 15 kg (kasserad mest p.g.a. bekvämlighet, orkade inte pilla bort hur mycket plats som helst).

Tror att det hjälpte mig att det var vestmarkapellets, eftersom den är så hård och fukttålig. Det var inte så mycket smulad pellets trots råttans framfart. (Tur att pannrumsdörren var stängd).

Tja, det här inlägget tillhör nog kategorin onödigt vetande, men vad sjutton, alltid kan det glädja någon, så det bjuder jag på. :wink:

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Inte alls onödigt vetande, jag hade då ingen aning om att råttor gillade pellets. Nu blir jag nästan nervös över pallen med småsäck som står i logen... :shock:
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Jag har haft både råttor och möss i garaget förra året som jag fick mota bort med alla medel...

Men pelletssäckarna lät dom bli.

Däremot hade dom gnagt på PE slangen till flexskurven :lol: , men bara lite....den smakade nog inte så gott.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Råttor har jag aldrig haft inne, tog två i komposten med mullvadssax, men möss har vi varje höst. Och de gnager sönder allt möjligt.
* En cykelsadel blev av med all stoppning, yttersta lagret lämnade de kvar men det var inte speciellt bekvämt att sitta direkt på fjädrarna.
* I en bil skalade de tändkablarna.
* I en annan bil låg en handväska kvar över natten och inne i handväskan käkade de upp en penna samt skalade sladden till en mobilladdare.
* En skummgummiboll har minskat i storlek från tennisboll till pingisboll fast den är fortfarande nästan helt rund.
* Mina nya arbetshandskar blev av med fingrarna innan jag hann använda dem första gången så de bidde torghandlarvantar istället
* osv
Varför gör de så? Är det för att vässa tänderna? Det ser inte ut som att de ätit något eller använt det till att bygga bo. Mest orolig är jag för att de ska ge sig på golvvärmeslangar eller elkablar.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Shakespeare skrev:Mest orolig är jag för att de ska ge sig på golvvärmeslangar eller elkablar.
Vilket dom gör :shock: :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Just elklablar och tändkablar, allt med ström i verkar dom uslingarna vara roade av att tugga på.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Just elklablar och tändkablar, allt med ström i verkar dom uslingarna vara roade av att tugga på.
mmm det kan va det som ligger bakom kompisens husbrand i helgen, Då det verkar som elden startat bakom elcentralen där det inte är allt för sällan det hittas döda råttor.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

André skrev:
micke_932 skrev:Just elklablar och tändkablar, allt med ström i verkar dom uslingarna vara roade av att tugga på.
mmm det kan va det som ligger bakom kompisens husbrand i helgen, Då det verkar som elden startat bakom elcentralen där det inte är allt för sällan det hittas döda råttor.. :?
hahaha, jo, i elcentraler trivs dom.
Troligen är det något varmare där ?
Åker hiss till vardags.
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Mössen söker sig inte till värme i elcentraler. Men när de kryper i väggarna är det lätt att hamna där, det är oftast lättast väg utefter rör och ledningar.

Dessutom där de av kortslutning. Det är lättare att hitta en mus där den dött än där den bara krupit förbi...

-----
Jag agnar musfällorna med russin. Håller formen, sitter fast, luktar frukt. Ofta kan man ta flera möss på samma russin; drygt och billigt!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Anders G skrev:
Jag agnar musfällorna med russin. Håller formen, sitter fast, luktar frukt. Ofta kan man ta flera möss på samma russin; drygt och billigt!
:D Blev full i skratt, hustrun sitter just nu o äter russin (hon har nyss bakat), men jag vågar inte berätta vad jag läste.

/ Lasse
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Anders G skrev: Jag agnar musfällorna med russin. Håller formen, sitter fast, luktar frukt. Ofta kan man ta flera möss på samma russin; drygt och billigt!
Jag håller på traditioner. Fällor ska agnas med ost! Kan vara knepigt med färsk ost för det händer att de får med sig den utan att lösa ut fällan. En bit sytråd lindad runt godbiten brukar räcka. Vill man skoja om mig kan man säga att jag är så snål att jag knyter fast osten i musfällorna :D
När väl osten torkat så sitter den. Man kan få många möss på samma gamla ostkant. Vissa säger att den måste vara färsk för att de ska hitta den men jag tar ofta möss på fjolårets ost. Jag anser mig även vara en expert på att trimma in fällorna så de är extremt känsliga. Är de riktigt bra inställda så ska man knappt kunna ställa ner dem utan att de slår igen. Ibland löser de ut av vibrationerna när jag går förbi.
knutte
Fröträd

Inlägg av knutte »

Gick faktiskt iväg och tog lite russin nu.. Gott gott :)
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

En kille som jobbar med skadedjursbekämpning lärde mig att Godis faktist är riktigt bra som musagn.

Men Bränd ost är grejer.
Åker hiss till vardags.
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Har faktiskt ett par musfällor i pannrummet jämte pelletshögen. Jag använder en modell som heter Sleipner, som enligt en annons "Skadar inte musen."
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

snillet skrev:Men Bränd ost är grejer.
Hur går du tillväga när du bränner ost åt mössen? :D
Skriv svar