Snart dags för konvertering men oljan vill aldrig ta slut!

Shakespeare
Pannrumstomte!

Snart dags för konvertering men oljan vill aldrig ta slut!

Inlägg av Shakespeare »

Vi har 10 grader varmt här nere i Skåne och oljan vill aldrig ta slut :evil: Jag har redan flyttat fram installationen en gång. I vanliga fall brukar det vara en virvel i tanken så här års men för en gångs skull hoppas man på en högre förbrukning.

Nåja, jag har några av sotarens anmärkningar som måste åtgärdas oxå så det kanske är lika bra att vänta till efter jul?
singelstring
Entusiast!

Inlägg av singelstring »

Du kan väl beställa som en julklapp till familjen. Passa på att konvertera innan snö och kyla.Jan
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Sälj oljan eller kör upp den om du har en dieselbil.
Blir ju typ plus minus noll om du säljer den för 5-6 kr litern privat.
(pelletsen är billigare än olja så du har igen det på "förlusten" på oljan)
Många lokala leverantörer brukar köpa tillbaka olja till bra pris dessutom.

Jag hade bytt innan minusgraden kommer och hälsar på.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

kanske vore smart att forsätta bränna olja,med de här stigande pelletspriserna.Såg att någon fick betala hela 2800kr/ton för pelletsen
Rent jävla vansinne.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Förra veckan kostade oljan 8600 kr/m3 i Göteborg hos Levol Oljan AB.
Bara till å tanka....
Häromkring är det dagspriser med feta dippar ibland beroende på tillfällig överproduktion.
Timar man det rätt lönar det sig fint, Stor tank och var glad.

1m3 olja får man väl ut 9000 kwh ur med förluster i en modern oljepanna/brännare.
9000 kwh är = 2,34 ton pellets vid 80% verkningsgrad i en nyare pelletspanna. (4,8 kwh/kg x 0,8= 3,84 kwh i årsmedel per kg pellets.)

2,34 ton pellets kostar vid 2800 kr = 6552 kr.

Investerar man 80´ tar det vid en förbrukning på 18 000 kwh 20 år att tjäna in sin pelletspanna.
Jipppiiiieee vilket fynd :twisted:

Då har jag varit snäll mot pelletsen och inte räknat in den fördyrade sotningen eller något annat pelltsknas.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ska du bara byta brännare ställ oljebrännaren åt sidan å montera dit pelletsbrännaren få den justerad sen byter du tillbaka till oljebrännaren
ska du byta panna åxå kan du inte få allt justerat å sedan hänga dit din oljebrännare å köra slut på oljan ?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:ska du bara byta brännare ställ oljebrännaren åt sidan å montera dit pelletsbrännaren få den justerad sen byter du tillbaka till oljebrännaren
ska du byta panna åxå kan du inte få allt justerat å sedan hänga dit din oljebrännare å köra slut på oljan ?
Den varianten skulle jag nog föredra, Det är ju inte kul om oljan tar slut o man ska konvertera om det är -10/15° om det är hela pannan som ska bytas..
Är det bara en brännare som ska i så spelar det ingen roll då det bara tar nån timme så är det fixat om inte olje tanken ska tas bort o bulkförråd ska byggas + väntan på leverans av pellets... Då blir det kallt inne.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
lage
Fröträd

Inlägg av lage »

lennart wiklund skrev:kanske vore smart att forsätta bränna olja,med de här stigande pelletspriserna.Såg att någon fick betala hela 2800kr/ton för pelletsen
Rent jävla vansinne.
Håller med. Bojkotta dyra leverantörer om möjligt.
BAXI Bonus 30
Eurofire 20kW
Brukspatronen 9kW
2 x Sfinx 58-30X
TA 220U
_._._._._._._._._._._._

If it works, don´t fix it!
lennart wiklund
Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

lage skrev:
lennart wiklund skrev:kanske vore smart att forsätta bränna olja,med de här stigande pelletspriserna.Såg att någon fick betala hela 2800kr/ton för pelletsen
Rent jävla vansinne.
Håller med. Bojkotta dyra leverantörer om möjligt.

Ja!!
Nu måste väl endå måttet vara rågat,själv ringde jag upp Bio Norr och frågade om dom numera blandar i 18 karats guld i sin pellets :twisted:
Jag förklarade för dom att nu åker nog pelletsbrännaren ur hos mej iallafall.Dom ville ha 7000kr bulkat tre ton till Järpen.
Kostade 4000kr för två år sedan.Så pellets från Härnösand är det slutköpt här iallafall.
Har raggat från ett annat ställe nu,men det kostar endå 6000kr bulkat hit,får se hur jag gör.Har även marindiesel på g för ca 3.50kr/litern.
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Nu är det 14cm kvar i botten på tanken och om bara några cm kommer den att börja suga luft. Det var inte så länge sedan vi hade tankrengöring så jag vill gärna köra ända ner i botten. Jag tänkte mig att kapa röret och förlänga det men då får jag luft i röret och jag har hört att det kan vara svårt att få bort. Eller...

Jag har en Bentone BEO 10v kopplad med ett rör (utan retur). Hur luftar jag ur den och startar den när det är luft i sugröret?

Tack på förhand!
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag fick in luft i ledningen när jag, i slutet på oljetiden, lutade tanken läckte luft in. När jag väl fick det tätt igen (med en bränsleslang och slangklämmor) klarade brännarens pump att suga lufta upp oljan utan problem.

Ett sätt att förlänga kan vara att förlänga befintligt rör inne i tanken med en slangstump och en slangklämma. Kräver dock att får frisk luft att andas och medhjälpare utanför tanken.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Stugsittaren skrev:Jag fick in luft i ledningen när jag, i slutet på oljetiden, lutade tanken läckte luft in. När jag väl fick det tätt igen (med en bränsleslang och slangklämmor) klarade brännarens pump att suga lufta upp oljan utan problem.

Ett sätt att förlänga kan vara att förlänga befintligt rör inne i tanken med en slangstump och en slangklämma. Kräver dock att får frisk luft att andas och medhjälpare utanför tanken.
Hade du ett eller två rör till din brännare? Har hört att det är mycket lättare när det finns en retur.
/mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade enkelrör.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Stugsittaren skrev:Jag hade enkelrör.
Ok. Jag kanske provar.
Det är ca 200liter kvar. Får se hur mycket jag kan få ut genom att luta tanken. Det är kanske inte lönt att bry sig om?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Shakespeare skrev:
Stugsittaren skrev:Jag hade enkelrör.
Ok. Jag kanske provar.
Det är ca 200liter kvar. Får se hur mycket jag kan få ut genom att luta tanken. Det är kanske inte lönt att bry sig om?
mvh
Jag körde upp allt utom ca 0,5 liter som bestod mest av vatten, Jag lutade tanken o fick ut istortsätt allt ca 150 l vilket är ca 300 kg pellets... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar