Dålig varmvattenkapacitet = CTC1100 ??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Kimpa
Gallringsobjekt

Dålig varmvattenkapacitet = CTC1100 ??

Inlägg av Kimpa »

Jag pratade med en kille som provat köra en CTC1100 med pelletsbrännare, han sa att varmvattenkapaciteten var för dålig för en familj på 4 pers, han kör med Nibe City idag.
Är det någon som har samma erfarenhet av 1100:an?
CTC 265 Från 1966 (men letar efter något nyare)
Baxi Eurofire -06
Arbiter
Frö

Inlägg av Arbiter »

Jag har en CTC 1100 med pelletsbrännare och jag kan bekräfta det. Varmvattnet räckte oftast bra när man körde med olja men vid bytet till pellets blev det värre. Min gissning är att det helt enkelt tar lite för lång tid att få fart på pelletsen när temperaturen sjunker.

Om jag gick ner och "tvångs startade" brännaren en kvart innan frugan skulle börja fylla badkaret så gick det ganska bra men det blev ändå så att jag installerade en varmvattenberedare i serie med pannan.

// Magnus
Ctc 1100 - VikingBio - veckoförråd - 240m2 uppvärmt
Arbiter
Frö

Inlägg av Arbiter »

Jag har en CTC 1100 med pelletsbrännare och jag kan bekräfta det. Varmvattnet räckte oftast bra när man körde med olja men vid bytet till pellets blev det värre. Min gissning är att det helt enkelt tar lite för lång tid att få fart på pelletsen när temperaturen sjunker.

Om jag gick ner och "tvångs startade" brännaren en kvart innan frugan skulle börja fylla badkaret så gick det ganska bra men det blev ändå så att jag installerade en varmvattenberedare i serie med pannan.

// Magnus
Arbiter
Frö

Inlägg av Arbiter »

// Magnus
UlfBr
Ungskog

Inlägg av UlfBr »

Hej,
Liet erfarenhet som går emot vad Magnus skriver. Jag installerade en pelletsbrännare till min CTC1100 i vintras och hade en diskussion med min leverantör om en varmvattenberedare behövs eller ej. Han skulle ha 15000 kr för att sätta in en sådan.
Under tiden som vi konverterade från olja till pellets så körde vi med el. Detta var under februari och ganska kallt ute så mycket energi gick åt att värma elementen. Med el så gick det definitivt INTE att dusha mer en några minuter innan vattentempen blev för låg. Frågan var nu hur det blir när vi eldar med pellets?
Svaret är att det går alldeles utmärkt! Vi märker ingen skillnad mot att köra olja. För oss så hade investeringen på 15000 för en beredare varit bortkastade.
CTC 1100 + KMP PX21
SpeedySwede
Entusiast!

Inlägg av SpeedySwede »

Vi är två vuxna och tre barn, vi kör en CTC1100 med en Blueflame brännare. Naturligtvis var det en av våra största farhågor att inte varmvattnet skulle räcka men det har fungerat perfekt. Märker ingen skillnad från tiden med oljebrännaren. Vi har dessutom ett normalstort badkar som vi fyller ibland.

Så svaret är att ska man köra med pellets i en CTC1100 så ska man välja en brännare som fungerar bra i mottryckspannor samt att den har bra startprestanda. Den bör även ha modulerande drift.
Mig veterligen så är det bara Blueflame som alla uppfyller dessa krav.

Annars så finns ju en väldigt enkel lösning på problemet. Man ställer termostaten till elpatronen på t.ex 60 grader så att den "fångar upp" pannan vi dom tillfällen då någon dushar och brännaren inte förmår att klara temperaturen.
Med tanke på att man förmodligen inte dushar mer än en gång om dagen, och den korta tiden som el-patronen är inkopplad så kan det inte bli många kilowatt som går åt till detta. Tyvärr verkar det vara lite av "tabu" att föreslå något sådant.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Tyvärr verkar det vara lite av "tabu" att föreslå något sådant
Ja FY!!!! du borde skämmas!!! :D :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
magnuswestberg
Fröträd

Inlägg av magnuswestberg »

Jag har en 80l varmvattenberedare kopplat på serie , Det fungerar perfekt! :lol:
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Styr_Rickard
Frö

Inlägg av Styr_Rickard »

Har själv en 1100 Family med en KMP PX21 och har aldrig märkt av dåligt med varmvatten. Inga problem att både diska och duscha flera stycken på rad. Har iof. själv ställt ner eltermostaten på min av ekonomiska skäl :) ...
CTC 1100 -96
KMP PX21 -06
Veckoförråd 400L -06
Draglucka -06
Hemmma skruvat styrsystem
taktsa
Späd planta

CTC 1100 Family -98

Inlägg av taktsa »

Har en CTC 1100 Family -98 med en sproilans KMP 21, inga som helst problem med varmvatten, 5 personer i familjen varav minst 3 kan duscha på raken utan komplikationer.

Räcker även till att fylla badkaret utan problem, min oljebrännare innan pelletsen orkade inte riktigt fylla badkaret.

Vattenmängderna är det inga problem med, däremot är den pannan ganska trång för pelletsbrännare och måste askas mer frekvent än de generella rekommendationer som pelletsbranschen anger.

Lägg varmvattenberedarpengarna på en ordentlig elektronisk styrcentral med inne och utegivare.
Styr_Rickard
Frö

Inlägg av Styr_Rickard »

Måste bara av ren nyfikenhet fråga hur ofta som du då askar ur din pannan och brännare?? Har du alla skruvarna kvar för rökgaserna?? Jag var själv tvungen att ta bort 2st för att få det att gå bra...
CTC 1100 -96
KMP PX21 -06
Veckoförråd 400L -06
Draglucka -06
Hemmma skruvat styrsystem
tompaJ
Frö

Inlägg av tompaJ »

Jag har en CTC 1100 -94 som värms med en bionabrännare. Spannet mellan start och stopp är 57-90 grader. Har aldrig någonsin haft problem med att varmvattnet tagit slut vid dusch. Men det är ju bara att justera inkopplingen av elpatronerna till säg, 55 grader så löser det sig även vid riktigt kalla dagar om man har problem med varmvattenskapaciteten.
Teddy
Gallringsobjekt

Ett halvt badkar = -20 grader

Inlägg av Teddy »

hej
tråden är lite gammal men jag postar ändå.
Temperaturen i pannan sjunker snabbt så brännaren hinner inte komma igång. Ett halvt badkar och det har gått från 82 - 63 grader. Nu när det är varmare hinner brännaren gå ner i vila och det tar alldeles för lång tid innan den är igång.
Jag har intervallet 70-80 grader och vågar inte höja för max termostaten löser ut.
Jag undrar följande:
Kan jag justera upp max termostaten, min löser vid 85grader ?
Hur mycket vatten är det i en CTC 1100, kan jag koppla på en acktank för att få mer vatten att krama värme ur?

VV kapaciteten var inte lysande när den gick på olja men nu är det dåligt.
Stöttar med el vid 60 grader.
CTC 1100 / BlueFlame
PolarnPer
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av PolarnPer »

Hej,

Löser maxtermostaten redan ut vid 85 grader?
Jag kör min brännare mellan ca: 72-88 grader (panntempgivare till Vikingen), sen under avsvalningsfasen så ökar den till ca: 92-94 grader om man inte plockar ur någon effekt ur pannan. Min maxtermostat har aldrig löst ut (kanske inte fungerar) :shock:
Panntempgivaren startar också brännaren direkt om temperaturen faller snabbt i pannan (2 grader per minut tror jag), även om den ligger på 80 grader. Då får man också bättre varmvattenkapacitet.

Har för mig att vattenvolymen i pannan ligger på 145 eller 165 liter.
Jag hade en Exonom med 260 liter när jag körde olja, men då gick det inte att fylla ett badkar. Nu kan jag fylla badkaret utan problem (med CTC1100), även om man gärna vill spola upp det lite långsammare än fullt ös så att inte panntemperaturen sjunker för lågt.
Om brännaren redan går så är det bara att spola på. Om den inte har startat så får man vara lite försiktig.
Jag har så att elpatronerna går in vid 50-55 grader för säkerhets skull. Den faller aldrig ner dit om det inte är någon driftstörning.

Det ska inte vara några problem att koppla till en acktank också.
CTC1100 -98, Viking Bio -06 med lucka och 2,5 m skruv, CBJ + RS. Hembyggt förråd 2 m3.
MartinMartin
Frö

Hej

Inlägg av MartinMartin »

Vi har en CTC1100 ekonomi, med en torsby mini
vi är 4 i hushållet inga problem med varmvattnet alls.
brännaren ligger och jobbar mellan 60-85 grader
Skriv svar