storlek på värmeväxlare ???

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
BG
Lärjunge!

storlek på värmeväxlare ???

Inlägg av BG »

Hur stor värmeväxlare bör jag ha för 13 m3 platt solpanel ...
jag har funderat på att skicka efter en som är på 0,28 m2 som har 22 plattor ....
räcker det ???
Ska växla mot ganska kallt vatten... 5-30 grader :?: :?:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Jag mailade sfinx, för det är väl den du tänker på, och den skulle klara 60 rör utan problem. Jag skulle t.o.m. kunna dubbla antalet rör och ändå bara få ett par graders förlust i värmeväxlaren. Om det stämmer så ska 13m2 plansolfångare vara något problem. Speciellt inte om du kör så låg temp.

Hur har du tänkt förresten? Ska du bara förvärma vattnet eller klarar du dig med 30 graders framledningstemp?
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Tackar för det ... då skickar jag efter en där....

Ska koppla in den på golvvärmen i källaren ... jag har precis fått upp panelen för ett par veckor sedan och jag har inte köpt någon acc tank ännu... ska köpa tank å NY panna om ett par år när det blir dags att flytta in i huset ... Renoverar;;;
så jag tänkte att panelen skulle kunna göra lite nytta om jag kopplade in den på källargolvet som jag inte har kopplat in ännu ...
en solig dag ska väl kunna ge några kw även på vintern.... och när sommaren kommer med massor med värme så kommer jag att tappa ur glykolen ur fångaren och täcka den med en pressenning.

Funderar oxå på att skicka efter Rinkarbys minsta C- pump .... 60w den borde väl kuna vara lagom va ??? ska köra med 5-6 liter / min genom fångaren...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan nån svara på hur stor vvx man behöver om man har en panna på 50kw med 58l vatten. Jag har en vanlig 3-stegs pump för att hämta vattnet till tanken på 750l med 30 meter solslinga som ska användas för utväxling.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

BG skrev:Tackar för det ... då skickar jag efter en där....
Ring och dubbelkolla för säkerhets skull. Han är hjälpsam och har bra ideer. Kan säkert svara på din fråga om CP oxå.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Shakespeare skrev:
BG skrev:Tackar för det ... då skickar jag efter en där....
Ring och dubbelkolla för säkerhets skull. Han är hjälpsam och har bra ideer. Kan säkert svara på din fråga om CP oxå.
Ja det kanske är lika så bäst :?

Så kanske man slipper svära sedan...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

BG skrev:
Funderar oxå på att skicka efter Rinkarbys minsta C- pump .... 60w den borde väl kuna vara lagom va ??? ska köra med 5-6 liter / min genom fångaren...
Lurigt med pumpar......

Det där beror på hur långa rören är och i vilken dimension de är, hur många KRÖKAR det är på rören samt motståndet genom solfångaren.

Men en 60W pump är MER än tillräcklig i de flesta fall, dock inte alltid, T:ex ROLI:s installation ,där sitter det en betydligt större pump än så om jag inte minns fel, och den får jobba för fullt, eller hur var det med det...?

Ständiga frågan som vi som jobbar med pumpar ställer -"tryck och flöde ?" :lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar