Mitt pannrum i detalj...

Skriv svar
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Mitt pannrum i detalj...

Inlägg av fredrik_halmstad »

Mitt panrum med ritning och bild,

Bild


Bild


//Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Står det en mini silo inne i bulkförådet???
deleted
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Snygg skiss, vad använde du för programvara?

Och hur många kvadrat är golvytan på?
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Danne82 skrev:Står det en mini silo inne i bulkförådet???
mm, kört Laxå i 16 kg säckar ett tag eftersom jag har långt som bara den till vägen till bulk intaget så får massa spån.

Skall gräva ner ett helt rör hela vägen till våren och börja köra bulk igen.


Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

ABSO skrev:Snygg skiss, vad använde du för programvara?
Microsoft Visio 2003
ABSO skrev:Och hur många kvadrat är golvytan på?
4.0x1.4x2.1 = ca: 11.5 m3 per "rum"

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Ser ut som en bra lösning.
Frågor:
Vad är rökevakueringsfläkt och hur ofta användes den?
Kommer du in i silon för at skotta pelles til skruven vid bulkfyllning?
Hur stor lutning har skruven och går den utan problem med hög fyllning i silo?
Rolbi
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Rol-bi skrev:Vad är rökevakueringsfläkt och hur ofta användes den?
Som du ser på den den "nya" bilden så skall det gå en kanal in i panrummet, detta spjäll är elstyrt och kan stängas. Det finns också brand & gasvarnare i panrummet samt en tempgivare. Skall skaffa elstyrning till det andra med.

Om pannan genera en poff eller liknanden och brandvarnaren detektera rök i pannrummet så stängs spjället, fläkten startas för att evakuera rök samt hela pannrummet görs spänningslöst.

Detekteras också en snabb temperaturs höjning så kommer brandlarmet också att utlösas.

I båda fall så behövas det en manuell återställning av systemet för att fläkten skall stanna, spjället skall öppna och att pannan skall få ström igen.

Rol-bi skrev:Kommer du in i silon för at skotta pelles til skruven vid bulkfyllning?
Ja, via inspektionslukan. Se bild!

Rol-bi skrev:Hur stor lutning har skruven och går den utan problem med hög fyllning i silo?
Den är nog något högre än 45 grader men har aldrig haft problem med matningen oavsett om jag använder det lilla förådet som jag gör idag eller om jag fullt upp rummet med 6 ton BULK.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Tack för svar.
Jag har haft tidvis problem med min bequem brännare att rök går bakvägen (Beror på väder och dårlig underhåll tror jag). Det har jag löst med sluss i min vertikale matningssskruv så att ingen rök kan passera.
Fråga: Vill en evakueringsfläkt skapa undertryck i pannrummet och dra rök ut av pannan med fara för bakbrand?
Rolbi
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
fredrik_halmstad
Fröträd
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 12 okt, 2006 22:23
Kontakt:

Inlägg av fredrik_halmstad »

Nja,

Det är ingen vidare effekt på den så det är inte så att de evakuera mängder med luft utan rätt lite, tar kanske 10 min att tömma rummet på rök men den lilla effekten verkar räcka för att resten av rummet skall suga in luft.

Tror att draget från skortstenen är betydligt högre än vad jag uppbringar med fläkten men det är bara en gissning.

Fredrik
CTC 265B, Pellx P20 (v5.3) (KMP), LaxåPellets, Rökrör 170mm (rektangel), skorsten 160mm á 8meter, draglucka (dragdax)
Skriv svar