brännaren stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Bissman
Späd planta

brännaren stannar

Inlägg av Bissman »

Brännaren (Viking bio) stannar med Larm & felmedelande Misslyckad start
& på rostret ligger en askkaka som gör att den inte startar

Är det någon som varit med om detta & vet vad det kan bero på ?
/Magnus

Värmebaronen Comet, Viking Bio & Mafa veckoförråd

125m2 + 96m2 souteränghus i tegel
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: brännaren stannar

Inlägg av Krister »

Bissman skrev:Brännaren (Viking bio) stannar med Larm & felmedelande Misslyckad start
& på rostret ligger en askkaka som gör att den inte startar

Är det någon som varit med om detta & vet vad det kan bero på ?
Är brännaren rätt inkopplad? Dvs, så att den alltid har ström även då panntermostaten anser att pannan är varm nog? En felkopplad Viking Bio där alls ström bryts av panntermostaten kan nog få såna problem iom att askan inte blåses bort från rostret.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hur gammal är din brännare Bissman?

Spontana felorsaker, förutom vad som redan skrivits:
- För smala springor i rostret?
- Luftspringor vid rostrets långsidor (mot brännarröret) så att luften går fel väg?
- För mycket spån i pelletsen?

Det sistnämnda hade jag problem med, och har därför borrat spåndräneringshål i matarröret. Inga problem längre.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Kalixtus
Ungskog

Spån bland pelletsen

Inlägg av Kalixtus »

Det där att borra hål i matarröret för att få bort spån verkar intressant eftersom jag upptäckt att matningen av pellets blir lite ojämn när pannan körts en tid. Hur stora hål, hur många, vilket avstånd etc. Berätta mera om hur du gjort.
Tack på förhand.
Värmebaronen Star -06
Viking Bio -06 med Mafa 300 l.
Baropellets från Åtvidaberg
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Spån bland pelletsen

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kalixtus skrev:Det där att borra hål i matarröret för att få bort spån verkar intressant eftersom jag upptäckt att matningen av pellets blir lite ojämn när pannan körts en tid. Hur stora hål, hur många, vilket avstånd etc. Berätta mera om hur du gjort.
Tack på förhand.
Jag började först med 40 st 6 mm hål, för att sedan fördubbla till 80 st hål. Jag har borrat mina i tre rader på en längd av cirka 40 cm. Början cirka 5 cm ovanför stospackningen ner till silon. Under hänger en bit hängränna i plåt som mynnar ut i en hink på golvet.

Glöm inte heller att ta loss bottenpluggen på silon någon gång och dränera på spån där.

Bild
Bild
Senast redigerad av GoForIt Pellets den mån 20 nov, 2006 21:58, redigerad totalt 2 gång.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Dick
Prima virke

Misslyckad start

Inlägg av Dick »

Vet nu ju inte hur länge brännaren varit i drift, om du kopplat in brännaren själv eller om ngn installatör gjort det, men efter att jag kopplat in min brännare, fick jag samma problem vilket till slut härleddes till två orsaker:
1) För högt drag i skorstenen, vilket ledde till att fyren "blåstes ut" vid start. Lösning : Större draglucka (jag monterade dubbla dragluckor).
2) Ojämn pelletsmatning pga spån. Lösning: Ordentlig "luftning" av skruven, dvs tvångsmatning. Detta kan eg inte göras för länge....=o)
Se vidare i manualen samt sök i detta forum (där problemen är beskrivna ett antal ggr...)
-Lycka till!
Viking Bio i stor gammal gjutjärnspanna.
12 m skorsten (200x300 mm)
(Har snöre till kepsen)
Bulkförråd + Mafi "veckoförråd".
Bissman
Späd planta

Re: Misslyckad start

Inlägg av Bissman »

Dick skrev:Vet nu ju inte hur länge brännaren varit i drift, om du kopplat in brännaren själv eller om ngn installatör gjort det, men efter att jag kopplat in min brännare, fick jag samma problem vilket till slut härleddes till två orsaker:
1) För högt drag i skorstenen, vilket ledde till att fyren "blåstes ut" vid start. Lösning : Större draglucka (jag monterade dubbla dragluckor).
2) Ojämn pelletsmatning pga spån. Lösning: Ordentlig "luftning" av skruven, dvs tvångsmatning. Detta kan eg inte göras för länge....=o)
Se vidare i manualen samt sök i detta forum (där problemen är beskrivna ett antal ggr...)
-Lycka till!
Brännaren har varit i drift ca 1 månad & blev installerad av en installatör med mätinstrument

Jag tror att det kan vara så att luften inte tar rätt väg för sist jag gjorde rent hade rostret flyttat sig ur spår i brännarröret

eller att pelletskvaliteten inte är bra (Neova) eftersom det blir en ask-kaka kvar på rostret ( Har hänt mig 4 ggr )
/Magnus

Värmebaronen Comet, Viking Bio & Mafa veckoförråd

125m2 + 96m2 souteränghus i tegel
Skriv svar