Jag ska montera en Janfire i min Parca Norah i oljedelen. Har byggt en stos på ca 50mm. Nu till min fundering: Det pratas ju om att ha ett stort askutrymme för att slippa aska ur så ofta.(Har inte eldat pellets förut.)
Denna panna har väldigt litet askutrymme i oljedelen. Vad tror ni om att kapa upp ett hål under oljedelen och göra en stor asklåda där? Tänkte lyfta upp pannan ca 20cm.
Askutrymme
Askutrymme
Janfire Flex a i en Parca Norah 3000 Termostat Tk1A från E kontroll Rökgastemp 160 grader
EVR Shuntstyrning
EVR Shuntstyrning
Hål för askutsugning?
Jag ser att denna fråga är väldigt gammal men jag tycker det borde vara många som har samma frågeställning.
Jag funderade själv på om man kanske kunde ta upp ett hål i pannan där man kan föra in en slang och suga ur askan. Finns det någon som provat något sådant? Givetvis måste hålet var stängt när pannan går men det kanske man kune lösa med en metallbit som hänger för (som på innerdörrarna på en kakelugn).
Jag har en Nibe City som jag funderar på att montera en Biona i men är lite orolig för det lilla askutrymmet.
Tim
Jag funderade själv på om man kanske kunde ta upp ett hål i pannan där man kan föra in en slang och suga ur askan. Finns det någon som provat något sådant? Givetvis måste hålet var stängt när pannan går men det kanske man kune lösa med en metallbit som hänger för (som på innerdörrarna på en kakelugn).
Jag har en Nibe City som jag funderar på att montera en Biona i men är lite orolig för det lilla askutrymmet.
Tim
-
- Pannrumstomte!
Re: Hål för askutsugning?
Jag har monterat flera brännare i Nibe citypannor. Både med och utan stos. De är alla nöjda och dammsuger så gärna ut askan med grovisar.Tim skrev:
Tim
Pengarna man sparar på att inte byta panna är bra timlön för asktömning.
Så väldigt litet är det inte i Nibe City faktiskt.
Har du väldigt hög förbrukning är det kanske lite tröttsamt den absolut kallaste periden.
Kolla noga innan du bestämmer dig för Bionan,många har haft problem med alla möjliga konstigheter, kanske funkar bättre numera.
Det finns många andra brännare som funkar i Nibe City.
Ex. Janfire, Iwabo, Viking Bio mfl.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jag har inga större problem med askutrymmet i min Nibe. Dammsugar ur den 1 gång i veckan. Tar max 5 minuter att sota. Skulle kunna ha längre intervall mellan sotningarna men det är inget större problem.
Skall konvertera om huset till vattenburen ved med acktank m.m
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd
Körde i gamla kåken
Nibe City VX 13 -1999
Viking B 16 GL -2006
CBJ autoshunt
380 liters soptunneförråd