Långa gångtider och shuntreglering
Långa gångtider och shuntreglering
Det har ju diskuterats här om betydelsen av långa gångtider och även om det möjligen lönar sig med automatisk shuntreglering.
Jag har experimenterat lite med min anläggning och preliminära resultat finns på http://www.agerods-bioenergi.se/pann_temp.php
Helt kort så har jag jämfört pelletsförbrukningen med och utan shuntautomatik och gjort samma jämförelse mellan pannans inbyggda termostat och en termostat med justerbart intervall mellan till- och frånslag, dock skall sägas att jag bara har ett litet och prelimimärt resultat, men jag kommer att uppdatera sidan kontinuerligt.
Kom gärna med kommentarer, förslag, frågor...
och alla är välkomna oavsett brännarpreferenas, även om detta finns på en hemsida till en Janfire-återförsäljare...
Jag har experimenterat lite med min anläggning och preliminära resultat finns på http://www.agerods-bioenergi.se/pann_temp.php
Helt kort så har jag jämfört pelletsförbrukningen med och utan shuntautomatik och gjort samma jämförelse mellan pannans inbyggda termostat och en termostat med justerbart intervall mellan till- och frånslag, dock skall sägas att jag bara har ett litet och prelimimärt resultat, men jag kommer att uppdatera sidan kontinuerligt.
Kom gärna med kommentarer, förslag, frågor...
och alla är välkomna oavsett brännarpreferenas, även om detta finns på en hemsida till en Janfire-återförsäljare...
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Det var stor skillnad. men vill du beskriver vad e rökrör. menar det rökgastemp eller .
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Rökrör är ytan på rökröret, inte rökgastemperaturen som ligger runt 190 grader. Jag mäter på rökröret för att termometern inte klarar högre temp än 128 grader. Men temperaturen på rökröret talar om när brännaren är i drift.
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Jag montera thermomatik cbj shuntautomatik på min panna för att jag skulle spara pellets .Men den kan inte fungera som den skall för den öppnar för fullt när termotsaten kallar på värme och när värmen e uppe så stänger den helt så att elementen blir kalla så står den stängd tills det börjar bli kallt igen sen samma visa om igen.Ej någon behaglig värme inne Jag har haft shuntautomatik innan av annat märke men den öppna lite och pendla ej som denna .Jag kontakta Tillverkaren men det var inte till m,ycket nytta han kunde ej förklara bara en massa undanflyckter ,om att jag var okunnig och det var nog fel han sa det till sysslar dagligen med sånt. en fråga är där någon som har thermomatik ,och isåfall pendlar era också från fullt öppet till fullt stängt?
Kmp
Syren skrev angående thermomatik cbj shuntautomatik
Ställ frågan till Agerod, eftersom han uppfattar sitt exemplar som bra så kan han i sin databas direkt se om den skall uppföra sig som du beskriver.
Har sett i andra trådar på forumet att det finns dom som fått leverans av felaktiga så det verkar som det finns ett kvalitetsproblem här.
Men den kan inte fungera som den skall för den öppnar för fullt när termotsaten kallar på värme och när värmen e uppe så stänger den helt så att elementen blir kalla så står den stängd tills det börjar bli kallt igen sen samma visa om igen
Ställ frågan till Agerod, eftersom han uppfattar sitt exemplar som bra så kan han i sin databas direkt se om den skall uppföra sig som du beskriver.
Har sett i andra trådar på forumet att det finns dom som fått leverans av felaktiga så det verkar som det finns ett kvalitetsproblem här.
test
Vet att när de testade i råd och rön var de lite fundersamma kring stora rörelser. Men det var en thermomatic Combi med både inne och utegivare.
Jag har en Thermomatic RSC2 (som cbj fast med klocka) som INTE gör så. Däremot svänger den ju i förhållande till hur varm pannan är när man vill ha samma temperatur inne..., enna självklart. Placeringen av givaren både inne och på framledningen är ju rätt kritiska har jag märkt.
Sitter framledningsgivaren inte tillräckligt nära shunten åker den jojjo en bra stund innan den stabiliserar sig. Sen tror jag en annan sak.... om man har ett radiatorsystem som jobbar med låga temperaturer så är det nog smart att ställa framledningstempen till lägsta möjliga som man klarar hålla värmen med när de e svinakallt. Då blir systemet lite "tyngre" å lugnare. Har jag erfarit iaf.
Jag har en Thermomatic RSC2 (som cbj fast med klocka) som INTE gör så. Däremot svänger den ju i förhållande till hur varm pannan är när man vill ha samma temperatur inne..., enna självklart. Placeringen av givaren både inne och på framledningen är ju rätt kritiska har jag märkt.
Sitter framledningsgivaren inte tillräckligt nära shunten åker den jojjo en bra stund innan den stabiliserar sig. Sen tror jag en annan sak.... om man har ett radiatorsystem som jobbar med låga temperaturer så är det nog smart att ställa framledningstempen till lägsta möjliga som man klarar hålla värmen med när de e svinakallt. Då blir systemet lite "tyngre" å lugnare. Har jag erfarit iaf.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Jag har en Thermomatic CBJ och den bär sig inte åt så som Syren beskriver. Min reglerar så snällt och vackert och temperaturen i huset hålls helt konstant. Pendlar lite gör den naturligtvis, några grader upp och ner, men inte till ändlägena.
Som snillet säger, så skall framledningsgivaren sitta nära shunten.
Apparaten skall ju fungera så, att när avvikelsen är stor mellan bör- och ärvärde, så gör motorn en stor justering av shunten, när avvikelsen är liten, 1-5 grader, skall motorn göra små justeringar. Det verkar som din motor gör stora justeringar hela tiden, vad det nu kan bero på?
Kolla och dubbelkolla om alla sladdar verkligen är rätt inkopplade och sätt framledningsgivaren så nära shunten som det är möjligt.
Som snillet säger, så skall framledningsgivaren sitta nära shunten.
Apparaten skall ju fungera så, att när avvikelsen är stor mellan bör- och ärvärde, så gör motorn en stor justering av shunten, när avvikelsen är liten, 1-5 grader, skall motorn göra små justeringar. Det verkar som din motor gör stora justeringar hela tiden, vad det nu kan bero på?
Kolla och dubbelkolla om alla sladdar verkligen är rätt inkopplade och sätt framledningsgivaren så nära shunten som det är möjligt.
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Jag har kopplat in en kondensator och en diod mellan två av ledningarna, jag har alltså tre ledningar kopplade till termometern. Om du vill skall jag försöka leta reda på kopplingsschemat som jag tror jag har nånstans.petero skrev:Ageröd, kör du +5 volt ut till dina DS18S20 för att kunna mäta över 85 grader? Jag använder själv dessa till att mäta yttertemp, innertemp + temp ut från shunt.
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Ageröds Bioenergi
Driver pelletspris.com
Det finns fler som är intresserade.Agerod skrev: Jag har kopplat in en kondensator och en diod mellan två av ledningarna, jag har alltså tre ledningar kopplade till termometern. Om du vill skall jag försöka leta reda på kopplingsschemat som jag tror jag har nånstans.

Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.