Strömmar ut varmvatten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ti@S
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 15:22
Ort: Alingsås

Strömmar ut varmvatten

Inlägg av Ti@S »

När jag startar cirkulations pumpen så kommer det varmt vatten
från skvaller röret som kommer från expansions kärlet
hur kan det komma sig? vad är galet?
för det har det aldrig gjort förut...
nu kan jag inte köra pumpen och värma huset.

//Mattias
Panna CTC 267-b -71
Viking bio brännare
mafa mini 300L veckoföråd
200kvm+50 källare byggt 1920
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Öppet eller slutet system?

En teori: om det är ett slutetsystem så kan pumpen ge ett tryck som får säkerhetsventilen att öppna pga att kärlet är stumt.

En annan teori: om det är ett öppet system så är en kran stängd eller så står det luft någonstans så att trycket "går fel väg".
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det är ett slutet system kan det vara samma problem som jag hade:
Expansionskärlets gummiblåsa hade ingen luft i alls! Efter att jag pumpade rejält med cykelpumpen löste det sig.

Min teori är att vattnet var kallt och därmed "litet", när cirkulationen började blev all vattnet värmd upp en del, alltså utvidgas vattnet. Om gummiblåsan då är helt tom för luft kommer det just vatten ur övertrycksventilen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Har du någon manometer så att du kan se systemtrycket?
Bör i normala fall inte vara över 1,5 bar om du inte har många våningar.
Vad har säkerhetsventilen för öppningstryck? 1,5 till 2,5 bar är normalt.
Prova att vrida på knoppen så att den inta har fastnat i något halvöppet läge, det brukar finnas en pil som visar åt vilket håll du ska vrida.

Drivtrycket från pumpen ska inte göra att säkerhetsventilen löser, det är förhållandevis litet jämfört med systemtrycket...

Lycka till!
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Ti@S
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 15:22
Ort: Alingsås

Inlägg av Ti@S »

Öppet/slutet system, vad är skillnaden? har läst i pann beskrivningen
men förstår inte skillnaden men jag tror att det är öppet
om det är slutet så skulle det sitta ett extra rör på sidan av pannan
men det gör det inte...
Jag har ingen manometer och han som har grejat systemet är gammal rörmokare så jag har rör till förbannelse och grova så att jag kan köra på själv tryck utan pump men värmen når inte överallt.
Tack för hjälpen alla.

//Mattias
Panna CTC 267-b -71
Viking bio brännare
mafa mini 300L veckoföråd
200kvm+50 källare byggt 1920
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Slutet system: Expansionskärlet befinner sig (oftast) nära pannan, alltså långt nere i huset. Det är oftast ett rött kärl med en bilventil i ändan. Inget rör mynnar ut utan ventiler osv.

Öppet system: Expansionskärl på vinden, sitter högre än högsta elementet och har ett >öppet< överloppsrör ut på taket (oftast).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Du har troligtvis ett öppet expansionskärl, det är i så fall kopplat från toppen av pannan rakt upp utan någon ventil, till botten på exp-kärlet som vanligtvis sitter på vinden.
Från toppen på exp-kärlet går i så fall en ångledning ut genom yttertaket samt ett spillrör från överdelen av exp-kärlet ner till pannrummet.

Om du fyller på vatten i värmesystemet till det rinner ut genom spillröret och sedan startar cirkulationspumpen, kommer trycket att öka lite vilket gör att det rinner ut vatten ur spillröret (detta förutsatt att cirkulationspumpen sitter monterad på returledningen, vilket den oftast gör på äldre installationer).

Detta är alltså helt normalt om mina övriga gissningar stämmer dvs öppet exp-kärl och cirkulationspumpen monterad på returledningen.
CTC EcoFlex.
Skriv svar