Rekomenderad panntemp??

Skriv svar
jacce
Frö

Rekomenderad panntemp??

Inlägg av jacce »

Hej på er alla!

Har surfat runt en hel del på detta eminenta forum, finns mycket matnyttigt att ta till sig.
Pelletseldningen har pågått i 2,5år nu. Inga problem över huvudtaget. Valet att elda pellets var solklart. Huset vi köpte hade en panna från -62 med dito oljebrännare. Detta åkte ut snabbare än kvickt, in kom det en Focus Pe20 och en Ecotec A3. I mitt val av brännare och panna gick jag mycket på egna tankar och funderingar. Uppskattar undermatningsprincipen, då fanns det inte så många olika alternativ kvar att välja på. Samt även på bemötandet av försäljaren.

Nu till min fråga!

Instalatören rekomenderade att jag skulle ha en frånslagstemp på ca 80C detta för att man drar nytta av pannansegenvärme. Dock har jag läst på forumet att en hel del av er har betydligt lägre temp. Vad är eg. rekomenderat?? Om jag skulle ha en lägre frånslagstemp. kommer det innebära lägre förbrukning?

//erik
Peter
Ungskog

Inlägg av Peter »

Hej !

Jag har en exakt lika dan panna en focus Pe-20 och en Eco-Tec A4 brännare. Min brännare är inställd på 70 grader, den stoppar på 76 grader och ger en eftervärme på ca 6 grader, sedan startar den på 68 grader, detta var vad min installatör rekomenderade. Det fungerar bra så länge man inte fyller ett badkar, när detta behövs så kör jag upp pannan till ca 85 grader, då får man ett varmt bad.
Focus PE-20 , Eco-Tec A4. Mafa-midi förråd.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Har inte samma system, men min slår av vid 80 och slår på igen vid 65 /15graders diff..vilket är max för combifire pannan jag har)
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar