Braskamin Hemmabygge

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
ErikJ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 17:22

Braskamin Hemmabygge

Inlägg av ErikJ »

Jag har byggt en egen braskamin med omvänd förbränning.
Den är kanske inte världens snyggaste, men värmer gör den utav h-vete..

Placerad i öppna spisen och ansluten med glasullstätad plåtfläns uppe i kupan( ja det borde vara stenull, men det blir inte så himla varmt där uppe, det mesta av värmen strålar ut från de gigantiska plåtytorna..)

Tillverkad av 3mm stålplåt från gammal villaoljetank, 100x10 plattjärn, 10mm rostfri axel(roster), 90x2mm rostfritt rör(skorsten och anslutningar), gjutjärnsluckor från gammal vedspis, och diverse plåtbitar och prylar.. Det mesta var skrot, så bygget kostade bara timmarna som gick åt.

Den är lite lurig att elda, men har man bara tålamod och låter det bli bra drag och skaplig glödbädd innan man vänder förbränningen slipper man rökpuffar inomhus och röken ur skorstenen blir helt osynlig

Har inte tagit några kort på den än, men ritat den i paint och slängt ut på photobucket. 3D-vy och sidovy

Håll tillgodo med det sålänge
Bild
http://i105.photobucket.com/albums/m203 ... /Kamin.jpg
Bakre lådan är trekantig för att kaminen står snett i öppna spisen.
Jag har en liten fläkt som cirkulerar luft runt kamindelarna

mvh ErikJ
Hemmagjord braskamin med omvänd förbränning. Snart viking B16 i källaren
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

omvänd förbränning är bra :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

Kul att det fortfarande finns dem som gör något själv.......
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Det är väl förbränning med blålåga, ( så att det inte kommer ut massa Co :D
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
ErikJ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 17:22

Inlägg av ErikJ »

Här kommer ett par bilder på skapelsen..

Bild

De krokiga pinnarna uppepå är spjällreglagen och det fula plaströret nere till vänster blåser rumsluft runt kaminen.
Den ska snyggas till med kaminsvärta så man inte ser så mycket av rör och flänsar.




Bild

Det var svårt att få nåt vettigt kort på underförbränningen med min kassa kamera, men det syns ju lite eld iaf..




Bild

Ännu ett foto genom sekundärluftreglaget, ganska fin låga eller?
Hemmagjord braskamin med omvänd förbränning. Snart viking B16 i källaren
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag är impad :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

röret nere til lvänster om kaminen, ser ut att ha fått en rejäl dos värme
ErikJ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 17:22

Inlägg av ErikJ »

Hehe, gissa om det blivit varmt när jag provat att elda diverse grejer..
Jag lyckades få bottenramen(10x100mm plattjärn) att glöda på sidorna när jag blandade gamla kläder och klen ved......

Dock var kaminen på riktigt vresigt humör igår och gjorde några otäcka röksignaler i vardagsrummet, delvis pga stormen. men också pga tjuvluft mellan överdelen och rosterramen(tillfälligt fixat med avgaspasta, ska svetsas senare) och för mycket ilagt på en gång. Det går bäst när man lägger i bitar som går genom primärluftluckan och lägger i ofta hellre än mycket..

Har gått bättre idag efter tätning och försiktigare ilägg..

En tändbrasa räcker förresten ca en timme.. Bara det ger rätt mycket värme, tyvärr lite svårt att undvika inrykning så jag får snåla på luften i uppåtbrännläge för att hålla gaserna inne i kaminen.

-ErikJ
Hemmagjord braskamin med omvänd förbränning. Snart viking B16 i källaren
NiklasG
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 07 mar, 2006 14:23
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Skitfränt tycker jag!! Det är som sagt kul att några vågar att göra saker på egen hand, sitter och beundrar bilderna.

Men du, var försiktig så att de inte "smyg" ryker in. Man märker det säket inte förens det är försent :(
KalleT
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 21:59
Ort: Halmstad
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

ErikJ skrev:Hehe, gissa om det blivit varmt när jag provat att elda diverse grejer..
Jag lyckades få bottenramen(10x100mm plattjärn) att glöda på sidorna när jag blandade gamla kläder och klen ved......
:evil: Avfallsförbränning med andra ord :twisted: man slutar aldrig att förvånas vad folk håller på med!!! inte konstigt att världen ser ut som den gör :cry:
ErikJ
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 09 okt, 2006 17:22

Inlägg av ErikJ »

Avfallsförbränning med andra ord man slutar aldrig att förvånas vad folk håller på med!!! inte konstigt att världen ser ut som den gör

Jaja, man ska inte elda sopor, jag vet :oops: ,men ett par trasiga jeans och några strumpor som förbränts med blålåga lär väl inte göra nån större skada, åtminstånde jeansen är ju nästan 100% bomull dvs förnyelsebart bränsle...... :) Jag ska inte göra om det , jag lovar ;)
Hemmagjord braskamin med omvänd förbränning. Snart viking B16 i källaren
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

osis att man inte har en befintlig skorsten i huset, annars hade man nog laborerat lite. I förra huset hade vi tegel murstock från källarn o upp, och jag hade planer på att koppla på en liten vedkamin i sotluckan på andra sidan av pannrummet, där pelletsbrännarens rök skickades ut, bara för att värma murstocken extra mycket, eftersom pelletsgaserna är kallare
Skriv svar