Pellets VS Bergvärme

Skriv svar
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

joeri91942 skrev:Taxeringsvärde? Snarare kommer väl skatteverket då du inte har betalat skatt på energin du får från solfångarna! :D

/Jörgen
:lol:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det bör väl gå att lösa, samma som med avloppet där man betalar tomtyteavgift beroende på storleken på tomten, så bör man kanske dra in skatt för sol beroende på storleken på tomten, staten missar ju denna sol eftersom den hamnar på din mark.... :D :o :lol: :roll:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Said
Gallringsobjekt

Inlägg av Said »

Hej

Det skulle vara intressant att få veta VAD som avgjorde när ni valde uppvärmningsystem.

Vad var avgörande??

# Pris
# Arbetsinsatts
# Värmebehov
# Husmodell
# Miljö
# ???

Som sagt i vilken ordning hamnade ovanstående.

Lägg gärna till egna saker som var viktiga just för er.

Said
(som bara blir snurrigare och snurrigare)
750 tank med pelletspanna........
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

1 Husmodell (måsta ha varm skorsten)

2 Pris (ville inte investera fantasibelopp på något som kanske
inte är användbart om 5 år på grund av politik eller något annat),
17000 för en pellstbrännare är snabbt hemma igen.

3 Arbetsinsatts (lite arbete har ingen dött av, jag ville ha något enkelt och slitstarkt), och ännu så länge så måste jag säga att arbetsinsatsen är försummbar.

4 Värmebehov (använder inte så mycket, tar topparna med braskaminen).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

1.pris
2.miljö
3.som föreg skribent, vill inte investera stort i något som är omodernt om 5-10år utan avvaktar tills yran över de dyra energipriserna stabiliserar sig lite.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

Pris: fick en komplett installerad pellets anläggning med autoshunt för 67.000:- (cirka, har inte exakt iskallen just nu :P ) + faktum att jag hade lite kontakter och kunde förhandla ner pelletspriset lite mer än andra.

Eftersom vi köpt huset samma stund, så ville vi inte låna upp mer än vi behövde. Bergvärme för 150k+ (med osäkert slutresultat) lockade inte alls. Inte heller det faktum att man här uppe måste ha nått alternativ när kylan tränger ner ordentligt. (då räcker inte bergvärmen till).

Hade även Fjärrvärme för 36.000 som valmöjlighet, men den är allt för starkt kopplad till elkonsumption samt låsning gentemot en försöjare (skekraft). Var inget alternativ.

Arbetsinsats: Ville ha något som inte behövde så mkt tillsyn, och var lättskött. Janfire NH var det jag behövde :)

Värmebehov: 104 Kvm boyta fördelat på 2 våningar.

Husmodell: Gammalt hus från -55 (gammalt å gammalt :P) med murstock som det ska eldas i.

Miljö: påverkar inte alls egentligen. Vill kunna värma kåken billigt, till relativt låg investeringskostnad..thats it.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Said skrev:Hej

Det skulle vara intressant att få veta VAD som avgjorde när ni valde uppvärmningsystem.

Vad var avgörande??

# Pris
# Arbetsinsatts
# Värmebehov
# Husmodell
# Miljö
# ???

Som sagt i vilken ordning hamnade ovanstående.

Lägg gärna till egna saker som var viktiga just för er.

Said
(som bara blir snurrigare och snurrigare)
Jag valde också mellan bergvärme och pellets när jag ville bli av med oljan. Pellets drog till slut det längsta strået.

Priset är likvärdigt idag, men i mitt resonemang så tror jag på sikt att elpriset :evil: tyvärr lär stiga drastiskt den närmaste tiden.

Jag ville helst klara mig ifrån arbetsinsatser med pannan. Därför valde jag Janfire NH, Panna med automatsotning och bulkförråd. Är hittills väldigt nöjd.

Att jag har ett äldre, dåligt isolerat hus med skorsten gjorde att jag definitivt valde pellets framför bergvärmen.

Att pellets dessutom är miljövänligare än kolkraftverk och kärnkraftverk gör ju inte beslutet sämre
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

# Pris:
Tänkte först nöja mig med en braskamin(ej instalerad än) och fortsätta med Olja, men då 1kubik försvann efter ca 2mån (kallt som fan) verkade det vettigare att gå över till pellets och skaffa kamin senare, Rosslagsbrännare 19500kr med inst,skruv &föråd helt klart värd!!!
# Arbetsinsatts:
Är lite smålat av mig men har inget emot att aska ur varje eller varannan vecka på vinter och under sommaren gick det nästan 2mån.
planer på att börja med ved så då blir det extra jobb *jippi
# Värmebehov:
Klart man behöver värme=P Ne men tänkte mest på att bli av med Oljan, nu i efterhand har jag funderat på ex bergvärme men kommit fram till att skorsten samt källare behöver denna värme som pannan ger och att jag inte vill investera 50-150k på något som går åt skogen ifall vattenfall får plötslig "torka"
# Husmodell:
Gammalt men renoverat hus från 51 faktist förvånad över denna värme huset har måste vara bra isolerat, tidigare ägare påpekar också detta då han flyttat in i ett "tvilling" -hus men inte lika varmt.
# Miljö:
Nja ser nog helst till min egen plåndbok men att miljön mår bättre av pellets än olja är bara en fet bonus som barn barn osv får känna av.

Hmm blev nog lite onödigt långt men men
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Nu valde ju jag en pelletskamin men man kanske får svara ändå :wink:

1 Husmodell - direktel, ville inte göra fullkonvertering.
2 Miljö - ren uppvärmning ger rent samvete :D
3 TRIVSEL
4 Pris - elpriset kommer fortsätta skena

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

# priset
# har högtemperatur system
# självdrag kräver varm skorsten
# investeringen ska ha kort payoff tid då energipolitiken är instabil
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
kurreburre
Prima virke

Inlägg av kurreburre »

# For oss var det huset. Vi har en gammal kak fran 52 med sjalvdrag, som skulle sluta funka med vp. Sedan har vi torpargrund och kallaren har darfor ett golv pa max 10 cm betong, det kommer upp fukt darifran. Sedan ville vi inte att skorstenen skulle ma daligt.
# Smidigheten jag vill inte fylla pa med pellets varje vecka, eller aska ur for den delen heller.
# Priset. Fast Janfire NH integral med pellistore var ju inte direkt gratis

Jag ar skitnojd med min NH integral med pellitstore, men skulle jag bygga nytt skulle jag seriost kolla pa andra losningar. Det ar bara att inse att vart hus antagligen mar mycket battre med en forbranning i kallaren och jag anser att fler borde fokusera pa vilken varmekalla som passar deras hus.
For hur kul ar det med vp om kallaren blir mogelskadad och man maste sanera for 100kkr?? Och hur kul ar det med Pellets om man betalat 35kkr/m2 for sitt nya fina hus med tomt, om bulkforradet tar upp ett 5m2??
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

1: Besparingen! Kollade oljepriset och fick skrämselshicka och fick en bra deal på brännaren.
2: Huset. Vi har fullkaklat källare som vi använder dagligen, självdrag osv så all värme som pannan alstrar är till nytta, självdraget behöver värmekällan.
3: Jobbet. Nu kan jag testa och dona utan att vara tvunget att skicka data till Janfire och sedan får de testa varpå jag får andrahandsinformation om vad som händer.
4: Trivs med CO2-neutralt bränsle.

Att fylla på ett par säckar lite då o då är helt OK för mig, den biten klarar jag lätt och med ett leende för de pengar jag sparar, att sota pannan är inget problem alls så jag är oerhört nöjd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Furetör
Stor entusiast!

Inlägg av Furetör »

Alternativen var:
Fortsätta med olja
Bergvärme (nästan alla grannar satsar på det)
Pellets
Vänta på fjärrvärme (2 år?)
El

Jag valde pellets för:
#Framtidsutsikterna. Vad händer med elpriset? Vi styr inte över det. Osäker pay-off med alternativen. Att gå från olja till värmepump ökar samhällets elberoende. (Fast drivkraften här är egentligen det ekonomiska).
#Miljösamvetet. Pellets är sågspån, en biprodukt. Det känns bättre att elda sådant än förbruka olja och el.
#Enkel teknik och ett varmt pannrum.
#Investeringen. Att ta kostnaderna pö om pö. Pannan byter jag när den pajar.
Senast redigerad av Furetör den tis 31 okt, 2006 09:18, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Som någon redan tidigt skrev så passar pellets väldigt bra till gamla hus som använt olja som uppvärmning. Plats för pannan finns (ofta kan den gamla nyttjas) och utrymme för pellets där den gamla oljetanken stått. Dessutom är huset i behov av drag. Helt enkelt en liten investering som passar huset bäst.

Men hur ser det ut på nybyggda hus? Finns det någon småhustillverkare som erbjuder pelletslösning? De som jag känner som byggt nytt hus har endast en skaffat pellets och det var på hans eget initiativ, övriga satsar på bergvärme. Orsaken till detta är vad jag förstått att pelletsen är för dyr jämfört med vad man får. Alltså, pelletssystemet är billigare än bergvärme även om det inte verkar skilja mycket om man räknar på skorsten och den betydligt större golvyta detta kräver. Men skillnaden är för liten jämfört med det meck som pellets innebär. Vet inte om det är en risk eller möjlighet för oss övriga pelletsanvändare att så få nya hus satsar på pelllets?

En framtida risk med pellets är de etanolfabriker som planeras. Dessa kommer att sluka STORA mängder pellets. Dessa subventioneras även av staten då det egentligen är förkastligt enligt skogägarna att framställa etanol från trä.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Kommer att installera pellets i befintlig panna pga:

1. Väldigt mycket första hand: Priset på el och olja.

2. Investeringskostnad i förhållande till osäkerheten om framtida kostnader.

3. Hög framledningstemp. gör huset mindre lämpligt för VP, men kan tänka mig komplettera med luft/vatten.

4. Ingen FJV före 2010, men det finns i närheten. Så om den dagen kommer så ska jag räkna på det. Med dagens priser på FJV, pellets och panna, så är FJV intressant i förhållande till en ny bekväm panna.

5. Självdrag.
Skriv svar