Tips och råd kombinationen Viking Bio +CTC famely 1200
Tips och råd kombinationen Viking Bio +CTC famely 1200
Jag har precis införskaffat mig en Viking Bio till min CTC 1200 -03.
Jag köpte ett Hafa veckoförråd till att börja med.
Nu undrar jag om det är fler användare som har den kombinationen, och om ni har några bra tips och råd. Vad har ni för förbrukning?
//Per
Jag köpte ett Hafa veckoförråd till att börja med.
Nu undrar jag om det är fler användare som har den kombinationen, och om ni har några bra tips och råd. Vad har ni för förbrukning?
//Per
Hej
Jag har precis dragit igång min 04 CTC 1200 jag har även den extra termostaten som man får med när man köper lucksatsen som passar till CTC pannorna
Jag installera allt själv enda hjälpen jag haft är av en elektriker som koppla in elen.
Efter ett tag så märkte jag att pannan sa till brännaren att nu var det varm i stället för att brännaren sa stopp! Som fick till följd att den efter ett par sådana omgångar inte ville starta Larm om start problem troligen berodde det på att halvbrända pelletsar och askan inte var bort blåst från rostret. Pga att den aldrig fick gå i avsvalnings fasen.
Jag skruva ner Temp indikatorn på brännaren från 80 till 75 grader och satte om SW1 till modulerande läge och vred upp ratten på Pannan för Oljan fullt nu fungerar den klockrent.
Jag har precis dragit igång min 04 CTC 1200 jag har även den extra termostaten som man får med när man köper lucksatsen som passar till CTC pannorna
Jag installera allt själv enda hjälpen jag haft är av en elektriker som koppla in elen.
Efter ett tag så märkte jag att pannan sa till brännaren att nu var det varm i stället för att brännaren sa stopp! Som fick till följd att den efter ett par sådana omgångar inte ville starta Larm om start problem troligen berodde det på att halvbrända pelletsar och askan inte var bort blåst från rostret. Pga att den aldrig fick gå i avsvalnings fasen.
Jag skruva ner Temp indikatorn på brännaren från 80 till 75 grader och satte om SW1 till modulerande läge och vred upp ratten på Pannan för Oljan fullt nu fungerar den klockrent.
CTC 1200 Family 2004
Viking Bio 2006
Viking Bio 2006
-
- Energiprofet!
Har kört sen juni-05 med vikingen i min ctc1100 , inte ett stopp , än . Askar ur 1 gång i veckan o borstar rostret, sotar ca var 14:e dag när det är som kallast, sotar rökröret ca 1 gång i månaden från flygaska.
Mkt nöjd än så länge.
Mvh Vatsug
Mkt nöjd än så länge.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Jag har bara en nackdel med detta, om man köper lucksatsen o har på termostaten som följer med. Det ä att om man bara sätter på varmvattnet i 2sek så drar brännaren igång.
Det här går tydligen att avhjälpa med en annan elkopling, men det viste jag inte om när jag instalerade.
Det här går tydligen att avhjälpa med en annan elkopling, men det viste jag inte om när jag instalerade.
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
Har en CTC1100 från -99. Min förbrukning har varit på ca 1 - 1,5 säck i veckan under sommaren och ca 1,5 säck per dygn under kallaste perioden i vintras. Har gjort upp ca hälften av mina första 4 pallar nu ungefär så det ska bli roligt att se hur länge de räcker. Vet inte hur det verkar, har 240 kvm suteränghus. Har veckoförråd med pelletpallarna under altanen, så det blir lite spring på vintern...
240 kvm med CTC1100 från 1999 samt Viking Bio med distans från Jan 2006.
Förresten Vatsug - du som har motdragslucka. Vet du om man tjänar något på det, mer än jämnare drag. Drar det mindre pellets el likn. Jag har ingen motdragslucka men blev rådd av den som ställde in brännaren att skaffa en. Dock sa de på Värmebaronen att jag inte skulle behöva någon så därför skaffade jag aldrig någon. Har ca 6-7 m skorsten.
240 kvm med CTC1100 från 1999 samt Viking Bio med distans från Jan 2006.
Jag har 6-7 meter skorsten och satte in en Viking Bio för 1 och en halv vecka sedan. I söndags satte jag in motdragslucka. Huruvida den sparar pellets eller inte vet jag inte med för 763:- inkl moms och frakt så tyckte jag det var värt att sätta in den. Det borde ju inte bli sämre och teorin att ett jämnare drag ger optimal förbränning låter fullt rimligt.Puttrik skrev:Förresten Vatsug - du som har motdragslucka. Vet du om man tjänar något på det, mer än jämnare drag. Drar det mindre pellets el likn. Jag har ingen motdragslucka men blev rådd av den som ställde in brännaren att skaffa en. Dock sa de på Värmebaronen att jag inte skulle behöva någon så därför skaffade jag aldrig någon. Har ca 6-7 m skorsten.
Enligt Viking Bio manualen så är motdragslucka ett krav på skorstenar över 5 meter men rekommenderat även på kortare skorstenar.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
-
- Energiprofet!
Man bör nog ha motdragslucka, det blir nog jämnare förbränning, jag skulle nog inte klara mej utan, sotarn sa att det stod som en kvast ur rökröret, när han drog upp viskan i dec förra året. 9,5 m m insattsrör, 105mm. Däremot vet jag inte om det går åt mindre pellets.
Mvh Vatsug
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.