tänkte höra om man kan använda överbliven kulvert från
fjärrvärme med 2x25 plastslang till solkulvert?
Jag har heatpipe panel och vet ej om plastslangen klarar dom höga temperaturerna från solen?
Saken är den att jag får 20m kulvert gratis!! så jag skulle gärna vilja
kunna använda den!!
Finns det några knep eller dylikt jag kan använda mig av för på
ngt sätt "skydda" mig från alltför höga temper. alltför länge??
solkulvert
du kan väl sätta en blandningsventiv, typ en sån som man har för varmvatten,(begränsar temperaturen ut) vid den bortre ändan av kulverten( där du har solfångaren),,
cikrkulationspumpen har du i huset ....
detta rätt inkopplat skulle ge att när pumpen startar och solfångaren inte är jättehet så går vattnet som vanligt från pumpen genom kulvert till fångaren och sedan tillbaks i returen på kulverten...
men om det därimot har varit driftstopp på pumpen ( av någon anledning) en solig dag och fångaren har blivit väldigt varm så kommer vattnet att gå från pumpen genom kullverten och sedan en del av vattnet genom blandaren för att späda ned värmen från fångaren så att du får önskad temperatur tillbaks i kullverten....
kopplas in som efter en varmvattenberedare
cikrkulationspumpen har du i huset ....
detta rätt inkopplat skulle ge att när pumpen startar och solfångaren inte är jättehet så går vattnet som vanligt från pumpen genom kulvert till fångaren och sedan tillbaks i returen på kulverten...
men om det därimot har varit driftstopp på pumpen ( av någon anledning) en solig dag och fångaren har blivit väldigt varm så kommer vattnet att gå från pumpen genom kullverten och sedan en del av vattnet genom blandaren för att späda ned värmen från fångaren så att du får önskad temperatur tillbaks i kullverten....
kopplas in som efter en varmvattenberedare
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova