spannmål el pellets??

hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

visst spannmålen är inte så skört direkt, däremot möglar och dammar det lätt, men med samma hantering som pellets te.x. småsäck eller bulk så borde det inte vara några problem.
Hoppas nån börjar sälja havre på småsäck, då kommer nog fler prova.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Du vet inget ang rökgaserna?
man ska inte glömma att rökgaserna är nåt hejdlöst korrosiva
Har pratat med dom bönder jag känner verkar inte vara
många här som skördar själva.Är himla sugen på att testa men
är lite lömsk på det här med rökgaserna Någon som vet?Inte kul
om det skulle ställa till det så grannarna blir vansinniga.

:?
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
hönsa
Gallringsobjekt

Inlägg av hönsa »

det är sant vet inte mycket om rökgaserna, har bara läst massa olika tester på nätet och pratat med sotaren.
Sotaren sade att jag kan sätta in en slang i min skorsten så den inte vittrar sönder med tiden, men om jag får problem om tre eller fem år eller om det inte blir några kunde han inte svara på.

Mailade energirådgivaren i kommunen och han menade att spannmål går under samma kategori som pellets, så han har inga invändningar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

wepe skrev:Du vet inget ang rökgaserna?
man ska inte glömma att rökgaserna är nåt hejdlöst korrosiva
Har pratat med dom bönder jag känner verkar inte vara
många här som skördar själva.Är himla sugen på att testa men
är lite lömsk på det här med rökgaserna Någon som vet?Inte kul
om det skulle ställa till det så grannarna blir vansinniga.

:?
Wepe
Pannan ska aldrig gå under 70° o rökgastempen upp i skorstens toppen bör vara minst 80°.. Pga att man måste köra med högre rökgastemp med spannmål så blir verkningsgraden lägre än med pellets.. 85% årsverkningsgrad i en modern pelletspanna o med spannmål ca 75%, alltså 10% lägre..

Pratade med en kompis igår som kör foder o han hade nyligen varit hos en bonde som eldade spannmål (havre) o där va plåttaken snart upprostade.. Även detta lär bero på fel justering/drift, Har funderat själv kring detta då det verkar va större problem ju kallare klimat..
Kan det bero på att rökgaserna kondenserar direkt den lämnar skorsten då det är riktigt kallt i norrland...
Dessa problem verkar inte finnas i spannmålseldar landet danmark iaf.. :?

Men dessa problem skulle lösas om man körde med rökgasbrunn istället för vanlig skorsten.. Sidan 12 finns beskrivning på rökgasbrunn http://www.afabinfo.com/nyheter/arangem ... USTRET.pdf

Det som krävs med rökgasbrunn är rökgasfläkt som blockerar/stoppar brännaren om rökgasfläkten skulle stanna.. Även alla risker med rostiga tak mm skulle försvinna om man kör med rökgasbrunn då rökgaserna kondenserar i keramiska röret i marken o syrorna blir i vätskeform, Även sotpartiklarna blir betidligt mindre då.. Blir som en rökgasrenare.. :wink:
Då ändå rökgaserna kondenserar i röret i marken så kan man köra med kallare rökgaser ur pannan o få lika bra verkningsgrad som med pellets oxå.. :D

Igentligen borde det gå bra att skicka ut rökgaserna genom källarväggen o in i en brunn utanför huset där rökgaserna kyls/kondenserar o sen ledas bort från huset 15 meter som föreskrivs genom ett vanligt avloppsrör..
Har man som bilden äfab visade en rökgasfläkt model injektor som tar luften utifrån så blandas ju rökgaserna med mycket luft o kyls ner snabbt till under 100° vilket ett avloppsrör klarar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Aj aj tror jag avvaktar med det grannarna tittar lite
undrande på mig innan.Skämt åsido, tror jag hoppar över
det.Ska försöka hitta bra pellets med bra pris istället inte
lätt .ringde och pratade med en om barkpellets tror det
var c:a 1700:- ton kanske kunde vara något Får se om jag
tar en tur neråt kalmar när förkylningen släppt Jag var välkommen
och köpa testa Får väl se om jag tar och sticker dit och fyller DKW,n

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp