Verkar denna förbrukningen normal?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
besa72
Gallringsobjekt

Verkar denna förbrukningen normal?

Inlägg av besa72 »

Hej!

Har precis fått en Janfirebrännare installerad nu i helgen av Energikassetten. Jag har försökt få ett hum om min förbrukning av pellets genom att helt enkelt göra en markering i mitt kartongförråd, fyllt på en säck till och sedan gjort en ny markering där. På ett dygn visar det sig att jag gjort av med omkring en halv säck.

Jag har brännaren på läge 1 och sjunten är ställd på 1 (av 10) och det går endast ut varmvatten till två element i källaren just nu. Tempen ute här i Hässleholmstrakten har legat kring 5-15 kan jag tänka mig.

Tycker ni experter där ute att det verkar normalt eller är det så att brännaren är helt felinställd?

/Martin
Janfire Flex-a i Diom DT 20K 86:a med ett pappförråd samt 250cm skruv
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du kollar under "Brännare - allmänt" finns det trådar som heter "Förbrukning - Augusti" osv, där kan du se vad du söker.

Mitt tips bara: Du kör på effektläge 1... öppnar dragluckan?
Om inte vill jag rekommendera att du stegar upp ett steg, jag märkte att pannan sotas en hel del om man har för lite fjutt i brännaren, sannolikt för att det inte gick att få drag i skorstenen pga. utomhustemperaturen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Du kör på effektläge 1... öppnar dragluckan
Är det luckan som sitter ovanpå pannan i det fyrkantiga röret som går in i skorstenen? I så fall så nej, den luckan är inte öppen.

Skall jag i så fall ta bort den helt, eller bara försöka glänta på den?

/Martin
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du ska definitivt inte ta bort den eller tvinga den öppen!

Den öppnar när draget i skorstenen överstiger det inställda värdet och om den inte öppnar (lite grann eller mycket) kan den vara feljusterat eller draget i skorstenen kan vara dåligt.

Jag fick upp draget vid att kräma på effektläget, detta fick dragluckan att öppna och det tar jag som indikation av att draget är bra/räcker till.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
JanfireMeckare
Späd planta

Inlägg av JanfireMeckare »

Tycker ½ säck låter ganska så normalt ja.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

En halv säck är lite så här års !
Det har många enbart för varmvatten sommartid. Typ jag....

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:Du ska definitivt inte ta bort den eller tvinga den öppen!

Den öppnar när draget i skorstenen överstiger det inställda värdet och om den inte öppnar (lite grann eller mycket) kan den vara feljusterat eller draget i skorstenen kan vara dåligt.

Jag fick upp draget vid att kräma på effektläget, detta fick dragluckan att öppna och det tar jag som indikation av att draget är bra/räcker till.
Tror inte att besa72 har någon motdragslucka utan menar sotluckan på rökröret.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Tror inte att besa72 har någon motdragslucka utan menar sotluckan på rökröret
Det tror jag också, eftersom den luckan inte kan öppnas, såvida man inte skruvar bort ett par vingmuttrar.

När det gäller förbrukningen har jag börjat förstå att den är normal, men det förvånar mig ändå att den är så hög.

Innan hade jag en förbrukning 15 kWh för att enbart värma varmvatten ett dygn (medelförbrukning juli) med elpatronen, nu har jag sjunten på 1:an, med två element på i källaren som värmer upp en liten toalett och en liten hall, och då förbrukar jag en halv säck. En säck kostar 37,50 och hälften blir allstå 18,75 kr mot ungefär 15 kr. Nu vet jag inte riktigt vilken skillnad det gör att ha sjunten på 1:an jämfört med 0:an men om den skillnaden är försumbar så är helt klart pellets i nuläget dyrare än el, och det finns det ingen jag pratat med som trott.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Alla blir plötsligt så medvetna om varennda öre när man installerar pelletsbrännare/pannor...

vänta ett år å jämför med dina gamla el/olje räkningar så ska du se att du nog inte blir besviken

Faktum är ju att pellets har ca:50% billigare kwh pris än el/olja
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Shunta ut värme på "ettan" är som att spola ljummet vatten i köket med lågt flöde hela tiden.
Om du är väldigt nyfiken på att få veta din förbrukning så prova att stänga shunten helt och stänga av cirkpumpen. Då blir degt som sommartid och du kan få en rättvis jämförelse.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Alla blir plötsligt så medvetna om varennda öre när man installerar pelletsbrännare/pannor...

vänta ett år å jämför med dina gamla el/olje räkningar så ska du se att du nog inte blir besviken

Faktum är ju att pellets har ca:50% billigare kwh pris än el/olja
Visserligen var jag medveten om varje öre innan jag installerade pellets också, men jag hoppas verkligen att du har rätt.

/Martin
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

besa72 skrev:
Tror inte att besa72 har någon motdragslucka utan menar sotluckan på rökröret
Det tror jag också, eftersom den luckan inte kan öppnas, såvida man inte skruvar bort ett par vingmuttrar.

När det gäller förbrukningen har jag börjat förstå att den är normal, men det förvånar mig ändå att den är så hög.
Då tycker jag du ska köpa en sådan vilket gör att du kommer få lägre förbrukning.. :wink:

Här på sidan 5 finns info om vilken lucka som är lämplig till din skorsten http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Här finns dom med rätt pris http://www.dinvvsbutik.se/pannor-pannor ... _1530.html
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
besa72
Gallringsobjekt

Inlägg av besa72 »

Då tycker jag du ska köpa en sådan vilket gör att du kommer få lägre förbrukning..

Här på sidan 5 finns info om vilken lucka som är lämplig till din skorsten http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... ydelse.pdf
Här finns dom med rätt pris http://www.dinvvsbutik.se/pannor-pannor ... _1530.html
Tack för ditt tips André. Det är sånt här som gör att jag en dag som denna; mulet och dystert, tråkigt på jobbet, ändå går att överleva.

Människors vänlighet på dessa forum är förbluffande. Man får tips om både det ena och det andra. Jag antar att en hel del av er som läser på detta forum också snickrar en del hemma och då kan jag rekomendera ett forum som heter minhembio.com där man kan få massvis med tips och idéer när det gäller hemmabygge. Visserligen är inriktningen hembio, men det spelar ingen roll. Vill du veta om du kan riva en vägg? Fråga där.

Hur som helst, en liten utsvävning och återigen André, tack för hjälpen!

Mvh

Martin
Skriv svar