Vestmarkapellets i Skåne

Skriv svar
HET
Prima virke

Vestmarkapellets i Skåne

Inlägg av HET »

Med största sannolikhet kommer jag att fortsätta med brunpellets från Vestmarka men konkurrensen bland leverantörer av dessa är inte precis imponerande. Finns det någon leverantör utöver Oljebolaget i Skåne som levererar i det sydligaste landskapet?
Viessmann Vitodens 222 F
doktormartin
Gallringsobjekt

Inlägg av doktormartin »

En till med samma problem! Ska snart börja elda min Viessmann med brunpellets. Vilka är dina skäl till detta val? Har f ö förstått att det snart ska byggas en fabrik i trakten. Billigare då kanske, eller mer i fickan på bolaget?
Viessmann Vitolig 300, Vitosol 200 2x 3 m2
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

doktormartin skrev:Vilka är dina skäl till detta val?
Jag började med vestmarkapellets eftersom jag fick med 300 kg när jag köpte brännaren. Eftersom jag varit mycket nöjd med dem har jag fortsatt använda dem. Det som jag är nöjd med är den jämna höga kvaliteten vilket gör dem lätthanterliga, de dammar inte o s v. Min brännare är dessutom injusterad efter dessa vilket gör det lite omständigt att byta.

Jag kan inte svära på att det högre priset motiveras fullt ut av högre kvalitet men jag är i alla fall så pass nöjd att jag fortsätter åtminstone kommande vinter.
Viessmann Vitodens 222 F
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har själv ca: hälften av mitt vinterförråd som Vestmarka men det är för dyrt tycker jag. Då pellets har 4,8Wh/g nästan oberoende på vilken kvalitet man köper är det viktiga priset per ton. Vestmarka har förvisso 4,88Wh/g vilket ger en skillnad på +1,7%.... big fat deal.

Kvaliteten är dock mycket bra på Vestmarka men det viktiga är ju priset.

Såklart måste man ha brännaren rätt trimmad och det kan ju bli ett problem men med en pellets med lägre densitet är det ju bara att skruva upp för matningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

För att undvika trådkapning vill jag återvända till min ursprungsfråga:
Finns det fler leverantörer av vestmarkapellets i Skåne än Oljebolaget i Skåne?

Det går att hitta mycket information om vestmarkapellets på forumet om man använder sökfunktionen.
Viessmann Vitodens 222 F
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Enligt Norsk pellets hemsida så är det ont om återförsäljare i södra delarna av sverige.

Kan förstå dig om du vill hitta någon annan återförsäljare än Oljebolaget i Skåne. Deras bulkpris var ju "svindyrt", 565:- dyrare per ton än vad Borås sotarn tar......

Har du prova med någon försäljare lite längre bort (kanske mycket längre) om de kan leverera till dig och till vilket pris.

Om jag skulle beställa hos PS mark och pellets strax utanför Göteborg så kommer leveransen med ett åkeri som hör hemma i Karlstad så det kanske inte är helt omöjligt att beställa från leverantörer som ligger längre bort.

Kör själv inte med Vestmarka men skulle vilja efter att ha provat några säckar, mycket fin pellets som skulle passa mitt luftmatningssystem perfekt. Men det finns ett stort MEN, nämligen min brännare. Den saknar möjlighet att ändra matningen vilket måste göras eftersom den annars får för "fet" blandning med den inställning som är.....
Men jag håller på att fundera hur jag skall få till det på ett lämpligt sätt, så det kommer att bli Vestmarka för mig också.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar