Manometer & Tryckreducering

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!

Manometer & Tryckreducering

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Vattentrycket in i mitt hus verkar vara på tok för högt efter att det lagts nya rör i gatan. Så jag tänkte koppla på en manometer och kolla trycket.

Kan man använda en 'vanlig' manometer typ biltemas för tryckluft, a 49:-?
Hittade på rinkabyrör, men den gick 'bara' till 10bar, och biltema ligger på hemvägen...

Var kan jag få tag på en lämplig tryckreducerare att ta ner trycket till lämplig nivå med? Hittade inget på Rinkabyrör.

Hejhej

Thomas
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Manometer & Tryckreducering

Inlägg av Roli »

thomasx skrev:Kan man använda en 'vanlig' manometer typ biltemas för tryckluft, a 49:-?
Hittade på rinkabyrör, men den gick 'bara' till 10bar, och biltema ligger på hemvägen...
det går bra att använda en "vanlig" manometer, gör det själv hemma på mitt solfångarsystem.

Men 10 bar borde räcka, så högt får det inte vara. Har för mig att det skall/bör ligga kring 6-7 bar som maximum.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!

Re: Manometer & Tryckreducering

Inlägg av thomasx »

Roli skrev: Men 10 bar borde räcka, så högt får det inte vara. Har för mig att det skall/bör ligga kring 6-7 bar som maximum.
Jo, det var ju just det... Säkerhetsventilen på 9bar står mer eller mindre och rinner och kranarna håller på att fara i taket om man öppnar för mycket. Trädgårdsslangen ser ut som en övergödd boaorm. Vill gärna att manometern ska ha lite marginal också, det blir ju som regel lite mer pålitliga värden då.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Då är jag med.

Mät och klaga sedan hos kommunen. Är trycket för högt så får de väl åtgärda det. Du skall väl inte behöva fixa någon "tryckreducerare".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Roli skrev:Då är jag med.

Mät och klaga sedan hos kommunen. Är trycket för högt så får de väl åtgärda det. Du skall väl inte behöva fixa någon "tryckreducerare".
Näe, förvisso. Och jag hade tänkt det, men tänkte också kolla upp kostnad m.m. Man vet aldrig hur lång bänken blir hos kommunen.

Idag blir det i alla fall en manometer :)
Skriv svar