Tändelement
Tändelement
Har precis avverkat mitt tredje tändelement (installerad mars 06)
till min ecotec A4.Är det någon som har haft samma fel,
har kollat här på forumet utan resultat.
till min ecotec A4.Är det någon som har haft samma fel,
har kollat här på forumet utan resultat.
-
- Fröträd
- Inlägg: 68
- Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
- Ort: Arvika
Hej !
Jag har bytt ett tändelement på min A4:a i vintras (installerad aug -05) Orsaken tror jag var att hålet som mynnar ut i brännarkoppen var lite igensatt an sintrat material, efter byte och rensning i Februari så har det funkat perfekt. Det är ju mycket oftare elstart under sommarhalvåret, på vintern hinner inte pannan slockna mellan starterna
Jag har bytt ett tändelement på min A4:a i vintras (installerad aug -05) Orsaken tror jag var att hålet som mynnar ut i brännarkoppen var lite igensatt an sintrat material, efter byte och rensning i Februari så har det funkat perfekt. Det är ju mycket oftare elstart under sommarhalvåret, på vintern hinner inte pannan slockna mellan starterna
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
-
- Fröträd
- Inlägg: 68
- Blev medlem: sön 24 jul, 2005 20:48
- Ort: Arvika
Prova att lägga en näve pellets i brännarkoppen innan du startar, ser slussmataren ut att vara otät, slussvingarna brända. Det kan vara orsaken.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Hej! åtack för alla tips, men det verkar vara något annat fel eftersom
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden
det borde betyda att elementet
inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden
eller är jag ute å cyklar 
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden

inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden


Hej! åtack för alla tips, men det verkar vara något annat fel eftersom
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden
det borde betyda att elementet
inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden
eller är jag ute å cyklar 
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden

inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden


Hej! åtack för alla tips, men det verkar vara något annat fel eftersom
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden
det borde betyda att elementet
inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden
eller är jag ute å cyklar 
tändelementet + kontakterna blir sönderbrända efter ca 1 mån.
Hade ut en elektriker som hastigast och han konstaterade att det låg
spänning på elementet(230V)hela tiden

inte slår av när det ska och blir så varmt att det till sist bränns upp.
Det kan sitta ett relä i styrboxen, och om det är trasigt går det väl ström ut till elementet hela tiden

