Temperaturmätningsprogram för PC.
Kanske skall förtydliga vad det jag är ute efter.
Jag har två proj där båda gäller att presentera grafer på extern (alltså inte stående hemma ) webserver.
Denna klarar PHP (men tydligen bara några få laddadade paket) och mySQL.
mySQL klarar jag men PHP och HTML är jag bra rudis på.
Mitt alternativ har varit att skapa bilder i VisualBasic5 som jag hanterar och presentera dessa som bilder. Tyvärr kan jag bara skapa BMP format och där föll detta. Har tittat på VisualStudio som klarar JPG m.fl. men min egen datorpark är inte så kraftfull och jag skulle inte vilja byta språk barar för bildformatet.
Datainsammling VB5,mySQL > presentation HTML/PHP, mySQL
Därför skulle jag vilja ha några enkla tipps gärna kodförslag hur jag skulle kunna sätta pixel på skärmen. Resten kan(vill) jag lösa själv. Kanske Java?
Jag har två proj där båda gäller att presentera grafer på extern (alltså inte stående hemma ) webserver.
Denna klarar PHP (men tydligen bara några få laddadade paket) och mySQL.
mySQL klarar jag men PHP och HTML är jag bra rudis på.
Mitt alternativ har varit att skapa bilder i VisualBasic5 som jag hanterar och presentera dessa som bilder. Tyvärr kan jag bara skapa BMP format och där föll detta. Har tittat på VisualStudio som klarar JPG m.fl. men min egen datorpark är inte så kraftfull och jag skulle inte vilja byta språk barar för bildformatet.
Datainsammling VB5,mySQL > presentation HTML/PHP, mySQL
Därför skulle jag vilja ha några enkla tipps gärna kodförslag hur jag skulle kunna sätta pixel på skärmen. Resten kan(vill) jag lösa själv. Kanske Java?
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Har tidigare haft Pelex
-
- Lärjunge!
Du kan ju alltid köra netpbm på servern för att konvertera bmp-bilden till nåt lämpligare format? http://netpbm.sourceforge.net/KVP skrev:Tyvärr kan jag bara skapa BMP format och där föll detta. Har tittat på VisualStudio som klarar JPG m.fl. men min egen datorpark är inte så kraftfull och jag skulle inte vilja byta språk barar för bildformatet.
Annars så verkar ju LogTemp kunna ftp:a bilder dit man vill ha dem men det kanske inte var det du var ute efter? http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat.
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Det är fina lösningar ni visar men tyvärr så ligger min hemsida på ett webhotel så jag kan inte lägga dit något program.
Jag har gjort egna FTP program så det är inte heller några problem med överföring, om jag bara kunde skapa jpg eller png format. Tyvärr blir dessa också ganska statiska
Jag har gjort egna FTP program så det är inte heller några problem med överföring, om jag bara kunde skapa jpg eller png format. Tyvärr blir dessa också ganska statiska
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Har tidigare haft Pelex
Nä jag såg nu att hela paketet finns för windows oxo så det är bara att tuta o köra. Absolut smidigast blir det ju om man kan pipe:a från KVPsprogramsomskaparBMP till bmptopnm till pnmtojpg, så slipper man en massa tempfiler som ligger o skräpar...KVP skrev:Jag kanske hade lite för bråttom Bassman.![]()
Jag skall titta vidare på netpbm. Det är ju inget som hindrar att jag kör konvertering lokalt innan jag sänder över dem till servern.

Du har säkert skrivit det flera gånger förr men får man fråga vad det är för nåt du filar på?

Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
BioNordic Viking 9990

KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Ja lite förenklat.
Att på min hemsida kunna gå in och titta på läget och styra systemet.
Detta utan direktkoppling till mitt hemnät som jag inte vill släppa in något i. Slutligen vill jag inte ha en PC som skall vara förutsättningen utan hela utrustningen skall kunna gå även om åskan varit inne och rotat.
Har början till ett system där olika delar pratar med varandra över en tråd. Varje del skall kunna gå oberoende av andra men man skall kunna justera parametrar och kolla läget.
Idag kan jag i huset se pantemperaturen ute i garaget.
Till detta kom ideen att i ett närbeläget fjärrvärmenät låta användarna gå in och titta på sina förbrukningar. Där jag bor finns det snart fler holländare och tyskar än inneboende svenskar och de är nog intresserade att vilja titta hur det går.
Att på min hemsida kunna gå in och titta på läget och styra systemet.
Detta utan direktkoppling till mitt hemnät som jag inte vill släppa in något i. Slutligen vill jag inte ha en PC som skall vara förutsättningen utan hela utrustningen skall kunna gå även om åskan varit inne och rotat.
Har början till ett system där olika delar pratar med varandra över en tråd. Varje del skall kunna gå oberoende av andra men man skall kunna justera parametrar och kolla läget.
Idag kan jag i huset se pantemperaturen ute i garaget.
Till detta kom ideen att i ett närbeläget fjärrvärmenät låta användarna gå in och titta på sina förbrukningar. Där jag bor finns det snart fler holländare och tyskar än inneboende svenskar och de är nog intresserade att vilja titta hur det går.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Har tidigare haft Pelex
Har lite problem med Dtgraph, när första sidan ska laddas händer ingenting.JoFi skrev:Denna använder jag tillsammans med ett gäng DS1820 1-wire probes för o styra mina prylar använder jaghttp://sourceforge.net/projects/dtgraph/ http://aquariomate.sourceforge.net/index.php
När jag hinner skall jag göra den åtkomlig för er (bör nog göra grejorna readonly innan jag släpper in ett anonyma users)
Har kollat alla inställningar om och om igen men det funkar inte, vet du vad det kan vara???