Hur dyrt ska det bli ???

Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Thomas skrev:
Charlie skrev:Kan bara hålla med om att priserna ökar. Beställde från BooForssjö idag och priset var 15% högre än i februari.
Vem beställde du genom och vad blev priset per pall?
Sörmlast 2233kr/pall (tre pallar = frakfritt).

Priserna i STHLM verkar vara betydligt högre än ute i landet...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Lika illa här...
Då har vi något gemensamt i Stockholm och Göteborg för en gångs skull. :wink:
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Priser

Inlägg av mackez »

Och jag betalar 1890kr/ton på småsäck (1570 per pall)
Fraktfritt via www.skekraft.se
Skummt att prist kan skillja så mkt runt omkring i Sverige
//Macke
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Priser

Inlägg av André »

mackez skrev:Och jag betalar 1890kr/ton på småsäck (1570 per pall)
Fraktfritt via www.skekraft.se
Skummt att prist kan skillja så mkt runt omkring i Sverige
//Macke
Har du avtal o isåfall när skaffade du det??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mackez
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 18:19
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Priser

Inlägg av mackez »

André skrev:
mackez skrev:Och jag betalar 1890kr/ton på småsäck (1570 per pall)
Fraktfritt via www.skekraft.se
Skummt att prist kan skillja så mkt runt omkring i Sverige
//Macke
Har du avtal o isåfall när skaffade du det??
Jo då visst har jag avtal.
Tecknade väll det för ca 3år sedan.
Skumma avtal förresten:-) Bara leverantören som verkar binda sig till något......
/MA
Försöker idag bränna i en Pellx
Styrning med en Siemens PLC är på G
salmon
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 22:19
Ort: Någonstans i södra sverige

Inlägg av salmon »

Med tanke på oljepriserna så är ju prishöjningarna på pellets en fis i rymden :)
Baxibrännare i en Focus PE 20
hottuna
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 11 mar, 2005 09:32
Ort: Skurup, södra Skåne

Inlägg av hottuna »

Jag installerade pelletsbrännare mars 2005. Sista oljepåfyllningen skedde en månad innan till priset av 10250:-/kubik.
Tittar jag på dagens pris (Oljebolaget i Skåne) kostar det 10290:- dvs nästan nästan ingen prisökning på 1,5år.

Pelletspriset för mig var när jag började 1,98kr/kg och nuär det 2,5kr/kg.
Ca 25% ökning på priset.
Jag gillar definitivt inte prisutvecklingen.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
Peter_s
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 18 sep, 2005 10:31

Ytterligare prishöjning

Inlägg av Peter_s »

Kollade med min leverantör, nu får jag ge c:a 2300 per ton för ett år sedan låg priset på c:a 1900.

MEN det är ytterligare en höjning på gång sa han, och den kommer att bli slutat av denna månad.


Hmmm ... Snart lönar det sig kanske att slänga ut pellets och installera bergvärme :(
Biosol-panna,4-vägs shunt med shuntautomatik,Pellx PX21, mafa mini förråd och 4st Solfångare från Solentek. Keddy Superkassett
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nja, vi har ju inte sett vad som händer med elpriset när kylan sätter in och dom kommer på att nästan alla kärnkraftverken är avstängda....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

Nästan alla avstängda? www.ski.se
Det är två som är avstängda av 10 totalt
CTC 262b -72, KMP px21 -05, bulkförråd 7m3. Elpanna euronom -80tal. LVP GE -80tal. 2 kakelugnar samt keddy insats. Värmer 250kvm
Carina
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 11:33
Ort: Hässleholm

Pris på pellets

Inlägg av Carina »

Hej!

Jag beställde från ett företag i Hässleholm nyligen. Det är Neova(f.d Såbi) jag köpte och fick hem för ett par veckor sedan.
Det blir 2.76 kr/kg.
Kostade 2300:-/pall.
Och bara några dagar efter jag köpt så gick det upp ytterligare i pris. :cry:
Hade gått upp 500:-/pallen sen jag beställde sist. O nu ytterligare en ökning!

Ringde o kollade priset på olja hos Statoil. 9780:-/kubiken....har gått ner i pris sen jag började med pellets. Är glad jag inte gjort mig av med oljetanken o brännaren! Verkar vara bra att ha.....tydligen!...med tanke på i hur snabb takt pellets ökar i pris!
Tack för en bra site. Hade mycket nytta av den....bara synd jag inte hittade hit INNAN jag köpte pelletsbrännare...då kanske jag fått råd att INTE köpa nån till min panna! =)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

micke_932 skrev:Nja, vi har ju inte sett vad som händer med elpriset när kylan sätter in och dom kommer på att nästan alla kärnkraftverken är avstängda....
Öhh ?

Du vet väl att du kan låsa ditt elpris på 5 år ?
Till det facila priset av 49,9 öre / Kwh plus moms och skatt.

Det blir ca 99 öre momsat å skattat.

Så vad har man att oroa sig för de närmsta fem åren ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ytterligare prishöjning

Inlägg av André »

Peter_s skrev:Kollade med min leverantör, nu får jag ge c:a 2300 per ton för ett år sedan låg priset på c:a 1900.

MEN det är ytterligare en höjning på gång sa han, och den kommer att bli slutat av denna månad.


Hmmm ... Snart lönar det sig kanske att slänga ut pellets och installera bergvärme :(
Senaste 2 åren har pelletspriset här ökat med 30% o elen (3 års avtal då o nu) 62%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Senaste 2 åren har pelletspriset här ökat med 30% o elen (3 års avtal då o nu) 62%
Kanske är sant men med el-fastpris på fem år kommer elen ju inte öka på fem år i alla fall. Då kan ju pelletsen gärna få fortsätta sina 15 % procent om året.....

När det är dags att binda om är läget möjligen ett annat men om elföretagen vill teckna bindningstider på fem år så gör de ju inte det för att de tror att priset ska öka jättemycket och att de ska gå back sista två åren.

Fördelen med el är att alla kan teckna fastpris.
Till och med folk i tätbefolkade områden utan skogsindustrier kring husknuten.

Den enda fördelen pellets har mot el via värmepump är priset men denna skillnad håller sakteliga på att suddas ut tyvärr.

Jag tror större andel kommer välja att investera i värmepump den närmsta tiden pga prisutvecklingen på pelelts och möjligheten att låsa elpriset.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Senaste 2 åren har pelletspriset här ökat med 30% o elen (3 års avtal då o nu) 62%
Kanske är sant men med el-fastpris på fem år kommer elen ju inte öka på fem år i alla fall. Då kan ju pelletsen gärna få fortsätta sina 15 % procent om året.....

När det är dags att binda om är läget möjligen ett annat men om elföretagen vill teckna bindningstider på fem år så gör de ju inte det för att de tror att priset ska öka jättemycket och att de ska gå back sista två åren.

Fördelen med el är att alla kan teckna fastpris.
Till och med folk i tätbefolkade områden utan skogsindustrier kring husknuten.

Den enda fördelen pellets har mot el via värmepump är priset men denna skillnad håller sakteliga på att suddas ut tyvärr.

Jag tror större andel kommer välja att investera i värmepump den närmsta tiden pga prisutvecklingen på pelelts och möjligheten att låsa elpriset.
Tja den ända fördelen är ju att det går låsa i 5 år för det är inte direkt någon pris skillnad iaf vilket gör en ökning på 60% jämfört med 5 årigt.. 30,6 öre då jag tog 3 års avtalet för 2 år sen o ett nytt 3 årigt 49,5/ 5 års 49 öre.. http://www.skekraft.se/customer/privatk ... /index.asp

Men nog kommer fler att välja vp i framtiden det tror jag oxå tyvär..
Det som inte alltid blir så bra med vp är i äldre hus (högtemp) o att oftast är dom för snålt tilltagna vilket folk inte tänker på utan bara ser till dom fina reklam siffrorna vilket sällan stämmer i verkligheten..

Ser man därimot till ett nybygge med t.ex golvvärme (lågtemp) o bra isolerad platta med jordvärme så kan det bli en riktigt bra affär med vp då cop blir som utlovat med en ordentligt lång jordvärmeslinga..

För om man hör med folk i äldre hus så ligger dom oftast kring 17-20000 kWh/år vilket inte är svårt slå med pellets.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar