Bromsarna på den förb___de släpkärran.

Skriv svar
Maskinisten
Gallringsobjekt

Bromsarna på den förb___de släpkärran.

Inlägg av Maskinisten »

Hej
dagens fråga har inte med pellets att göra (förutom att pelletsen brukar åka hem på kärran).
Jag fick 2:a på ojämna bromsar på släpet.
Har haft trummorna av och rengjort/smort alla rörliga delar (kopparpasta). Justerat som jag brukar på trumbromsar. Skruvat ut backarna tills det nyper och sedan släppt till det går fritt.
Problemet är nu att en sida alltid tar före den andra. Har ju inga rullar att testa på, men om jag rullar kärran på gatan och drar på påskjutet med ett spännband så tar höger tydligt före vänster.
Finns här möjligen någon med bra tips?

PS. Den sida som tar senare hade en lätt trögande vajer som jag smort/motionerat upp. Kan det vara så känsligt? DS.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

En sida tar alltid före den andra, det kommer den alltid göra med en chans på miljonen att du lycka få bägge att ta samtidigt.
Finessen ligger i avvikelsen mellan bromsverkan, tror det får skilja 30% max. (på bil i alla fall)
Prova att justera backarna lite tightare på den sidan som kommer senare, så de nästan inte går fritt. Det kan hjälpa men var försiktig så de inte tar emot för mycket för då kommer det utvecklas värme tills det självlåser.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
blindh
Gallringsobjekt

Inlägg av blindh »

Hade likadant problem på hästsläpet visade sig att den ena bromsvajern kärvade i höljet. Bytte ut den mot en ny och problemet var löst!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jepp, med stor sannolikhet kärvande vajer!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Jag hade liknande problem på min tvåaxliga kärra, höll på och fixade och donade till förb...else och fick det aldrig riktigt bra. Till sist åkte jag till besiktningen på vinst och förlust. Ser bra ut det här, sa dom...

Jag smorde också upp mina vajrar och kunde inte känna att de kärvade när jag drog och sköt dem igenom höljet.

En annan 'skum' effekt som jag märkte var när jag drog i handbromsen och ungefär halvvägs gav den plötsligt efter lite lite grann. Jag kunde konstatera att det var en av bromsvajrarna som då plötsligt kom lite extra. Trots en hel del felsökande hittade jag ingen anledning till det. Inte heller detta märktes nåt av på besiktningen.

Om din kärra vrider sig när du bromsar, då lär du väl inte bli godkänd, men som nån sa, helt perfekt blir det nog aldrig heller. Jag fick 0,3 och 0,4 på bromsverkan på min kärra om jag minns rätt. Ett krux är ju också att kärran är så lätt så hjulen börjar slira mot valsen väldigt tidigt, vilket innebär att de inte kan kolla bromsarna i så himla stor utrsträckning. Något som de själva sa när jag var där.

Så lägg inte ner alltför mycket svett och möda, åk till besiktningen istället och få ett utlåtande :)

Lycka till

Thomas
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Btw, om din kärra har en totalvikt på max 750kg så kan du ju bara ta bort bromsarna helt och hållet...

Fast transporterar du pellets har du väl åtminstone en 1500kg kärra :)

Hejhej

Thomas
Maskinisten
Gallringsobjekt

Inlägg av Maskinisten »

Tack för många snabba svar.
Kärran är en 1000kg total, vill inte offra de 250 för att slippa bromsar. Jag lägger givetvis några säckar i bilen när jag kör pellets. :D

Börjar tro på teorin om kärvande vajer, även om den känns lätt när man drar den löst i höljet kan det ju bli annorlunda med belastning.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Jo, det kan vara en sak till. En som jag aldrig kollade på min kärra, jag bytte direkt!

På min kärra fördelades kraften mellan bromsarna via två trissor med en öppen vajer emellan. En trissa till varje axel-vajer. Den öppna vajern löper sedan över en tredje trissa som dras åt av påskjutet. Den vajern var stel som en pinne, så jag lät min riggverkstad göra en ny i rostfri lyxkvalité (till halva priset av valeryds reservdelspris :)

Om du har en liknande konstruktion kan det vara den vajern som är så stel att den inte löper runt trissorna, då spelar det nog ingen roll hur du justerar, så blir det alltid samma visa.

Thomas
Skriv svar