Kallt returvatten

Skriv svar
stefanstrandberg
Späd planta

Kallt returvatten

Inlägg av stefanstrandberg »

Jaha, då är pelletspanna igångkörd för vintern. Inga problem på den fronten, utan problemet verkar ha med själva cirkulationen att göra från acc.tanken och tillbaka. Nämligen radiatorerna blir slumpvis varma (..och det har inte med termostaterna att göra...), om de överhuvudtaget blir det. En radiatorkrets verkar fungera. Ja, cirkulationspumparna (grundfos) är påslagna, inga kranar stängda. Trycket ligger på ca. 1 Bar. Framledningsvattnet går upp till 60 C, men inte högre trots att acc.tankens temperatus ligger på ca. 80 C. :twisted:

Men returvattnet är kallt. Runt 20 C. Verkar enligt all logik som om inte vattnet skulle cirkulera. Också pumparna gick varma tyckte jag. Och på dagen, då vädret är varmt (och huset) och termostaternas radiotorer inte har öppnat, borde väl returvattnet vara ungefär lika varmt som framledsvattnet, inte sant? Men så är det inte, utan temp. skillnaden är oförändrad.

Försökte lufta via radiatorerna (Danfoss RA-K tvårörskopplingar + termostater), ingen luft, utan enbart kallt vatten sprutade ut. Om det kom vatten. Försökte också stänga kranen efter cirk.pumpen på returen för en kort stund för att öka trycket på returvatten och sedan öppna för att den vägen få ut eventuell luft i systemet. Ingen större succé här heller.

Kan det vara så att det finns en luftficka någonstans i radiatorkretsarna, alltså om PEX-röret kanske pga. undergolvets struktur går "i vågor" så har det blivit luft någonstans? Eller har forumet några andra förslag över var man skall börja söka problemet/lösa det?
Thermia Bequem 50 / Termax 40 Kw +2*300l. acc.tank. & Casaflex Duo DN25 tot. 100 meter.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Det är just därför jag alltid har på cirk.pumpen (lägre hastighet) även under sommartid, har aldrig problem med kärvande pumpar o dyligt :lol:
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
stefanstrandberg
Späd planta

Jo, idén med att köra pumpen bakvägen vore ingen dum idé att testa. Men då får man väl lite koppla om med elkablar isåfall har jag för mig.

Men cirk.pumparna har gått med jämna intervaller även under sommaren, så de har nog bevisligen inte kärvat fast. Det är inte problemet. Glömde nämna det...

Korrigera mig nu om jag tänker fel, men visst fasingen borde väl varmvattnet snurra runt systemet (alltså framledningstempen = nästan samma som returen) om termostaterna på radiatorerna inte öppnar? För att sedan bli varma när tempen sjunker.... Kan Danfoss golvkoppling (radiatorkoppel heter det väl på korrekt svenska) spela något spratt med mig här? Eller förstås jag inte funktionen rätt?
Thermia Bequem 50 / Termax 40 Kw +2*300l. acc.tank. & Casaflex Duo DN25 tot. 100 meter.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

På mitt 2-rörs system med termostater på varje element slutar vattnet cirkulera när det blir varmt nog men det är ett gammalt system som sannolikt är baserat på självcirkulation.

Jag har för mig att de nyare ventiler har en tryckstyrd bypass-funktion så att om elementets termostat stänger av kommer vattnet att pysa förbi, om det är en sån golv-mojäng du menar tror jag att det är rätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

Jag är ingen röris men enligt den info som jag fått (gäller mitt 2-rörs system). Om alla termostater är stängda så finns det ingen cirkulation.
Bild

Om det har varit problem med ljud i systemet kan en tryckventil ha installerats, sitter oftas i närheten av pannan, så blir returen varm.
Bild

Eftersom returen inte blir varm har du troligtvis inte någon tryckventil/bypass-funktion.
Om du har flera kretsar testa varje krets för sig genom att öppna alla termostater i den kretsen för att se om det finns cirkulation.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
stefanstrandberg
Späd planta

Hej, och tack för alla svar!

Eftersom systemet är knappt ett år gammalt (installerat i ett gammalt hus) så tycker man inte att det borde finnas så mycket skit i systemet, eller om rörisen varit oaktsam, så finns det... Detdär får jag kolla.

Tack också Kenhje för de åskådliga bilderna, som du gissade så hittar jag nog ingen tryckventil/bypass-funktion.

Det som ännu vore intressant att få höra forumets åsikt om, är om dehär nya golvkopplingarna har en tryckstyrd bypass-funktion som fungerar så att om elementets termostat stänger av kommer vattnet att pysa förbi? Nu står alltså vattnet stilla i rören (framledningsröret till/vid radiatorerna är också kalla). Känner någon till detta? Kan man justera flödet vid denna koppling & kan det ha samlats skit där?
kenhje
Lärjunge!

Inlägg av kenhje »

kolla www.danfoss.se de har rätt mycket dokument
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
Skriv svar