Roslagsbrännaren - bra??
Införskaffade en Rosslagsbrännare den sista feb 2005.
var lite orolig i början eftersom det var svinkalt och jag ej har El-patron i våran gammla CTC 265 (instalerad i oljedelen)
har fungerat felfritt sedan dess stoppat 3ggr pga slut på pellets i föråd samt sista gången ville jag se hur länge jag kunde köra utan att aska ur var nära 2mån då det stoppade och tror att det berode på pelletsen var slut.
Har kört med underhållsfyr under den kalla tiden och det har fungerat felfritt och tändelementet har hållt bra under sommaren. fick ju med ett extra ifall om att och det var bara att ringa till tillverkaren så skickade dem nya under garanti tiden.
Var nog den bästa investering jag gjort på länge och intjänad på max 2år om inte pellets skenar iväg.
Att tillägga är att svärfar satte in en samtidigt och det fungerar felfritt där med samt en granne har kört 1år längre med sin.
var lite orolig i början eftersom det var svinkalt och jag ej har El-patron i våran gammla CTC 265 (instalerad i oljedelen)
har fungerat felfritt sedan dess stoppat 3ggr pga slut på pellets i föråd samt sista gången ville jag se hur länge jag kunde köra utan att aska ur var nära 2mån då det stoppade och tror att det berode på pelletsen var slut.
Har kört med underhållsfyr under den kalla tiden och det har fungerat felfritt och tändelementet har hållt bra under sommaren. fick ju med ett extra ifall om att och det var bara att ringa till tillverkaren så skickade dem nya under garanti tiden.
Var nog den bästa investering jag gjort på länge och intjänad på max 2år om inte pellets skenar iväg.
Att tillägga är att svärfar satte in en samtidigt och det fungerar felfritt där med samt en granne har kört 1år längre med sin.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Re: Roslagsbrännaren - bra??
Ta en tittpå BioNordic B16 Lika enkel fast lite bättre.kaison skrev:Jag står i bregrepp att byta olja mot pellets. Har en Nibe City VX olja/el panna, från 2002. Enligt Nibe bör jag ha en brännare med framåtriktad låga.
Jag har tittat lite på roslagsbrännaren. Finns det några erfarenheter angående denna? Det verkar ju vara ett bra pris och minimalt installationskrångel.
Mvh
Kai
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Viking B16
9m skorsten
4 pers
På vilket vis är den bättre ?
Alltid trevlig att höra motiveringar, att bara säga att en är bättre än en annan säger inte så mycket, varför är den bättre ?
Alltid trevlig att höra motiveringar, att bara säga att en är bättre än en annan säger inte så mycket, varför är den bättre ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det som är bättre är att den har en termostat som man kan reglera själv. Start och stopp temperatur.Man kan reglera fläkten via plc styrningen.micke_932 skrev:På vilket vis är den bättre ?
Albin Trio 330
Viking B16
9m skorsten
4 pers
Viking B16
9m skorsten
4 pers
-
- Pannrumstomte!
Reglera luftmängden kan du väl göra på en Roslagsbrännare också eller ?
Att Viking har inbyggd driftstermostat med ställbar hysteres är väl ett plus.
Fast Roslagsbrännaren levereras också med termostat.
Den kostar 12 000 kr vilket är ett bra pris på en fungerande brännare.
Att den styrs av en Siemens PLC är ju inte minus i alla fall.
Vikingen är ju 4500 kr dyrare så det är väl inte riktigt samma prisklass.
Ingen av dem är väl direkt dålig men Roslagsbrännaren är tämligen ensam i sin prisklass och ett mycket bra val för den som inte har råd att byta panna och vill spara pengar omedelbart.
Det man kan tycka den har emot sig är väl tändelementens livslängd.
Ingen av dem är väl direkt dålig men Roslagsbrännaren är tämligen ensam i sin prisklass och ett mycket bra val för den som inte har råd att byta panna och vill spara pengar omedelbart.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis skrev:Reglera luftmängden kan du väl göra på en Roslagsbrännare också eller ?

Albin Trio 330
Viking B16
9m skorsten
4 pers
Viking B16
9m skorsten
4 pers
-
- Pannrumstomte!
Jag tvivlar inte på att Viking är är helt ok.
Men för 18400 finns det många som inte är helt odugliga.
Att ett förråd på 200 -300 liter följer med är ju ett plus. Jag antar att det är ett plywoodförråd som de haft tidigare. Inte svindyrt att tillverka sjäv med kanske skönt att slippa.
Dock kvarstår faktum att Roslagsbrännaren är tämligen ensam i sin prisklass och sparar pengar åt den som installerar en sådan.
Givetvis finns det brännare som är både bättre och mycket bättre.
Men de är både 50% och 100% dyrare.
Mvh
Att ett förråd på 200 -300 liter följer med är ju ett plus. Jag antar att det är ett plywoodförråd som de haft tidigare. Inte svindyrt att tillverka sjäv med kanske skönt att slippa.
Dock kvarstår faktum att Roslagsbrännaren är tämligen ensam i sin prisklass och sparar pengar åt den som installerar en sådan.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis skrev:Jag tvivlar inte på att Viking är är helt ok.
Mvh

Jag vet fler som har en sådan och det funkar bra för dom. Jag fick en massa pellets i askutymmet. Då sa dom att det inte skulle vara så, då lämnade jag tillbaka den.Men jag tror att jag kanske var lite för petig.
Om man låter det gå några dar så försvinner dom i askan.
Albin Trio 330
Viking B16
9m skorsten
4 pers
Viking B16
9m skorsten
4 pers
På min finns det ytterst få oförbrännda pellets i pannan, kanske 5-6 stycken på en vecka (sommartid), men det kan nog bero på vilken panna man har osv.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
-
- Pannrumstomte!
Det har väl så gott som alla brännare men inte alla ägare som vågar erkänna det. tyvärr......På min finns det ytterst få oförbrännda pellets i pannan, kanske 5-6 stycken på en vecka (sommartid), men det kan nog bero på vilken panna man har osv.
Det är faktisk inte alltid det syns!
Om man (som jag) har en panna med relativt litet brännkammare kan pelletsen mycket väl bli förbränd även om det stutsar "orörd" ut i botten av brännkammaren, strälningsvärmen kan lätt bli så intensiv att pelletsen bränner ändå.
Så även om fänomenet nog inte alls är ovanligt betyder det inte att det är känd.
Om man (som jag) har en panna med relativt litet brännkammare kan pelletsen mycket väl bli förbränd även om det stutsar "orörd" ut i botten av brännkammaren, strälningsvärmen kan lätt bli så intensiv att pelletsen bränner ändå.
Så även om fänomenet nog inte alls är ovanligt betyder det inte att det är känd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Beror nog lite på var man köper den. Här kostar den 12.830:-elvis skrev:Vikingen är ju 4500 kr dyrare så det är väl inte riktigt samma prisklass.
http://www.dinvvsbutik.se/viking-pellet ... 90746.html
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är då inget jag behöver kännas vid iaf..elvis skrev:Det har väl så gott som alla brännare men inte alla ägare som vågar erkänna det. tyvärr......På min finns det ytterst få oförbrännda pellets i pannan, kanske 5-6 stycken på en vecka (sommartid), men det kan nog bero på vilken panna man har osv.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd