Vilken pelletspanna ska vi välja??

poul
Prima virke

Inlägg av poul »

Om man är med i villaägarna har Swebo i Boden Swebo BiopellPlus (som Effecta med automatsotning och elpatron) och PellTec (PX-21) och 1.7m skruv för knappt 50 papp. Förråd och installation tillkommer. De samarbetar med YIT för installationer ute i landet. Det ska vi komma en rensautomatik även för brännaren i höst, kanske 3 papp.

Håller själv just på att titta; ett annat alternativ är Biona 2000 + skruv + Biosolpanna kommer upp på ca 62'.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Tänk dig för både en och sju gånger innan du köper en Biona !

Läs om alla problem med Biona innan.
Jag hade hellre monterat en värmebaronen eller en KMP 21 i en Biosol.
Betydligt större andel nöjda ägare.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:
Sedan tror jag många önskar att de eldade med ved men det eldas inte särskilt mycket och merkostnaden för anläggningen är svår att räkna hem om man inte vedeldar aktivt. Dyrare panna, ackumulator tank, laddomat mm..
Helt riktigt..
Det blir betydligt dyrare med en anläggning för både ved o pellets vilket krävs rätt mycket vedeldande innan man får ut nått.. Inte bara lite skräp/rivningsvirke mm..

Bättre då att lägga pengarna på en ren pelletspanna o en kamin (ångrar själv att jag inte gjorde de) då det rör sej om samma pengar..

Blir nog lite samma sak för en vedeldare som är borta nån enstaka gång/år o köper en ny pelletsbrännare för att slippa elpatron..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dick
Prima virke

Inlägg av Dick »

Vad har du för oljepanna?
Är det en duglig gjutjärnspanna kan den tjänstgöra i 40 år till.
Finns nästan inga moderna pannor idag som kan göra det... :lol:

Skillnad i verkningsgrad kommer du nog heller "aldrig" att tjäna in...

Nu vet ju inte jag vad det är för panna etc. men finns inga speciella negativa egenskaper med den, skulle jag nog kika på ett pelletsaggregat i första hand (åtminstone med min ekonomi) :lol:
En panna tillverkad -65 är förmodligen konstruerad för både olja och ved (och naturligtvis går pellets lika bra).
snobben
Frö

Inlägg av snobben »

Hej,

Har ni någon erfarenhet från komplett panna/brännare från KPM?,Effecta? eller Janfire?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Dick skrev:Vad har du för oljepanna?
Är det en duglig gjutjärnspanna kan den tjänstgöra i 40 år till.
Finns nästan inga moderna pannor idag som kan göra det... :lol:

Skillnad i verkningsgrad kommer du nog heller "aldrig" att tjäna in...

Nu vet ju inte jag vad det är för panna etc. men finns inga speciella negativa egenskaper med den, skulle jag nog kika på ett pelletsaggregat i första hand (åtminstone med min ekonomi) :lol:
En panna tillverkad -65 är förmodligen konstruerad för både olja och ved (och naturligtvis går pellets lika bra).
Säg inte de.. http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... estart.pdf

Verkningsgrade i t.ex en thermia tric med en Iwabo nere på usla 53% årsverkningsgrad (moderna pelletspannor 85%) vilket gör att uppvärmningen blir 30% dyrare än med en modern panna.. :shock:
Ett hus med ett behov av 20000 kWh/år gör det att uppvärmningen blir 5000:-/år högre vid ett pris på 2000:-/ton..
'Så en modern o bekväm panna kan man ha igen på 5 år.. :wink:

Hos mej sjönk pellets förbrukningen med 2 ton/år (från 6,7-4,6 ton) vilket iof bara gör 3000:-/år med mitt pelletspris.. Nu va ja ändå tvungen att byta pannan då den andra läckte både in o utvändigt men jag hade nog ändå byt.. Synd bara att man inte visste då vad man vet idag för då hade det blivit en ren pelletspanna.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Var hittar man en panna installerad och klar för 25000 ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

Har man tänkt sig att elda med ved i betydande mening så ska man i mitt tycke investera i panna som är riktigt bra för ved (typ Baxi Bonus, Vedex 1000 eller liknande) men som också funkar bra till pellets.
Motsatsen typ Focus PE-serien dvs pelletspannor som det går att elda ved i är inga bra vedpannor.

Dessutom ska man inte skaffa en vedpanna utifall att men vill elda med ved, man bör nog redan vara lite i vedsvängen. Det finns ju annars ett alternativ i braskaminen om man vill elda lite ibland, en bra braskamin är effektivare än tex Focuspannorna.

Däremot behöver det inte bli så mkt dyrare att installera en ved/pelletsanläggning det du behöver extra är acktankar(vilket kan köpas för några tusingar på blocket) samt laddkoppel och lite mer koppar går det åt. Panna kostar ungefär samma beroende på vilken modell du ska ha, Bonusen kostar 28' Vedexen 20', ganska lika i nivå med pelletspannor.

Så kommer brännaren till då förstås men i och med att man får konverteringsbidrag när man skrotar sin oljeanläggning så får man tillbaka 30%, dock högst 14'.

I mitt eget fall får jag inte plats med så stora acktankar max 1000-1500l och då är det meningslöst att köpa en "riktig" vedpanna typ Effecta,Innova etc eftersom de har för stor effekt, kan tex aldrig göra ett fullt vedinlägg. Iställeet kmme rjag förmodligen köpa en mindre vedpanna och trycka in en brännare eftersom ackvolymen inte räcker när det blir som kallast. Sen är det ju inte alltid man orkar/hinner/vill elda.

Billigast är givetvis om man har en hyfsad panna som man kan docka en brännare i.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:Var hittar man en panna installerad och klar för 25000 ?
Räknade bara på pannan men nu då jag tycker det är ett väldans klagande på att pellets håller på att vara dyr så bör man väl se till att man får ut max av pelletsen.. :wink:
Sen så tyckte då inte jag att det va direkt kul att sota/aska ur pannan varje vecka som jag hade de med gamla pannan..

Sen varför inte passa på att byta pannan nu då det går få 14000:- i bidrag med byte från olja.. Detta bör man få installationen för då ett byte från oljepanna till pelletspanna bara ska ta max 1 dag..
Skippa offerter o kör löpande sa en farbror som varit förman i 37 år (BPA VVS) för det är upp till 300% extra på offerterna o ju hetare marknad dessto mer påslag.. Han sa att det va rätt ofta som dom la på en offert då det va mycket jobb t.ex nämde han ett jobb han räknat på skulle gå för 278000:- men chefen sa lägg in på 723000:- o dom fick jobbet ändå.. :shock:
kusteldaren
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av kusteldaren »

André skrev:Skippa offerter o kör löpande sa en farbror som varit förman i 37 år (BPA VVS) för det är upp till 300% extra på offerterna o ju hetare marknad dessto mer påslag.. Han sa att det va rätt ofta som dom la på en offert då det va mycket jobb t.ex nämde han ett jobb han räknat på skulle gå för 278000:- men chefen sa lägg in på 723000:- o dom fick jobbet ändå.. :shock:
Jo men så är det ju. Är själv konsult och vill kunden ha fast pris måste man lägga på lite strultimmar så man inte behöver stå där och jobba gratis. Sen äe det klart att om man inte är jätteintresserad av ett jobb kan man ju dra på lite till ifall man ändå skulle få det.

Löpande lönar sig nog nästan alltid om det inte skulle dyka upp en massa oförutsett..men det har de nog ofta ändå garderat sig för i sina offerter.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Mattiass
Fröträd

Inlägg av Mattiass »

Har själv funderat på det där med ved/pellets, efter mycket funderande så blev det en nibe vedex1000.
Skillnaden imellan en pelletspanna och en vedpanna är inte stor så är man i biobrännar tagen så tycker jag att man även borde kunna elda ved.
Mitt gick på 35000 allt som allt. panna laddkoppel rör böjar osv.
Tankarna köpte jag beg på blocket för två tusen då fich jag elpatron och automatik med.
Kan ju tillägga att de blev två a4sidor med rör och rördelar, dyrt njaaa.
Förövrigt så blir det spännande att se om de kommer bli nån minskning på förbrukningen.
/Mattias
Bassman
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Jag skulle nog satsa på en CTC Ecoflex om jag skulle köpa en ny. Min lokala rörpulare vill ha 39000 + moms för en sån, typ 55000 installerat o klart trodde han...

Värmebaronen skrev nån? Tycker deras Comet mfl verkar vara dekaltrimmade oljepannor?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
JanfireMeckare
Späd planta

Inlägg av JanfireMeckare »

Undvik värmebaronens viking bio, jag ska ge några exempel om varför.

1. fläkten i den kommer förmodligen gå sönder efter ca ½-1 år
2. Du har ingen fast garanti på det inre brännar röret, värmebaronen bedömmer från fall till fall.
3. Det är inte top kvalite i deras komponenter.

det är det jag har att säga om Viking bio. Sen har inte värmebarornen några pellets pannor. dom har sina klassiska Star/comet/joker. olje pannor egentligen. det funkar i och för sig rätt så hyffsat med pellets brännare i dom, dock inte vilka som helst, framåt brinnande brännare är nog att föredra.

Vad det gäller Janfire integral (janfire panna med NH brännare fast på luckan samt aut. spaksotning) och CTC Bioflex är att det båda är bra grejjer. CTC's panna fungerar mycket bra och det brinner fint som sjutton i dom. Janfire integral är av top kvalite. Det är givetvis automatisk uraskning av brännare, i en stor och rymlig brännkammare som är lätt att göra ren.
Skriv svar