Måste man ha öppet kärl vid eldning av fasta bränslen?
Nej det behöver du inte om du har en säkerhetsventil typ SYR
installerat på pannan.
Säkerhetsventil är ett MÅSTE på ett slutet system och skall fungera även om det blir ett strömavbrott eller störningar i vattenförsörjningen.
Däremot så kan du få problem om du eldar med ved och/eller har stora temp skillnader pga att bälgen i tryckärlet inte håller då den måste arbeta mycket mer. Kärlet får då en betydligt kortare livslängd. Sen är det svårare att få bort ev. luft i systemet om har luft i systemet när man har ett slutet sådant.
Jag föredrar ett öppet system då det är mycket lättare och luftar ur systemet bättre.
Problem med att kärlet fryser förekommer men är mycket sällsynt.
Det fixar man bäst genom att isolera MYCKET VÄL!
Jag har kört med ett slutet system i 6 är men byter tillbaks till ett öppet system om en vecka.
installerat på pannan.
Säkerhetsventil är ett MÅSTE på ett slutet system och skall fungera även om det blir ett strömavbrott eller störningar i vattenförsörjningen.
Däremot så kan du få problem om du eldar med ved och/eller har stora temp skillnader pga att bälgen i tryckärlet inte håller då den måste arbeta mycket mer. Kärlet får då en betydligt kortare livslängd. Sen är det svårare att få bort ev. luft i systemet om har luft i systemet när man har ett slutet sådant.
Jag föredrar ett öppet system då det är mycket lättare och luftar ur systemet bättre.
Problem med att kärlet fryser förekommer men är mycket sällsynt.
Det fixar man bäst genom att isolera MYCKET VÄL!
Jag har kört med ett slutet system i 6 är men byter tillbaks till ett öppet system om en vecka.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Alldeles riktigt som du säger, varmt vatten stiger så expansionskärlet håller ofta ganska hög värme. Viss förlust av energi kanske det blir men knaappast nåt nämnvärt.Problem med att kärlet fryser förekommer men är mycket sällsynt.
Det fixar man bäst genom att isolera MYCKET VÄL!
Kan tänka mig att frysning är vanligare i hus som bebos sporadiskt och håller en låg grundtemp bara.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson skrev:Hur klegar ett öppet system igen?bamyl skrev:Tror i alla fall att båda lösningarna är "lika säkra", men ett slutet system kommer garanterat att krångla mindre...plus bli enklare att installera.
Har du dessutom gamla rör och äldre system, så är kanske ett slutet kärl tom bättre, då de inte "kleggar" igen på samma sätt som ett öppet system.
Men som sagt, prata med panntillverkaren.
/Bamyl
Hur krånglar ett öppet system?
Jag har inte rört mitt öppna system på 3 år.
Hej hopp !
Tänk dig det varma, kletiga rostiga vattnet hela tiden åker upp och ned i samma rör, fram och tillbaka hela tiden på samma ställe.
Tillslut blir röret så trångt av sediment från pannvattnet att det helt enkelt täpps igen.
Och VARFÖR ? skall man låta sitt syrefattiga vatten hela tiden luftas för ?
Klart att det inte märks på 3 år, det är ju ingen tid att ta hänsyn till.
Men om 10-20 år kanske ?
Tänk dig killen som inte har så bra koll på sitt värmepaket....dag ut och dag in, så läcker det lite hela tiden på vinden, men han märker inte det. För att rörmokaren säger, om mätaren sjunker lite, vrid bara här tills mätaren visar bra siffror igen...
5 år senare måste han riva hela övervåningen och byta ut 7 st takstolar. pga. att han hade "för" tät ångspärr i innertaket, så vattnet rann ned i väggarna hela dagarna, utan att han visste något...
Nej för mig är det helt främmande att sätta ett öppet kärl....om det absolut inte måste vara det pga av någon anledning. Vilken det nu skulle vara ?
Mvh
Bamyl
Om man nu tar samma kille som i exemplet ovan och säger att han inte har koll på sitt slutna kärl som är utan luft i blåsan. Så kan kan ju även där få läckage för att tryckändringarna i systemet till slut "tar kål" på någonskarv/tätning/packning mm.bamyl skrev: Hej hopp !
Tänk dig det varma, kletiga rostiga vattnet hela tiden åker upp och ned i samma rör, fram och tillbaka hela tiden på samma ställe.
Tillslut blir röret så trångt av sediment från pannvattnet att det helt enkelt täpps igen.
Och VARFÖR ? skall man låta sitt syrefattiga vatten hela tiden luftas för ?
Klart att det inte märks på 3 år, det är ju ingen tid att ta hänsyn till.
Men om 10-20 år kanske ?
Tänk dig killen som inte har så bra koll på sitt värmepaket....dag ut och dag in, så läcker det lite hela tiden på vinden, men han märker inte det. För att rörmokaren säger, om mätaren sjunker lite, vrid bara här tills mätaren visar bra siffror igen...
5 år senare måste han riva hela övervåningen och byta ut 7 st takstolar. pga. att han hade "för" tät ångspärr i innertaket, så vattnet rann ned i väggarna hela dagarna, utan att han visste något...
Nej för mig är det helt främmande att sätta ett öppet kärl....om det absolut inte måste vara det pga av någon anledning. Vilken det nu skulle vara ?
Mvh
Bamyl
När det gäller ev. läckage från det öppna expkärlet på vinden så kan man ju alltid montera en "skallerplåt" som samlar upp ev. vattenläckage och skickar ner det till pannrummet. En sådan plåt (rostfri) har jag under mitt öppna rostfriakärl på 120 liter
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Prima virke
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fre 02 dec, 2005 09:55
- Ort: Kode
- Kontakt:
Är det här med igenkleggade öppna system ett förekommande problem eller ett konstruerat problem?
Har aldrig hört talas om någon som haft det problemet, har själv ett öppet kärl som är bortåt 40år gammalt och helt felfritt.
Det som är tänka på med öppna system är isolering och läckagekontroll dvs mkt lite underhåll. Däremot har jag hört talas om en del som slängt ut sina slutna behållare pga krånglande blåsor. Har dock inte doktorerat vidare i det, mest pga det öppna systemet känns så oerhört enkelt och komplikationsfritt i sin konstruktion. För egen del sitter det också mkt lätt till för inspektion mm.
Håller verkligen gummiblåsan 20år? Det tvivlar jag på, har endast erfarenhet av gummiblåsor i pumpstationer och dem har inte en livslängd på 20år.
Har aldrig hört talas om någon som haft det problemet, har själv ett öppet kärl som är bortåt 40år gammalt och helt felfritt.
Det som är tänka på med öppna system är isolering och läckagekontroll dvs mkt lite underhåll. Däremot har jag hört talas om en del som slängt ut sina slutna behållare pga krånglande blåsor. Har dock inte doktorerat vidare i det, mest pga det öppna systemet känns så oerhört enkelt och komplikationsfritt i sin konstruktion. För egen del sitter det också mkt lätt till för inspektion mm.
Håller verkligen gummiblåsan 20år? Det tvivlar jag på, har endast erfarenhet av gummiblåsor i pumpstationer och dem har inte en livslängd på 20år.
Eldar idag en Klafreström 66:a utan tankar och ibland med olja. Skall byta system inom 2år.
Har själv heller aldrig hört något om att det "kleggar" igen. Men skulle kunna tänka mig att var ett problem när man hade "svarta" rör upp till expkärlet. Det använder man ju inte idag, så det känns som om det var ett problem för "gamla" anläggningar och inte nya med kopparrör upp till expkärlet.kusteldaren skrev:Är det här med igenkleggade öppna system ett förekommande problem eller ett konstruerat problem?
Har aldrig hört talas om någon som haft det problemet, har själv ett öppet kärl som är bortåt 40år gammalt och helt felfritt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jag har just installerat ett slutet system ,& så här är det ,att vid komunalt vatten & endast pelletseldning så böhöver man inte sys tempraturbegränsare ,om man har en en säkerhetsventil som släper ut trycket , brännaren löser ut vid förhög temp,& vid strömavbrott så stanar allt ,&skulle det bli för högt tryck då släper säkerhetsventilen ut det , &vid nyinstallation så har vissa försäkringsbolag som krav på slutetsystem , mitt hade det har ,har kollat upp detta mycket nogrant /magnus
Jag har en sån ventil på min panna, men jag har inte fattat vad den är
till för riktigt, däremot så har jag öppet system med ett 7 år gammalt
kärl. Men jag gillar inte de gamla järn rören från 50 talet som går
3 våningar upp till kärlet, de är dessutom inbyggda så ett läckage blir inte skojigt.
Är sugen på att nu bygga slutet system, det borde alltså gå när jag har den här ventilen?
Jag eldar med Ved och snart även i huvudsak pellets, har Vedpanna med acctankar 1600l.
till för riktigt, däremot så har jag öppet system med ett 7 år gammalt
kärl. Men jag gillar inte de gamla järn rören från 50 talet som går
3 våningar upp till kärlet, de är dessutom inbyggda så ett läckage blir inte skojigt.
Är sugen på att nu bygga slutet system, det borde alltså gå när jag har den här ventilen?
Jag eldar med Ved och snart även i huvudsak pellets, har Vedpanna med acctankar 1600l.
joa skrev:Det har ju inget med brand att göra utan om det går i kok.
Mer synpunkter? Öppna lärl blir ju så mycket större.
//Jocke
Vet inte var du fått detta ifrån, men logiken säger att har man en viss vattenvolym, säg 1000l. som skall expanderas så med öppet kärl räcker det med 50l. 5%. som min. Har du samma exp.volym eller mindre som du egentligen säger med slutet kärl så får du mångfaldigt högre tryck i systemet och det ställer lite andra krav. Slutna exp.kärl måste ha större volym än öppna som "kräver" minst 5% utav vattenvolymen. Slutna kärls tryckökning blir för stor med risk för öppning av säk. ventiler och med underskott at vatten som följd när systemet kallnar. Har vedprofilen semester? Eftersom han inte har kommenterat detta?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
För att dimensionera storleken på ett slutet expansionskärl tas hänsyn till,förutom vattenvolymen,både anläggningens statiska tryck och expanionskärlets förtryck.Det betyder att ett slutet expansionskärl blir avsevärt större än ett öppet.
För att beräkna storleken börjar man med att beräkna tryckfaktorn genom att ta säkerhetsventilens öppningstryck (normalt 1,5bar) och minska med expansionskärlets förtryck (ofta 0,5bar).Dividera detta med summan av öppningstrycket +1 (=2,5 i detta fallet).Tryckfaktorn blir då 1,0/2,5=0,40
När man har tryckfaktorn kan expansionskärlets volym beräknas.Ta den totala vatten volymen (2350 liter i detta exempel) och multiplicera med expansionsfaktorn för vatten.Den är alltid 0,0435(finns det 50% glykol i vattnet är expansionsfaktorn 0,0591).
Dividera med den ovan framräknade tryckfaktorn.Detta ger volymen 2350*0,0435/0,4 =255 Liter.
Exempel på öppet kärl.
Kärlets totala volym ska vara minst 5% av den totala vatten volymen (i detta exempel 2350 liter) 2350*5/100=118 liter OBS.bara hälften av det slutna kärlet.
Jag har semester det är därför jag har tid att skriva.
Ved Profilen
För att beräkna storleken börjar man med att beräkna tryckfaktorn genom att ta säkerhetsventilens öppningstryck (normalt 1,5bar) och minska med expansionskärlets förtryck (ofta 0,5bar).Dividera detta med summan av öppningstrycket +1 (=2,5 i detta fallet).Tryckfaktorn blir då 1,0/2,5=0,40
När man har tryckfaktorn kan expansionskärlets volym beräknas.Ta den totala vatten volymen (2350 liter i detta exempel) och multiplicera med expansionsfaktorn för vatten.Den är alltid 0,0435(finns det 50% glykol i vattnet är expansionsfaktorn 0,0591).
Dividera med den ovan framräknade tryckfaktorn.Detta ger volymen 2350*0,0435/0,4 =255 Liter.
Exempel på öppet kärl.
Kärlets totala volym ska vara minst 5% av den totala vatten volymen (i detta exempel 2350 liter) 2350*5/100=118 liter OBS.bara hälften av det slutna kärlet.
Jag har semester det är därför jag har tid att skriva.
Ved Profilen
Du är för härlig du, Ved Profilen, tackar för svaret! Ha en fortsatt skön semester!
Mvh Leifa.K
Mvh Leifa.K
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.