Janfire Flex A o spänningsmatning i Nibe City -95

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
oilsucks
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:20
Ort: Uddevalla

Janfire Flex A o spänningsmatning i Nibe City -95

Inlägg av oilsucks »

Hej på er experter!

Hur löser man smidigast spänningsmatningen till en Janfire Flex A i en Nibe City från -95. Max strömuttag från pannan är enl instruktionen 1,75 A för brännaren, totalt 2,5 A för all kringutrustning såsom shuntmotor o cirk. pump. En liten låda med en kontaktor o separat matning kanske???

Hur har ni löst det på era pannor som har en Flex A med värmeelement på 1100 watt !!! Det är väl f ö det mest effektfulla värmeelementet på marknaden?

/Oljasuger
oilsucks
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:20
Ort: Uddevalla

Spänningsmatning

Inlägg av oilsucks »

Ehhh... trodde man kunde få bra svar i det här forumet, men tydligen har inte en enda pers av det fyrtiotal som läst inlägget spänningsmatning från pannan till pelletsbrännaren utan kör väl direkt från vägguttaget med en timer, eller så gillar ni inte rookies...


Mvh os
vargis
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 16 maj, 2006 23:18

Inlägg av vargis »

Jag tar min ström direkt från huvudcentralen som i mitt fall sitter i pannrummet.
har en strömbrytare monterad mellan central och brännare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Vilka instruktion?

Jag har inte en Flex-A men jag har helt enkelt tagit bort oljebrännaren, kopplat NH's matning på överhettningsskyddets utgång, kopplat termostaten till samma (fas) och tar ut på andra sidan av termostaten till brännarens ingång till samma.

Jag har faktisk inte kollat vad överhettningsskyddet pallar men jag har inte haft några problemer alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Ehhh... trodde man kunde få bra svar i det här forumet, men tydligen har inte en enda pers av det fyrtiotal som läst inlägget spänningsmatning från pannan till pelletsbrännaren utan kör väl direkt från vägguttaget med en timer, eller så gillar ni inte rookies...
Man kan få väldigt bra svar på det här forumet.
Dock är det som på alla andra forum så att ingen orkar svara på sånt som diskuterats typ fem gånger tidigare.
Använd sökfunktionen så hittar du svaret.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
oilsucks
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:20
Ort: Uddevalla

Janfire Flex A o spänningsmatning i Nibe City -95

Inlägg av oilsucks »

Okej Elvis, skall söka mer...

Samtidigt är det så att man kanske inte orkar leta igenom alla arkiv o trådar men... jag gör det nu !


Mvh Oljasuger
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Grattis till det eminenta brännarvalet.
Kvalitet kostar men det lönar sig.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
oilsucks
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 sep, 2006 12:20
Ort: Uddevalla

Det var ju busenkelt

Inlägg av oilsucks »

Okej, nu är pannan inkopplad på elen och matning och styrsignal till Janfiren är också färdigdragen. Den permanenta matningen tas efter överhettningsskyddet och styrströmmen går via pannans oljetermostat (än så länge). Jag fattade aldrig att det skulle vara två matningar till brännaren, en permanent och en som kommer från termostaten o styr på / av på brännaren. Nu är det däremot solklart.

/OS
Skriv svar