Vinterläge

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Grimreaper
Lärjunge!

Vinterläge

Inlägg av Grimreaper »

Tjena högst ärade Janfire-brännare :)

Eftersom jag inte är en van pelletsbrännare (hållt på sedan i maj) så undrar jag lite över när ni brukar ändra inställnigar inför höst/vinter/kallare tider.
Redan nu märks det ju att det blir kallare här uppe i urskogen, och undrar lite om när ni brukar ändra på bla hysteresen, gå över till underhållsvärmning på brännaren m.m....

Antar att det är högst personligt också, beroende på vad man är van för temperaturer i kåken, men för mig känns det rätt kallt redan vid +21 grader :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har slagit igång cirkulationspumpen och pytsar ut lite värme till källaren annars blir det på tok för kallt i mitt kontor och vår TV-rum (båda i källaren).

Växla till underhållsbränning gör jag när tiden mellan en avslutat bränning och nästa start blir kortare än ca: 40 min.

Underhållsbränning kan ju köra max. 1 timme i stöten och under tiden utvecklar den ju 0,6 - 1KW, därav den kortare tiden än 1 timme, underhållsvärmen bidrar ju med lite värme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

Jag upplever nästan att det inte löns köra på vinterläge, får bara mer rester i brännarkoppen på vinterläge.
Skillnad i pelletsförbrukning har jag svårt svara på då jag inte har mätt skillnaden.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är nog om man kan öka livslängden på tändelement en del genom att köra på underhåll, men jag vet inte om det gör så stor skillnad, jag skulle kunna tänka mig att det kan vara vettigt när det kryper ner mot -20 eller så, då får ju ändå brännaren gå rätt ofta.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
lp75
Entusiast!

Inlägg av lp75 »

micke_932 skrev:Det är nog om man kan öka livslängden på tändelement en del genom att köra på underhåll, men jag vet inte om det gör så stor skillnad, jag skulle kunna tänka mig att det kan vara vettigt när det kryper ner mot -20 eller så, då får ju ändå brännaren gå rätt ofta.
Har aldrig bytt spiral...4år sen jag installerade den.
Har kört en del på vinterläge(några månader har det nog blivit)...men mest sommarläget.
CTC Total - Janfire - Bulk - 6000Kg/år - 270kvm
Braskamin - Handöl 32A
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

har kört ett år nu, läge 2 och hysteres på 67-80 grader hela tiden. har bytt en spiral:antagligen måndagsex. :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

KÖr du då på 9 eller 12kw läge?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar