Första pelletsinköpet...

Skriv svar
peoe
Prima virke
Kontakt:

Första pelletsinköpet...

Inlägg av peoe »

Jaha, då börjar det bli dags att beställa pellets för första gången. Jag har kollat runt här lite, men har några frågor kvar...

1. Skall man beställa så mycket pellets man har plats för? (Det känns som att pelletspriserna går upp konstant och förmodligen kommer de öka mer när behovet är större - läs höst-vinter....)

Jag har ett rum under farstubron där oljetanken en gång stod. Jag tänkte byta ut det lilla fönster på 30*30cm som sitter där mot ett typ 60*30 och bygga en enkel rutchkana för att förvara pellets där. Jag gissar att det rymmer 4m2 pellets (rummet är lite större, men man kanske inte kan fylla det till 100% utan att öppna säckarna :) ) Jag kanske kan härbärgera ytterligare en till två pallar inomhus. Jag har ett utomhusförråd där jag kanske kan få in två pallar till. Sen finns det hur mycket plats utomhus som helst (eller ja, en tio tjugo pall i alla fall som inte står ivägen...)

Så 6 pallar eller så inomhus... Ska man chansa på att köpa ytterligare ett par och ha dem stående ute? En enkel presenning kan jag ju slänga över dem, men annars känns det lite läskigt att ha dem ute månadsvis...

Och så den eviga frågan - var skall man köpa om man är göteborgare. Det är ju svårt att avgöra kvaliteten på pellets utan att prova själv...
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej
Om du ska köpa dom mängderna är det nog inga stora
problem var du bor Brukar ju få fraktfritt vid minst 4 pallar.
Som sagt det det stora problemet är kvaliten inte kul att
få hem sådana mängder och det blir strul.Som jag upplevt
det verkar som SBE haft bättre jämnare kvalite hela tiden
om vi pratar om dom större märkena som jag haft.
Såbi orkar jag inte prata om.Jag hade inte haft pallar stående ute.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Lunboy
Fröträd

Ute

Inlägg av Lunboy »

inga problem tycker jag brukar köpa 4 pall och har dem ute, visst kan det ibland finnas en säck som det kommit fukt i, men det kan lika väl uppstått hos återförsäljaren som tillverkaren.

Vad gäller kvallen då, har provat såbi många gånger, även provat SBE vid några tillfällen, kör nu med Vida och tycker att de är bättre än föregående.
Viking Bio 120211 -
Pellx Px21 031209 - 120211
Värmebaronen Pellmax CU 101128
Stenhus 2 plan 268 m2, -47
Utanför Borås
Skriv svar