Nja en kompis har ju köpt solfångar paket nu (hade iof acktank som han betalade 4000:- för) o det gick på 20000:- o han får 7500:- i bidrag på det men det blir nog en panel till (7500:-) för dom pengarna..elvis skrev:
Andree:
Blir det verkligen så mycket dyrare att installera luft/vatten VP än solvärme ?
Solpaneler, styrning, tank, rör, isolering och monteringbeslag, kranbil + plåtslagarjobb kring panelerna närmar sig väl 30 - 40 tusen ?
Luft/vatten pumpen behöver ju bara inlopp och retur från radiatorkrets.
22mm prisolrör och ett trefas eluttag klarar ju min morsa å dra.
Visst är elpriserna förmodligen höga i vinter men de nya pumparna levererar ju värme med COP 3,5 vid 0c COP 3,0 vid -10 och COP 2,6 vid -25. (framledningstemp +35c) COP 3,0 vid 0c COP 2,5 vid -10 och COP 2,0 vid -25. (framledningstemp +50c) Då snackar vi billig värme även mitt i vintern.
-25 lär ju räcka för typ 99% av Sveriges befolkning.
Nån som tycker jag har tokfel i resonemangen ?
mvh
Nu kostar paketet 22063:-
Har inte frågat hur mycket rör, kopplingar o isolering kostade då han hade det mesta liggande i garaget men tippar på ca 2000:- så för ca 25000:- så ska det gå få upp solfångare..
Men jag anser att det är för mycket ändå när pelletsen är rätt billig i norrland än (1480:-/ton) för egen del o jag har utrymme i förrådet så jag klarar mej i 2 år efter avtalet går ut nästa år..

Sen så undrar jag om du verkligen tror att dessa pumpar har så bra års cop som reklamen säger då det inte finns många med berg/jordvp som har ett årscop på 3..
Sen så finns väl uppgifter ang. antalet missnöjda kunder/fel på vp hos folksam, Tror det va rätt hög felprocent vill jag minnas...

Hur mycket kan man fixa själv i en vp om det djävlas lite?????????