Bilder från mitt förrådsbygge.

UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Bilder från mitt förrådsbygge.

Inlägg av UlfBr »

Hej,
Följande bildserie är från när jag byggde mitt pelletsförråd i vintras. Förrådet står på samma ställe där oljetanken stod tidigare. Totalvolymen är ca 7kbm.

Ladda ned bilderna från denna länk:
https://lagring.storegate.se/user/Share ... 593cbdccbe

Hoppas det kan vara till hjälp för den som står i begrepp att bygga ett förråd.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Hej.

Hade från början tänkt bygga mitt förråd själv. Mitt bygge hade i så fall blivit väldigt likt ditt. Tyvärr blev jag tvungen att lägga ned de planerna pga att det blev för lite mellanrum mellan panna och förråd för att sotaren skulle bli nöjd. Både därför att det inte hade gått att sota anslutningsröret mellan panna och murstock samt att det finns en norm på avståndet mellan pannan och brännbart material. Det senare kan man iofs fixa med en skiva av icke brännbart material, ex. Minerit, samt lite brandsäker isolering

Har du fått några kommentarer från sotaren?

/Magnus
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av UlfBr »

Vi har haft en diskussion om detta och sotarn vill att jag skall sätta upp skivor med minerit. Ligger just nu i attgörahögen. Vad gäller sotningen så har inte jag hört att det skall vara något problem.

mvh ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

UlfBr skrev:Vad gäller sotningen så har inte jag hört att det skall vara något problem.
Det går säkert bra. Jag skulle ha fått mycket mindre avstånd mellan panna och förråd, endast 30 cm. Alltså skulle handtaget på viskan behövt vara under 70 cm lång för att vara möjligt att få in i röret. Då skulle det bli problem att nå ända in i änden på anslutningsröret. Mitt rör korsade dessutom en kanal i skorstenen vilket gjorde att längden var upp emot 1 meter. Jag insåg snabbt att om sotaren upptäckte det skulle det vara kört med en gång. :D
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

Vart kan man läsa om de här normerna?

Så om man sätter upp minerit, gips eller vanlig korrugerad plåt så skall det inte vara något problem? då kan man ha förrådet precis sida vid sida med pannan?

Du får väl ha en lucka i pellets förrådet så att du kan gå in i förrådet och sota den vägen eller?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

alisen skrev:Vart kan man läsa om de här normerna?

Så om man sätter upp minerit, gips eller vanlig korrugerad plåt så skall det inte vara något problem? då kan man ha förrådet precis sida vid sida med pannan?

Du får väl ha en lucka i pellets förrådet så att du kan gå in i förrådet och sota den vägen eller?
Som jag föståt det så är det om förrådet/annan brännbart är närmare än 1 meter framför pannan som det krävs gips el mineritskiva..

Men det är lite hur sotarn tycker det ska va som gäller.. Här fick en kompis bygga veckoförrådet av spånskiva mot pannans sida då det är framför som det va viktigt.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

Men alltså på gips kan inte pappen börja brinna där då om man tänker worst case senario. Anledningen till att jag frågar är att jag behöver byggaprecis intill pannan för att komma upp i 7kbm så att jag kan få i lite mer än 3ton så jag tänkte klä förrådet på utsidan av först en gipsskiva och sedan en skiva korrugerad plåt för att vara ytterligare på den säkra sidan så sotarsmurfen blir nöjd. Dock så har jag en sotningsöppning inne i förrådet som går att nå om man verkligen vill men det vill inte sotare eftersom de jobbar på per eldstad. så därför tänkte jg att jag får gå en kurs i egen sotning. Sotningsöppningen i förrådet är bara föratt suga ut det som som har trillat ner när man sotat. Men lite oroligär man juh att han skall vara så nitisk att han dömmer ut förrådet helt. Pannrummet och förrådet står iof. i ett eget hus på gården som används som förråd men det kan ju vara riktigt nitiska ibland. Förra året så ville han inte ens gå upp på vinden utan ville komma tillbaka en annan gång för det låg isolering över uppgången och eftersom jag bor i mitt gamla föräldrahem så sa jag att det faktiskt har varit sådär sedan 77 och ingen annan har klagat så så farligt kunde det inte var så då tog han och gick upp iaf.
Magnus Olofsson
Fröträd
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 15 mar, 2006 11:34
Ort: Kungsbacka

Inlägg av Magnus Olofsson »

Det är ju detta som är det mest irriterande. Detta godtycke. :cry: Vad som är helt förkastligt i en installation är helt ok i en annan. Brandsäkerhet, som ju naturligtvis är syftet med normen, borde inte vara en fråga om tycke och smak.

En liten anekdot för att spä på irritationen över godtycket i sotningsbranchen. Häromåret kom sotarn ner från taket och frågade om jag hade en avbitartång. Det hönsnät som satt inmurat i skorstenskronan för att hindra att fåglarna tappar ner pinnar och annat i skorsten måste tas bort för att det skall gå att sota ordentligt. Må så vara, men nätet har suttit där i minst 20 år. Hur har sotningen gjots tidigare?
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Sotaren!

Inlägg av alisen »

Joo det är just det godtyckliga. Därför har jag bestämt mig för att gå en kurs i egen sotning kostar en 600kr för 4timmars kurs men sedan slipper man sotaren och förhoppningsvis vet hur det IGENTLIGEN skall vara.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag funderar på att gå ett sånt kurs själv men var vändar man sig?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Inlägg av alisen »

gå in på din kommuns sida och sedan brandkåren

vi har en sida som är www.brandinformation.nu

men jag antar att den bara är för Kalmarlän eller om den känner av vart man kommer ifrån.
CTC Total -83
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: lör 21 jan, 2006 13:13

Inlägg av CTC Total -83 »

Hej Ulf BR: Snyggt byggt. Bara en kort fråga, hur funkar det nu? Funderar på att göra något liknande, men istället för bulk ska jag hälla pelletsen via en tratt på utsidan av huset, genom väggen och ner i förrådet. Funderar på att att sätta in matarskruven som nu är ansluten till ett mindre veckoförråd rakt in i förrådet. Där ska botten luta brant ner mot matarskruven som ska finnas i ena hörnet..
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

alisen skrev:Men alltså på gips kan inte pappen börja brinna där då om man tänker worst case senario. Anledningen till att jag frågar är att jag behöver byggaprecis intill pannan för att komma upp i 7kbm så att jag kan få i lite mer än 3ton så jag tänkte klä förrådet på utsidan av först en gipsskiva och sedan en skiva korrugerad plåt för att vara ytterligare på den säkra sidan så sotarsmurfen blir nöjd. Dock så har jag en sotningsöppning inne i förrådet som går att nå om man verkligen vill men det vill inte sotare eftersom de jobbar på per eldstad. så därför tänkte jg att jag får gå en kurs i egen sotning. Sotningsöppningen i förrådet är bara föratt suga ut det som som har trillat ner när man sotat. Men lite oroligär man juh att han skall vara så nitisk att han dömmer ut förrådet helt. Pannrummet och förrådet står iof. i ett eget hus på gården som används som förråd men det kan ju vara riktigt nitiska ibland. Förra året så ville han inte ens gå upp på vinden utan ville komma tillbaka en annan gång för det låg isolering över uppgången och eftersom jag bor i mitt gamla föräldrahem så sa jag att det faktiskt har varit sådär sedan 77 och ingen annan har klagat så så farligt kunde det inte var så då tog han och gick upp iaf.
Ta mineritskiva istället för gipsskiva..

Jag trodde oxå att jag skulle måsta sätta dubbelgips/mineritskiva på mitt förråd som är av golvspånskiva o är 80 cm framför pannluckorna men de såg bara fint ut sa sotarn på brandskyddkontrollen.. :?

Har även vanliga trä innerdörrar till panrumet o dessa va heller inget problem med men därimot att det inte va helt tätt vid 2 kabelgenomföringar till matkällaren bredvid pannrumet som ej har något brännbart blev han i gasen över.. :roll:
Så det vore lättast för folk om det fans klara regler utan möjlighet till olika tolkningar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
UlfBr
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 26 sep, 2005 08:51
Ort: Sollentuna

Inlägg av UlfBr »

Efter att få tagit del av erfarenheter och tips ang nyckfulla sotare så skall det verkligen bli intressant när första sotningen skall göras, han kan ju ha ändrat sig.....

Vad gäller hur pelletseldningen fungerar så är jag mer än nöjd. Jag har inte, förrutom att skruven kört torrt några gånger, haft några störningar.

Ett tips angående luckan.
Se till att manluckan sitter så högt upp som möjligt och så mycket i mitten av väggen som möjligt. Jag märkte att när jag var tvungen att kratta pelletsen första gången pgr av kratern som bildas så hade jag lite svårt att få upp dörren.

Botten av förrådet är idag helt plan. Men nu börjar pelletsen att ta slut och då funderar jag på att göra något listigt så att man slipper att kratta i förrådet, eller iallafall minskar behovet. Skall jag sätta vinklade skivor så måste lutningen vara minst 50 grader. Detta kommer att ta mycken volym och jag vet idag inte om det är en bra lösning. Måste räkna lite....
Någon som har erfarenhet får gärna höra av sig.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Skriv svar