Biobränsle förening

Elias Mårtensson
Prima virke

Biobränsle förening

Inlägg av Elias Mårtensson »

Ärade Biobränsleeldare,

Om intresse finns så har jag tanken på att etablera en Biobränsle förening för Västmanland, då jag idag inte vet någon sådan exsistera, kanske någon annan som vet?

Idé & Mål för föreningen.

* Gemensama upphandlingar vid pelletsinköp lokalt & regionalt
* Anordnade kurser för Självsotarkurser, pannoptimering etc.
* Utlåning av Co2 mätare till medlemmar
* Stöd & hjälp till de som är intresserade att införskaffa/byta/förnya sin biobränsle anläggning.
*Rådgivning

Om det finns det något intresse av detta så söker jag drivna personer som vill vara med och etablera denna förening.

För övrigt så vore jag tacksam för övriga synpunkter såsom om det är en galen idé till eventuella delar som bör passa till denna typ av förening?

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Elias Mårtensson
Prima virke

En tanke finns även en förening för Sverige, d.v.s huvudförening med stöd av lokalföreningar, upplägget för detta är en form/designfråga av föreningen.

// Elias
pannlover
Entusiast!

Re: Biobränsle förening

Inlägg av pannlover »

Elias Mårtensson skrev:Ärade Biobränsleeldare,

Om intresse finns så har jag tanken på att etablera en Biobränsle förening för Västmanland, då jag idag inte vet någon sådan exsistera, kanske någon annan som vet?

* Stöd & hjälp till de som är intresserade att införskaffa/byta/förnya sin biobränsle anläggning.
*Rådgivning

Om det finns det något intresse av detta så söker jag drivna personer som vill vara med och etablera denna förening.

För övrigt så vore jag tacksam för övriga synpunkter såsom om det är en galen idé till eventuella delar som bör passa till denna typ av förening?

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
:D Kan det vara någon ide att gå samman och köpa öststatspellets (estland),för att pressa svenska pelletsleverantörerna? Dom verkar höja priserna varje år. Varför??
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Elias Mårtensson
Prima virke

Det kan vara en god idé genom föreningen gemensamt importera pellets för div. länder, dock så måste isf. föreningen växa till sig först så att det går att importera med "kraft" med en bra upphandling.
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Kan vara en god ide för pellets eldare...
Läste o OK's årsredovisning att de ökat sin försäljning 100% 04 till 05
Då finns ju inte några själ att pris sänka
Att skapa lokala avdelningar kan nog vara bra, men centralt....njae vi ser ju hur det gått med OK....
Mvh/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Elias Mårtensson
Prima virke

Min tanke med den centrala delen ska fungera som stöttning/handledning för de lokala avd. samt kanske i vissa funktioner samordnare mellan olika regioner om sådant efterfrågas.

Åter igen så är jag ute efter några som kan tänka sig vara med att dra igång verksamheten, då det bör bli kvalitet i föreningen redan från början.

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Elias Mårtensson
Prima virke

Ingen som är intresserad av en Biobränsle förening?

Eller finns det intresse men inte av att deltaga som funktionär?

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Intresse finns helt klart, men jag får nog hålla mig till en lite sydligare lokalförening antar jag.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Elias Mårtensson
Prima virke

Resultatet av de svar jag har fått kan jag konstatera att det finns ett intresse för en förening, dock så är det väldigt spritt geografiskt.

Kontentan av det hela blir att jag med ev. fler intresserade etablerar "Svenska Biobränsle Förening" med riket som spelplan, när intresse och medlemmar har vuxit fram kan man börja etablera lokala föreningar som har Riksföreningen som moderorg. då man vet hur många som finns inom de olika regionerna.

Vänliga hälsningar
Elias Mårtensson
Självinstallerad CTC EcoFlex, 7m 120mm Syrafast rör. Hus 200kvm från 1920, Sotar själv.
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Biobränsle Förening

Inlägg av NiklasG »

Hur gick det? Har det startats någon förening? Vart vänder man sig för att vara med?
KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Kan upplysa herrarna om att "Svenska Bioenergiföreningen" redan finns http://www.svebio.se

:roll:
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Hej alla!

Jag vet inte om herr KalleT har läst inlägget uppifrån och ned men denna förening skulle främja oss konsumenter både med pris och kunskap. Svebio.se startades i grund och botten av svenska pelletstillverkare och det tror inte jag skulle vara någon lysande förutsättning för oss att träda in i samt medlemsagiften baserar sig på ditt företags omsättning dvs. att man tillverkar något inom bioenergi.

kort sagt: Svebio är inget för oss.

http://www.svebio.se/?p=750&m=501
KalleT
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av KalleT »

Jag försöker igen :) http://www.pellsam.se ganska nära det ni är ute efter :wink:
IVT 480 frånluftsvärmepump + direktverkande el. Braskamin(2006) SOLFÅNGARE driftsatt 070524!
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag försöker igen http://www.pellsam.se ganska nära det ni är ute efter
Dom lider av samma problem, Pellsam är ingen "konsument" förening, titta på medlemmarna i styrelsen....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Ang. Elias Mårtenson´s första inlägg:
*Rådgivning

*Gemensama upphandlngar är fullt möjligt om man först och främst reda ut hur transporterna skulle se ut runt om i sverige. För nåt år sedan var jag med i en upphandling för en skola med pelletseldning och priset hamnade då på 1200kr/ton + moms (1500kr) bulk. Jag vet att SCA BioNorr (6mm pellets) skulle ha 195kr/ton (storsäck) för järnvägsfrakten från Härnösand till Norrköping. Mer exakta priser går säket att få fram men det gäller att lösa transporterna. Men kan man beställa högkvallité pellets med volymer mellan 500 - 1000 ton så tror jag att man kan göra ett bra pris.

*Anordnande av kurser i sotning och pannoptimering var inga problem här i norrköping när jag pratade med den lokala sotarfirman och installatörsfirmor.

* Utlåning av Co2 mätare till medlemmar måste ju gå att ordna bara den inte blir liggande nån stans hemma hos någon. Med dagens teknik me betalning över internet så kan man ju erlägga en dispossitionsavgift på 500kr som amn sedan får tillbaka när den kommer tillbaks. Man får utse någon som har hand om apparaten och sedan får man boka sig för att låna. De blir ju mycket skickande.

* Stöd & hjälp till de som är intresserade att införskaffa/byta/förnya sin biobränsle anläggning. De har vi ju här, många med bra erfarenhet, kunkap m.m. Kanske man skulle ha en "expertpanel" med någon installatör som är märkesoberoende?

* Rådgivning, samma som ovan tror jag.

* En punkt som jag tror skulle vara bra att ha med är riktiga beräkningar av nya pelletssystem för villaägare/fastighetsägare/skolor. De villaägare som väljer bergvärme pga. okunskap om pelletsens fördelar och ekonomi. En idé bara.
Skriv svar