Jag håller på med mitt bulkförråd som jag gjort enligt den här principen: http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... E4ggskenor
, ett förråd i källaren med betongväggar & ska hinka pelletsen, alltså ingen skruv.
Har ett långt bulkrör på 1m som jag måste kapa & skarva så den blir ca 3m, vad ska jag använda för rör att skarva med, blir spirorör för klent?
Tänkte först ha ett kort rör på andra väggen men då kommer pelletsen att rasa mot dörren och då blir det svårt att få ut den, men om jag blåser in det från andra hållet går det men då måste jag förlänga röret 3m, vad göra?
Långt rör ?
Långt rör ?
Comet + Viking
Bio
Bio
Det beror ju på vad det ska klara.....
Om skarven ska bära hela sin egen vikt blir det besvärligt men om det "bara" ska hålla ihop rören (alltså extralängden är upphängd) hade jag tagit bilplåt och böjd runt varpå jag hade tagit spännband/byglar för att hålla det tät.
½-1dm på ömse sidor av skarven och ett litet överlapp räcker helt fint, sen ett spännband på varje rördel samt 1 över skarven för att täta ordentligt.
Om skarven ska bära hela sin egen vikt blir det besvärligt men om det "bara" ska hålla ihop rören (alltså extralängden är upphängd) hade jag tagit bilplåt och böjd runt varpå jag hade tagit spännband/byglar för att hålla det tät.
½-1dm på ömse sidor av skarven och ett litet överlapp räcker helt fint, sen ett spännband på varje rördel samt 1 över skarven för att täta ordentligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Absolut ingen kant inne i röret...lasse34 skrev:testade en skarvkoppling som man har till 100 mm spirorör som passar perfekt, nackdelen är att det bli en liten kant inne i röret som blir 95 mm istället för 100 mm, kanske man kan ha silikon eller nåt för en slät övergång ?
En kopis som kör bulkbil sa att det ska vara tubrör med fläns man ska ha till både pellets/foder o se till så det inte finns/blir några kanter i röret om man vill ha hel pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kolla www.lajac.se de har rör och kopplingar.
102mm 3m rör 270:- + koppling 58:-
Och då har du ett stålrör... eller bara kopplingen kanske?
Note: Har inte provat själv...
102mm 3m rör 270:- + koppling 58:-
Och då har du ett stålrör... eller bara kopplingen kanske?
Note: Har inte provat själv...

Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.