Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?
Det låter som om du räknar på väldigt små volymer. Jag tror inte det är smart att ta ut överpris, bättre att vara konkurrenskraftig och sälja mycket än bara några få exemplar. Får du sälja 5000 anläggningar som du tjänar 1000 kronor stycket på har du 5 miljoner, är inte det tillräckligt betalat för dina fem år?
Jag tror över huvud taget inte på alltför dyr utrustning för pellets; pelletseldning kommer alltid att kräva en viss egen arbetsinsats och därför skall anläggningen vara billigare än en värmepumpsinstallation. Dessutom skall priset för utrustningen tjänas in, blir det alltför dyrt blir blir pay-off för anläggningen som helhet inte godtagbar - 20.000 är flera årsförbrukningar pellets för de flesta.
Jag tror över huvud taget inte på alltför dyr utrustning för pellets; pelletseldning kommer alltid att kräva en viss egen arbetsinsats och därför skall anläggningen vara billigare än en värmepumpsinstallation. Dessutom skall priset för utrustningen tjänas in, blir det alltför dyrt blir blir pay-off för anläggningen som helhet inte godtagbar - 20.000 är flera årsförbrukningar pellets för de flesta.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jeg er enig i at det er volumsalg som må til. Og det er først når man kommer opp i volum at det ligger fortjeneste. Men en pris på matningsystem på 20-25.000 ligger faktisk på nivå med Mafa sin pris for skruv til kon, lang skruv, dosererapparat, el etc.
Ha en trävlig helg.
Ha en trävlig helg.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Det finns en tumregel som säger att om en liten aktör skall slå sig in på marknaden ordentligt så måste både funktion och pris vara väsentligt bättre än existerande lösningar.Rol-bi skrev:Men en pris på matningsystem på 20-25.000 ligger faktisk på nivå med Mafa sin pris for skruv til kon, lang skruv, dosererapparat, el etc.
Konceptet låter bra så det vore synd om du misslyckades på grund av felaktig prissättning.
Tydligen har Thermia nu stora problem hos massor av kunder med längre flexmatningar och det verkar som de skall byta ut plaströren hos alla som fått tunna rör. Dessvärre är det materiabrist hos Upnor i Tyskland så det dröjer...ABSO skrev:Har till sist fått tag på rätt person hos Ariterm och de byter kostnadsfritt ut mina befintliga rör mot de tjockare. Kommer med rapport när de är bytta.
Fortsättning följer...
Har Thermia lagt ner allt utom värmepumpar? Kollar man på deras hemsida finns inget annat än värmepumpar.Tydligen har Thermia nu stora problem hos massor av kunder med längre flexmatningar och det verkar som de skall byta ut plaströren hos alla som fått tunna rör. Dessvärre är det materiabrist hos Upnor i Tyskland så det dröjer.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Du får söka thermia här: http://www.thermiapellets.se/Lager skrev: Har Thermia lagt ner allt utom värmepumpar? Kollar man på deras hemsida finns inget annat än värmepumpar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hittade denna instruktionsbok "Rotage flex 90" från Rotageagri.
Deras flex skruv ser ut att vara väldigt lika Thermias.
Hemsida : http://www.rotageagri.se/
Instruktionsbok: http://www.rotageagri.se/pdf/RA4000.pdf
I inledningen under presentation står det att deras "FLEX 90 är i första hand avsedd för transport av korn- eller pulverformiga material, t.ex. foder, granulat etc, där skonsam och låg ljudnivå krävs......... Undvik också transport av material som är större än 6 mm (ärtor eller storpellets)."
Undra om dessa flex-skruvar egentligen inte är bra på att transportera 8 mm pellets....
Deras flex skruv ser ut att vara väldigt lika Thermias.
Hemsida : http://www.rotageagri.se/
Instruktionsbok: http://www.rotageagri.se/pdf/RA4000.pdf
I inledningen under presentation står det att deras "FLEX 90 är i första hand avsedd för transport av korn- eller pulverformiga material, t.ex. foder, granulat etc, där skonsam och låg ljudnivå krävs......... Undvik också transport av material som är större än 6 mm (ärtor eller storpellets)."
Undra om dessa flex-skruvar egentligen inte är bra på att transportera 8 mm pellets....

Moderator
Det var kul att se, tackar!
Samma princip men inte samma dock. Thermias prylar har 80 mm ytterdiameter, Rotage flex 90 mm, och tittar man på transportlängden - max 38 meter med 4st 45-gradare och inga stigningar över 60 grader så låter det som ett ganska imponerande system i jämförelse med mina ynka 12 meter, två 90-gradare och 40 graders stigning.
Samma princip men inte samma dock. Thermias prylar har 80 mm ytterdiameter, Rotage flex 90 mm, och tittar man på transportlängden - max 38 meter med 4st 45-gradare och inga stigningar över 60 grader så låter det som ett ganska imponerande system i jämförelse med mina ynka 12 meter, två 90-gradare och 40 graders stigning.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Som norsk produsent av matningssystem for pellets (Matene a.s) forsøkte jeg i ett år å ta frem en flexskruv som skulle fungere i hop med et vakuumanlegg. Med tilräcklig stor motor gick det på et sätt, men jo større motor, dess mer effekt gick til att sönderknuse pellets og slite upp utrustning. Lange skruvar går helt bra men de skal ikke flexes og de bør luta mindre enn 15 grader så att pellets inte "rinner" tilbake i skruven. Efter 4 års forskning på "skruvar" har jag äntligen patentsøkt en vertikal metod att transportere pellets med en speciel spiralkonfigurasjon (heliks). Den lyfter pellets forsiktig upp vertikalt og kan defineres som en pump for partikulære materialer.
Jeg skal neste vecka levere mit 3. anlegg i Norge og vil snart ta fatt på det svenske marked. Det ser jeg frem til, for her er det tydligen en marknad som behøver välfungerende løsninger.
Jeg tror flexskruvar kan gå bra om man har under 40% fyllningsgrad, dosering inn, lyftvinkel under 15 grader og korte lengder. Men fleste har behov for att lyfta mer än 15 grader og da er en vertikal skruv et alternativ.
Hälsningar från Norge
Jeg skal neste vecka levere mit 3. anlegg i Norge og vil snart ta fatt på det svenske marked. Det ser jeg frem til, for her er det tydligen en marknad som behøver välfungerende løsninger.
Jeg tror flexskruvar kan gå bra om man har under 40% fyllningsgrad, dosering inn, lyftvinkel under 15 grader og korte lengder. Men fleste har behov for att lyfta mer än 15 grader og da er en vertikal skruv et alternativ.
Hälsningar från Norge
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
Har provat med nya rör från Thermia
Har som er andra problem med flexmatning.
Jag har en skruv som är 5.85 meter och har en böjj på 45 grader.
Jag har fortfarande problem med matningen efter det att jag fått de nya rören med mindre innerdiameter.
De nya rören fick dock upphängningen att bli mer stabil, men thats it.
Skall prova med att stoppa in en slang inne i skruven, det låter som en bra ide.
/Hagbard
Jag har en skruv som är 5.85 meter och har en böjj på 45 grader.
Jag har fortfarande problem med matningen efter det att jag fått de nya rören med mindre innerdiameter.
De nya rören fick dock upphängningen att bli mer stabil, men thats it.
Skall prova med att stoppa in en slang inne i skruven, det låter som en bra ide.
/Hagbard
Re: Har provat med nya rör från Thermia
Hur yttrar sig dina problem?Hagbard skrev:Jag har en skruv som är 5.85 meter och har en böjj på 45 grader. Jag har fortfarande problem med matningen efter det att jag fått de nya rören med mindre innerdiameter.
Hur länge har du kört med de nya rören?
Kom problemen tillbaka direkt eller fungerade det bra ett tag efter bytet?
Hur många intagsöppningar har du?
Hur mycket pellets fyllde du på efter du fick nya rör?
Efter nya rör och flexfjäder
Tjena.
Det går helt enkelt så så trögt att det smäller i röret när fjädren "släpper".
Jag hann köra ca 10 dagar innan jag tog det säkra före det osäkra och gick över på el-drift för att inte vrida ytterligare en fjäder krokig.
Under de 4 första dagarna fungerade det perfekt, men sedan kunde man höra att det började gå trögt.
Jag har 4 st. öppningar på inmatingsröret.
Eftersom jag har hafft så mycket strul med matningen så kör jag med småsäckar (16 kg) och jag fyllde bara på så pass att det täckte inmatningsröret.
Har snackat med lev. och fick tippset att stänga en öppning och halvera öppningen på resterande 3.
Skall fixa detta till helgen så får vi se om det gör ngn skillnad.
Kan tyvärr konstatera att jag i detalj skulle ha skrivit i kontraktet vad som skulle gälla vad gäller inställelsetid vid problem. Trotts att jag har hafft strul i ett halvt år så har lev. annu inte bemödat sig att masa sig hit och hjälpa mig. Fantastiskt mycket snack men ingen verkstad alls. Den enda som är bränd är jag, för inte är det då min pellets som brinner.
Det går helt enkelt så så trögt att det smäller i röret när fjädren "släpper".
Jag hann köra ca 10 dagar innan jag tog det säkra före det osäkra och gick över på el-drift för att inte vrida ytterligare en fjäder krokig.
Under de 4 första dagarna fungerade det perfekt, men sedan kunde man höra att det började gå trögt.
Jag har 4 st. öppningar på inmatingsröret.
Eftersom jag har hafft så mycket strul med matningen så kör jag med småsäckar (16 kg) och jag fyllde bara på så pass att det täckte inmatningsröret.
Har snackat med lev. och fick tippset att stänga en öppning och halvera öppningen på resterande 3.
Skall fixa detta till helgen så får vi se om det gör ngn skillnad.
Kan tyvärr konstatera att jag i detalj skulle ha skrivit i kontraktet vad som skulle gälla vad gäller inställelsetid vid problem. Trotts att jag har hafft strul i ett halvt år så har lev. annu inte bemödat sig att masa sig hit och hjälpa mig. Fantastiskt mycket snack men ingen verkstad alls. Den enda som är bränd är jag, för inte är det då min pellets som brinner.
Re: Efter nya rör och flexfjäder
Ajdå, trist att höra.
Hur kommer det sig att du har 4 öppningar när Thermia rekommenderar max 3?
Täckte du hela inmatningsröret, dvs alla intag med pellets när du fyllde från småsäck? Täcker du inte alla med pellets utan bara den yttersta så är det ju samma sak som om du bara har en öppning.
Jag har själv byggt tak över mina intagsöppningar för att minska trycket av ovanliggande pellets.

I teorin skall det innebära lägre tryck på skruven från ovanliggande pellets (mest effekt när förrådet är välfyllt) vilket borde göra att skruven går lättare. Har bara kört i 14 dagar än så jag vet inte hur mycket det hjälper.
Täckte du hela inmatningsröret, dvs alla intag med pellets när du fyllde från småsäck? Täcker du inte alla med pellets utan bara den yttersta så är det ju samma sak som om du bara har en öppning.
Jag har själv byggt tak över mina intagsöppningar för att minska trycket av ovanliggande pellets.

I teorin skall det innebära lägre tryck på skruven från ovanliggande pellets (mest effekt när förrådet är välfyllt) vilket borde göra att skruven går lättare. Har bara kört i 14 dagar än så jag vet inte hur mycket det hjälper.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Efter nya rör och flexfjäder
mmmmm är det installatören som gjort 4 st öppningar är det han som gjort fel..ABSO skrev:

Inte helt fel med ett tak över öppningarna ABSO då bör det aldrig bli så högt tryck vid öppningarna..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd