Pellvac ?

Carla
Ungskog

Pellvac ?

Inlägg av Carla »

Hur är Pellvac:s lösning på matning tror ni , någon som har den installerad ? Matnings funktionen verkar ju mer robust än vad en skruv gör och avståndet till förrådet kan ju vara bra mycket större.

www.pellvac.com för dem som inte sett lösningen
Iwabo Villa S-1 i Diom 25 panna, modell äldre
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Jag har inte sett den i drift men den påminner mycket om mitt system som E.K Teknik (numera EcoTec) sålde tidigare.

Och det systemet har fungerat bra hos mig sedan -98, det enda som man kan ha synpunkter på är filtret i sugaren som behöver göras rent. Hur ofta beror till stor del på hur bra pellets man har fått men även sugslangen och förrådsskruven påverkar nog lite också. När filtret tätnar så tappar sugaren "orken" och systemet får stopp i sugslangen. Vilket kan ibland vara lite trixigt att bli av med, men än så länge har det för mig räckt med att man flyttar sugaren till externförrådet och suger slangen baklänges. Så har stoppet "gett upp".

Annars är det nog kanon. Lätt att få till en bra slangdragning mm.

Kan man sedan få till en bra "föravskilljare", för det fina pelletsdammet innan det når sugaren och dess filter, så är alla problem ur världen. Detta gäller mitt system men det från Pellvac ser ut att fungera på samma sätt med ett filter i sugaren som behöver rengöras med jämna mellanrum.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Deras lösningsförslag innefattar bara en skruv, vilket kan bli knepigt att bygga ett förråd utifrån och har ingen redundans.
Det kanske går att seriekoppla vad vet jag. Men det blir iaf. dyrt.

Har precis gjort klart min egen hobby-prototyp av luft-matning, blir spännande att se hur det funkar när jag pusslat ihop helheten.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Lager skrev:Har precis gjort klart min egen hobby-prototyp av luft-matning, blir spännande att se hur det funkar när jag pusslat ihop helheten.
Vad består den av? Bilder?!
ABSO
Energiprofet!

Re: Pellvac ?

Inlägg av ABSO »

Carla skrev:Hur är Pellvac:s lösning på matning tror ni , någon som har den installerad ? Matnings funktionen verkar ju mer robust än vad en skruv gör och avståndet till förrådet kan ju vara bra mycket större.

www.pellvac.com för dem som inte sett lösningen
22500:- för minsta paketet, herre jösses!
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Vad består den av? Bilder?!
I princip motsvarar mitt projekt deras system 3.
- Jag kommer ha tre transportbands-utmatningar in i vacumsystemet.
- Jag kommer att ha cirka 10-12m matning i 63mm stålrör.
- Jag separerar pellets i vacumsystemet med en cyklon med vacumlucka.
- Eftercyklonen har jag ett filter innan sugmotorn som är en gammal grovdammsugare.
- Pelletsen hamnar i ett 400liters mellan förråd med nivå sensorer och sedan med standardskruv in i brännaren.

Bilder kommer snart... ska uppdatera sidan med lite fler bilder.
Skulle tro att totalkostnaden jag kommer att ha för transportsystemet blir cirka 2500-4000kr. (rören är det dyraste i mitt fall).

Notera att än har jag bara byggt och testat delarna separat, så snart jag fixat de rör jag ska använda så ska jag koppla ihop det till en helhet.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jeg har kjørt mitt eget vakuumsystem i 4 år fra nedgravd oljetank utenfor huset. Skal man bygge et slikt system må man passe på at man ikke suger luft ut fra brenneren, da brenner det! Et vakuumsystem er OK for lengre transportlengder men normalt dyrt for korte avstander.
Vakuummotor sitter ovenpå mitt mellanförråd og herfra doseres eksakt mengde pellets til brenner via en egenutviklet vertikal skruv. Ingen slitasje på pellets, den har markedets minste skruvmotor og den er patentsøkt. Fra mitt mellanförråd utenfor pannrum går det videre en horisontell fra vertikalskruv frem over min Biomatic med fallsjakt til brenner.
Utfordring med vakuumsystem er innmating. Pellvac har en fin løsning på dette men man behøver egentlig 3 skruvmatere og da er prisen mer enn 35.000 for et bra system. Jeg tror ikke skruvmatere kan kjøres samtidig for da blir det for stort trykkfall fordi det suges luft gjennom pellets i silo og ned i alle skruvmatere. Er det noen som vet om jeg har rett her?
Windager har også en fin løsning med tur/retur luft til 3 innmatere u/skruv. Men disse kan ikke gå samtidig og automatisk skifting koster 15.000 ekstra.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Skal man bygge et slikt system må man passe på at man ikke suger luft ut fra brenneren,
Helt rätt mitt system kommer att mata ut i ett mellan förråd som är "öppet" och det finns ingen risk att jag skulle suga luft bakvägen. Och luften efter motorn ska ut genom ett hål i väggen så att jag inte trycker in luft i brännaren.
men man behøver egentlig 3 skruvmatere og da er prisen mer enn 35.000 for et bra system.
Håller helt med, inte bara en fråga om att förrådet ska bli tomt eftersom det går att bygga ett sådant förråd men att säkerheten ökar om man flera utmatningar (speciellt om man byggt dem själv... :oops: )
Det finns en automatisk "växlare" med i mina planer men ska till att börja med växla manuellt med ett mycket enkelt handgrepp.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Har testat olika lösningar med cykloner. Med en slangadapter monterad på ett MAFA veckoförråd "MINI" satte jag ett undertryck i detta. Alltså förrådet fungerade som en cyklon. Med hela skruven samt bottenkonan i förrådet fyllt med pellets så sög det som en dammsugare när du satte handen för skruv- utloppet. Uppmätt värde i hPa = 167,3. Ett motordrivet spjäll är nog att rekommendera som klipper av förbindelsen i sådana lösningar. Samt ett säkerhetssystem som slår ifrån panna och brännare en tid så att eld och glöd ej finns kvar innan fyllningsprocessen med vakuumsystemet startar, plus givare förstås som kontrollerar om spjället är öppet eller stängt vid drift. En cyklon ovanför ett mellanförråd är nog dock den säkraste lösningen.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Et spjäll med mikrobryter blir aldri 100 % säkert og om det blir fel kan huset brenne. Om man tittar på Pellvac sin løsning nr.3 er den säker fordi det er en "slussmatarfunktion", altså at det er luft mellom matarmagasin og sughink. Min løsning hjemme er basert på et mellanförråd med patentsøkt vertikal doserskruv til brenneren og en patentsøkt slussmaterfunktion. Mellanförråd er et oljefat og på denne er det montert vakuummotor. Mellanförrådet fungerer først som startlager som siden kan bygges på til komplett vakuumanlegg. Da er oljefatets funktion både syklon og magasin. Jeg jobber for fullt med dette for å få det ferdigutviklet for salg på markedet. Noen som vil kjøpe første anlegg?
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag ville bara framföra hur stort undertryck det verkligen kan bildas av en vakuumsug för den som ej vet detta.

Givetvis så har dessa system som jag nämde i föregående inlägg mera säkerhetsfunktioner i styrningen än enbart givare. Där av även slussvakter som du nämner i ditt fall.

Det jag menar är att ett system som ej är slutet (förbindelse) med pelletspanna, kamin eller brännare är det som är säkrast lösning. Då kan alldrig ett undertryck i ett mellanförråd bildas. Se EuroVacs system.

Kommer ditt system att vara prisvärt?

Det som konsumenten behöver idag är ett säkert och prisvärt system.
Dom som finns är för dyra.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Det kommer til å bli prisvärdt men samtidig dyrere enn skruvar på kortere lengder. Jeg antar en pris på litt over 20.000 inkl moms. Et vakuumanlegg larmer noe når det går. Det vill gå med påfyllning ca. hver 2. dag med 100 liter pellets hver gang. Dette vil ta ca. 20 minuter å fylle.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Lägg upp lite bilder om du har någon demoversion klar.
Skulle vara intressant och se dina saker.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi:

Hur löser du filterproblemet med ditt vakuumsystem?
Har du "rundgång" på luften som en del tyska/österrikiska system? eller ett stort självrengörande filter (om de finns)? eller kanske en väldigt bra cyklon som även klarar finpartiklar? eller kanske den som montören hos mig föreslog och som jag inte ville ha dvs luften från sugaren (utan inbyggt filter) direkt ut i det "fria"?

I mitt vakuumsystem (som E.K. Teknik sålde i slutet av 90-talet) är filtret på dammsugaren det som ger anläggningen driftsproblem. När det tätnar så tappar sugaren orken och det blir stopp i sugslangen med tillhörande driftsstopp. Med riktigt dålig pellets så måste filtret rengöras minst en gång per vecka ibland tom. mer........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar