Larmsignal A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Larmsignal A3

Inlägg av peje »

Har en ecoTec A3 och håller på att installera villalarm, tänkte passa på och sätta ett driftslarm på Pannan/brännaren. Inte för att den stannar ofta utan för att det borde gå.
Någon som vet om man kan ta ut någon signal från styrskåpet vid stopp,
finns det någon 'plint' som man kan koppla in sig på, eller måste man tjuva på dioderna. Den röda lyser/blinkar ju vid stop. Har inte PLC styrning.
Kan iofs sätta en framlednings givare på stigarledningen men då kommer larmet försent tycker jag.
Eller har ni andra ideer?

/p
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Intressant frågeställning.
Är själv lite intresserad av det du efterlyser, men har inga svar att ge dig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Larmsignaler

Inlägg av peje »

Har pratat med en kille på Sahlins, tyvärr finns det ingen bra larmsignal, det enda som finns är summern och den kan du känna på, den tjuter vid pelletsbrist.
Tycker förövrigt att det är märkligt att summern endast är koplad till en av felkoderna, och den är den ofarligaste koden, självförvållad bränslebrist, överhettning tycker jag är alvarligare men det tjuter inte.

Enlig min larm kille kan kan 'tjuva' på lysdioderna men problemet är ju att dessa blinkar olika beroende på fel kod OCH den röda blinkar vid uppstart, vilket inte är ett fel. Då måste det till logik som känner av hur det blinkar.

Så jag sätter en givare på stigarledningen i väntan på att PLC-skåpet kommer till A3 vilket det tydligen ska göra, ska komma innan nästa eldningssäsong enl rykte.
Ev kommer ett erbjudande till de med 'gamla' skåp att uppgradera sina skåp för att sen även kunna uppgradera A3 till varmluftständning och lambdasond.

/p
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Peje:

Vad har du för "årsmodell" på din brännare som ger blinkning på röd lysdiod vid uppstart?

Var det Sahlins som lämnade uppgifter angående PLC till A3:an samt att den skulle kunna uppgraderas till varmluftständning?

PLC och varmluftständning till A3:an låter inte fel. Hoppas bara att ett uppgraderingskit inte kommer att kostar skjortan för det skulle lösa de saker som jag saknar på min brännare.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
peje
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 11 jan, 2005 14:55
Ort: Borås

Svar roli

Inlägg av peje »

Vet inte vad det är för årsmodel, men jag köpte den för 2 år sedan, och den var ny så det borde vara en 2003:a
så nu är den betald med diffen på olja7pellets :D

rycktet om PLC till A3 är från sahlins, men det var tydligen intget bestämt utan det var en plan att göra så, får hoppas att A4 fungerar fint så att de hinner lägga tid på detta.
Undrar dock om det kan bli ekonomiskt att göra det, kanske är billigare att kränga sin gamla A3 och köpa en ny A4.

/p
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Svar roli

Inlägg av Roli »

peje skrev:Vet inte vad det är för årsmodel, men jag köpte den för 2 år sedan, och den var ny så det borde vara en 2003:a
så nu är den betald med diffen på olja7pellets :D

rycktet om PLC till A3 är från sahlins, men det var tydligen intget bestämt utan det var en plan att göra så, får hoppas att A4 fungerar fint så att de hinner lägga tid på detta.
Undrar dock om det kan bli ekonomiskt att göra det, kanske är billigare att kränga sin gamla A3 och köpa en ny A4.
/p
Min tog i drift våren -98 så den är lite äldre än din. Jag har inga blinkningar eller dylikt på min, tror det är andra generationens styrsystem i den.

Vem vet det kanske blir billigare att köpa en A4 än att gradera upp sin A3:a med PLC styrning och varmluftständning. I så fall så får det vara för min skull, för det är det inte värt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bengt2
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 30 sep, 2005 23:32
Ort: jönköping

Re: Larmsignal A3

Inlägg av bengt2 »

jag har gjort det , dvs kopplat på ett reedrelä med förkopplingsmotstånd över summern för att få ut en slutning/brytning till annan utrustning.
är man lite hemma på elektronik är det inte så svårt.

finns det nån som har gjort en ansträngning att läsa pic16XXX kretsens program ? gäller de gamla A3:orna med pic krets
har bränt ca 100 ton pellets sen 1995
Skriv svar