Kvalite på varmvatten från VV-beredare?

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Kvalite på varmvatten från VV-beredare?

Inlägg av Stugsittaren »

När jag tog ut den gamla pannan blev jag inte lite förvånad över kvaliten på varmvattnet. Det höll på en bra stund. Jag hann hämta kameran och ta 5-6 bilder och en lite film.
Bild
Finns en liten film också (OBS 36MB!), där man kan höra hur skräpet (järnflak?) kommer ut.
http://www.eki.mdh.se/kurshemsidor/info ... kar/vv.avi

Bra med bärhjälp fråm grannen ;0)
Bild
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
matwil
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: ons 12 jul, 2006 08:25
Ort: Umeå

Inlägg av matwil »

Hej ba

Det kom samma skit ur våran NorraHammar från 1967. Fick sig en tankeställare.
Thomas_P
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 00:16
Ort: Skåne/Eslöv/Hurva

Inlägg av Thomas_P »

Mitt gamla elände från -73 innehöll också nånting liknande det som din övre bild visar, kanske inte lika missfärgat men jag stod å andra sidan inte och tittade hela tiden så jag kan ju ha missat det "göttaste"... :wink:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men detta är väl radiatorvattnet, inte varmvattnet ? jag kan inte tänka mig att varmvattnet skulle se ut på det viset...
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jovisst micke_932, det är bottenslammet i radiatorvattnet man ser. VV går ju genom en slinga, det hade frätt på tok för mycket med konstant med färsk syresatt vatten in i pannan....och det hade inte varit så fräsht precis heller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Pannvattnet (=radiatorvattnet) tömde jag först, den satt längst ner på pannan. När den var tömd öppnade jag denna avtappning, som sitter på halva höjden av pannan (ca 1 m upp). Där jag kan tänka mig att VV-beredaren slutar. Eftersom både till- och frånledning till beredaren sitter ovanpå pannan bör detta vara tömning av just det varmvattnet. Jag har lagt en takplåt som lutar ner till gårdgruset utanför pannrummet i ca 30 graders lutning. :wink:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Men om du skruvar loss den lucka det sannolikt är där kallvatten går in och VV ut kommer du attse att det är en slinga genom. Att det sedan kanske finns ett separat vattenmagasin till att värma VV-slingan... det låter helt sannolikt, jag skulle misstänka att det är delad just för att om det går hål på VV-slingan kommer det vattentryck i hela element-systemet om INTE det är delad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Nu har jag dumpat pannan på skroten så jag kan inte kolla. (Har inte heller tid. Slut på semester ;0( ). På pannan stod det att vv-beredaren var på 100 liter och pannan på 200 (om jag inte missminner mig helt). Men visst kan det vara så som du Icecap säger: En separat behållare inne i pannan med pannvatten. Men hur regleras vattenmängden och trycket i denna inre tank? Ett hål upptill till expansionskärl och nertill ut i pannan eller?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Fredrik Wizard
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 02 sep, 2005 15:12
Ort: Furulund

Inlägg av Fredrik Wizard »

om det går hål på VV-slingan kommer det vattentryck i hela element-systemet om INTE det är delad.
Precis vad som hände på min TMV panna, det är väl en av anledningarna att det finns en säkerhetsventil på radiator systemet.
Nibe City VikingBio. Handöl murspis Rosendal
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Det är säkert varmvattnet som syns, pannan har en förrådsberedare som antingen är emaljerad eller kopparfordrad invändigt.

Eftersom kallvattenanslutningen går ner i botten på beredaren och varmvattenanslutningen sitter i toppen, påverkas inte vattenkvaliten så mycket som man kan tro.

Har du galvade stålrör på kallvattnet i huset?
I dessa fastnar det mycket kalkavlagringar som har en brunaktig färg.
Att det sedan kanske finns ett separat vattenmagasin till att värma VV-slingan... det låter helt sannolikt, jag skulle misstänka att det är delad just för att om det går hål på VV-slingan kommer det vattentryck i hela element-systemet om INTE det är delad.
Det låter oerhört långsökt, har aldrig hört talats om något liknande.
CTC EcoFlex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan mycket väl ha fel på den separata VV-buffert men på (vissa?) pannor anges det ju längden på VV-slingan! Jag vet att det är en slinga på min panna, den sitter i en lucka så att man kan byta den.

Jag har sett i andra ämnen i detta forum att folk pratar om VV-slingornas längd (16 eller 20 meter) men jag kan tänka mig att det finns pannor som inte har slinga och då är det utlopp nog helt rätt resterna (bottenfallet) från VV-tanken.

Men det såg hur som helst "lagom aptitligt" ut......
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Icecap skrev:...jag kan tänka mig att det finns pannor som inte har slinga...
Jodå, det finns pannor med slinga, med sk "plattvärmeväxlare" och med beredare. (och så finns det ju pannor helt utan tappvarmvatten oxo)
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Flurken skrev:Har du galvade stålrör på kallvattnet i huset?
I dessa fastnar det mycket kalkavlagringar som har en brunaktig färg.
Nä det är PE-slang i marken och sedan kopparrör. Däremot har jag lite höga värden på järn och mangan i vattnet, vilket förklarar det bruna. Att det kunde ligga sådana mängder i beredaren var dock förvånande.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:
Men det såg hur som helst "lagom aptitligt" ut......
Ingen som sett hur det ser ut i ett vattentorn??

Har man sett blir man inte så sugen på att dricka vatten längre.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

André skrev:
Icecap skrev:
Men det såg hur som helst "lagom aptitligt" ut......
Ingen som sett hur det ser ut i ett vattentorn??

Har man sett blir man inte så sugen på att dricka vatten längre.. :wink:
Eller vattenledning.

Eller får reda på exakt HUR mycket av diverse aromatiska ämnen som hamnar i kommunalt vatten från de grova ledningarna där tjära/asfalt används i skarvarna. De skall utföras på ett sätt så att minimal kontakt med vattnet sker men som alltid finns det en mänsklig faktor.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar