Savoniusrotor till vindkraft

Här diskuteras allt kring vindkraft
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Nu har jag lite literatur framför mig.
Där står att verkningsgraden är mycket liten men är lättstartad vid svag vind. Lämpar sig för pumpar och värmebromsar. Ej el.

Det här med verkningsgrad är inte enkelt för det brukas användas olika sätt. Ett är att man räknar på vad som vinden innehåller det andra på vad som är teoretiskt möjligt att få ut av vinden.
Använder man en roterande turbin är max möjligt att få ut 59.3% av vindens totala energi. Om man i stället använder den typen som vinden skjuver framför sig är 43.2% (likt Savonius.)

Skall vi jämföra rotorn mot en propeller använder vi den totala effekt som finns i vinden.
Det blir för en bra turbin runt 50% för en Savonius absolut som bäst ca 8%. Enda andra kostruktioner som är lika dåliga är en gammal väderkvarn. Fördelen är enkelheten vilket gör att man använder dem i alla fall.

Uteffekten vid en medelvind på 5m/sek 12 - 15watt/m2 som tre cyckelgeneratorer.
Vid 10m /sek blir effekten ca 100 watt

Den blir stor om man skall koka vatten på spisen.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Om Savoniusrotor.

Inlägg av Figur »

OK! Dåligt effektutbyte. Det var bara ett "höftskott" och en stilla undran från min sida.
Jag jobbade på Ericsson tidigare. Där hade dom några prototypanläggningar med radiobasstationer i några U-länder. Dom drevs på plats med Savoniusrotorer ute i djungeln. Under flera år på åttio och nittiotalet satt det dessutom en på taket på Ericssons fabrik i Kungens Kurva (ursäkta, 08-området :oops: ) Och jag tror att den ingick i detta radiobasstationprojekt som referensstation för kraftförsörjning.
Jag jobbade inte själv med det, men det fanns en person i min närhet som hade varit lite inblandad på ett hörn.
Efter detta blev ju Ericsson nästan utplånat till oigenkännlighet, och ingen vet i dag vad som gjordes för 15 år sedan. Och detsamma gäller ju även tekniska data, "Hur var det med detta egentligen?", "Vem kan något om detta i dag?". Sådan kunskap är som bortblåst. Med eller utan Savonius.
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Har faktiskt jobbat med att bygga radiobasstationer i specialprojekt. Inte via nämnd firma men åt en stor svensk biståndsgivare.
Jag förstår mycket väl att en sådan utrustning skulle fungera. Effektförbrukningen är i dessa sammanhang väldigt låg och underhållet minimalt. Vi använde solcellspaneler vilket är mindre underhållskrävande.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
Skriv svar