Savoniusrotor till vindkraft

Här diskuteras allt kring vindkraft
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Savoniusrotor till vindkraft

Inlägg av Figur »

Har någon prövat en Savoniusrotor? En rotor bestående av ett på längden kluvet oljefat, där dom båda halvorna har monterats förskjutna till varandra. Rotorn är helt oberoende varifrån vinden kommer. Den rör sig bara det kommer vind.
Roterande reklamskyltar torde fungera på ett likvärdigt sätt. Och dom tycks ju snurra även för lätta vindar.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Har aldrig testat, men det sägs att dom ska vara bra (tystare än vanliga vindkraftverk, enkla eftersom all mekanik sitter nära marken, oberoende av vindriktning som sagt var m.m) har dock för mig att det var någon större nackdel med dom men jag kommer inte på vad det var för tillfället.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Har för mig att verkningsgraden inte var så stor. Vindmotstånd från den sida som går mot vinden och att det ofta inte blåser så bra nära marken. Osäker på detta.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

titta på http://www.visionideas.se/

energy tower....
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Coolt.
Hörde att dom var på gång, verkar vettigt faktiskt. hoppas bara att dom börjar tillverka småskaligt också.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

jag var å pratade med dem på nolia och jag var välkommen dit om jag ville så skulle han hjälpa att ta fram mått mm på en fyra metershög snurra de skulle räcka till ett hus enligt han...

tyvärr har de inte blivit för jag hade en kompis med mig som har ett enteprenadfirma och när de hörde de så vart de mer intressant om han tog kontakt men den killen är lat.....
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Fyra meter hög snurra som ska räcka till ett hus? Hela energiåtgången? :shock: Vad betyder det mer precist...? Inte Woddas hus med en åtgång på 45000kWh gissar jag? :)

Låter otroligt med tanke på att ett konventionellt, mindre hemmakraftverk typ Air-X producerar max 400W vid 12 m/s. Problemet med lagring av energi alt. inkoppling på nätet återstår också.

Men det här är inte min kopp med te så berätta gärna mer för en nyfiken skeptiker.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om nu en snurra på 4 m ska fixa ett normalt hus vad kostar dylig sak tro :shock: :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
KVP
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: mån 17 apr, 2006 22:33
Ort: Värmland

Inlägg av KVP »

Mycket skeptisk, har inga papper här men jag har lite info om teoretiskt maximala verkningsgrader. Den är inte särskilt stor. Vilken medelvind räknas det på?
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

jag är själv skeptisk till de hela men enligt han på mässan skulle de funka efter som de tar ut mer effekt ur vinden än ett traditionellt vindkraftverk.

tror de heter hannevind som leverar vindkraftverk från 2.2kw till 40kw och deras 2.2kw är två meter i diameter.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Mer info finns här:

http://hannevind.com
http://hannevind.com/web/Hannevind_produkter.pdf

Energibehovet för ett helt hus klarar knappast de två mindre modellerna (upp till 65000:- exkl. mast och annan utrustning). Den större "hemmamodellen" producerar maximalt 8000-10000 kWh per år. Men det lär ju vara under extremt gynnsamma vindförhållanden. Kraftverken prducerar ju i alla fall mer el än de småverk jag sett hittills.

Intressant men knappast revolutionerande och alltför dyrt om man inte bor på en fjällsida eller en vindpinad slätt. Men visst jag skulle gärna ha ett litet vindkraftverk för att testa om jag inte behövde tänka på investeringskostnaden... Gissar att det finns mer att tjäna på genom att köpa andelar i ett "riktigt" vindkraftverk.
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Mer info finns här:

http://hannevind.com
http://hannevind.com/web/Hannevind_produkter.pdf

Energibehovet för ett helt hus klarar knappast de två mindre modellerna (upp till 65000:- exkl. mast och annan utrustning). Den större "hemmamodellen" producerar maximalt 8000-10000 kWh per år. Men det lär ju vara under extremt gynnsamma vindförhållanden. Kraftverken prducerar ju i alla fall mer el än de småverk jag sett hittills.
Problemet är väl att det inte blåser jämnt o då måste man ha ett lager/batteri o då blir det inte billigt..

Det minsta för 25000:- skulle jag nog klara mej med då det enligt vind kartorna teoretiskt går att få ur 5-6000 kWh/år med de o vi ligger under 3500 kWh/år för hushållsel...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

för 3500 i hushållsel/år skulle jag inte bry mig om att fundera ens på vindkraft eller alternativ........
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

hogge skrev:för 3500 i hushållsel/år skulle jag inte bry mig om att fundera ens på vindkraft eller alternativ........
Nja de är nog svårt att räkna hem en vind snurra, Möjligen om man hade vindkraft som försörjde huset då de blåste o att elpatron då värmde acktanken istället för pellets..

För april så va elräkningen på 456:-/305 kWh o hade de inte varit för alla skatter o avgifter så skulle de bara varit 93:- för elen.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fel forum igentligen men vindsnurra o jordvärme kanske skulle va nått.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar