Ecotec (prototyp?)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
säterbo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 okt, 2004 18:31
Ort: Säter

Ecotec (prototyp?)

Inlägg av säterbo »

:?: Hej på er Har en liten undran angående Ecotec a3 (compakt).
Jag har problem med att externskruven hinner inte alltid mata tillräckligt utan resultatet blir att summern skriker /jag hör den inte MEN min sambo och hundarna reagerar/ :? Skulle vilja att timern - mellan tomt och fullt interförråd - skulle ha längre tid. Det behövs bara en omstart och skruven behöver bara gå ett halvt varv så är det bra. Detta inträffar främst vid små/kortare pellets. Kanske detta är fixat vid "nyare" modeller???
Lutningen är nära horisontell!!!
Göran
Ecotec A3 15 kw+ERYL dubbelpanna -76a
Compact
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 11:01

Inlägg av Compact »

Jag har själv en Compact (föregångaren till Ecotec) och i den kan man ändra hur länge externskuven ska mata när internförrådet är tomt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Hur gör man då?
Är det de små vippbrytarna som man skall ändra?
Någon som vet deras betydelse?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
pelletsson
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 03 nov, 2004 16:42

Skitig givare..

Inlägg av pelletsson »

Har haft samma problem, prova att göra rent givaren som sitter i internförrådet på brännaren.

Funkade för mig.
säterbo
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 okt, 2004 18:31
Ort: Säter

Inlägg av säterbo »

Hej igen och jag är mycket glad över svaren.

Switch 5 ändrar matningstiden på externskruven ON (till höger) = max
OFF = min.
Switch 1 och 2 Ställer INTERN matningen från 60 - 90 %
Switch 4 ON-läget ger ALLTID 100% oavsett inställning av 1 och 2.
Så står det i mina papper. men jag märker ingen skillnad !!!! Den verkliga förbättringen blev när jag minskade lutningen på EXT-skruven bättre men inte BRA, skriker ibland.
Som sagt min brännare är gammal och chippet heter A 002 (nästan det lägsta)!! Och vi vet att uppgraderingar sker dagligdax och troligen oxo hos EcoTec A3. Det vore intressant att prova ett annat chip eller kontrollerkort för att se om det blir ngn skillnad. Kanske det ligger på nå´n hylla?
Har köpt begagnad brännare "billigt" och man får vad man betalar för, så lite strul finner man sig i :D

Mvh Göran
Ecotec A3 15 kw+ERYL dubbelpanna -76a
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tack Göran.

Skall öppna locket och titta vad mina brytare har för inställning samt vilken version det är på mjukvaran nu i helgen när jag sotar ur. :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar