Dimensionering av kulvert för solfånagare?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Dimensionering av kulvert för solfånagare?

Inlägg av Wodda »

Har tittat runt lite och blir inte klok. Tänkte att kanske era råd är till hjälp.
Är det någon av er som har olika dimensioner på framledning & retur?
Jag kommer förmodligen att få väldigt hög diff mellan inlopp och utlopp på solfångaren då det är 14,4m2 absobatoryta (tot 16 m2)av heat pipe typ. Min tanke är att vattnet kommer expandera (tryckhöjning), frågan är bara hur mycket. Funkar det om man har en mindre dimension som framledning och en större retur från fångaren??? borde inte detta ta död på eventuella tryckhöjningar eller är jag ute och cyklar.
Jag kommer att ha 35m fram till panelen och 43m på returen totalt 78m (kulvert).
Apropå kulvert, vart hittar jag bäst pris?
Vilka dimensioner på rören rekomenderar ni?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Du cyklar.

I en trycksatt anläggning som pumpar runt i storleksordningen 5-10 liter/minut, i rör som är åtminstone 22 mm i diameter, består inte det huvudsakliga trycket av dynamiska effekter på grund av själva pumpningen. Det är istället statiskt tryck, från det faktum att vattnet har ett visst tryck, även när du inte pumpar alls. Detta tryck kommer att öka när vattnet blir varmare, men det är lika högt överallt i systemet, bortsett från den effekt som höjdskillnaderna ger. Men de är också statiska, eftersom din anläggning sitter still, förhoppningsvis.

Du har helt rätt i teorin, men det är inte av någon betydelse att göra som du har tänkt dig. Tänk istället på att du ska kunna transportera den effekt du får med ett rimligt flöde, så får det bestämma storleken på dina rör.

Om dina fångare hade suttit direkt på taket borde 22 mm vara lämpligt, skulle jag tro. Men nu ska du ju dra dubbelt så mycket rör som jag har, så det blir lite annorlunda.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Skönt å höra att man kan cykla :)
Även skönt att få svar. Bör jag gå upp på typ 28mm rör? eller har det med pumpen att göra?
Jag har 30 m/22mm ytf (3 steg) för att ta ut värmen + kulverten.Heat pipe fångarna är dimensionerade för ca 18l/min (totalt) som högst. Vad hade du gått på?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

En pump ger ett visst flöde genom ett visst motstånd.
Jag är ingen expert på beräkningar på hydrauliskt flöde i rör. Däremot har jag en gång i tiden jobbat med att ta fram och programmera dimensioneringsmodeller för materialtransport med luft i rör, så det känner jag väl till.

Längre rör ger mer motstånd. Föga förvånande. Grövre rör ger mindre motstånd. Lika logiskt. Räkna med att motståndet är proportionellt mot längden och omvänt proportionellt mot tvärsnittsarean. En 90° krök motsvarar en förvånansvärt lång raklängd rör. Räkna med en meter ungefär.

Mina solfångare har ca 7 m² absorptionsyta, enl. specifikationen. Dessutom har jag reflektorplåtar under dem. Med ett flöde på ungefär 5 l/min (enl. simpel fjäderbelastad mätare, ej kompenserad för att glykolblandningen har en annan viskositet) har jag en temperaturhöjning på ungefär 20°C nu i början på maj. Lite dis har det varit om dagarna, så det har dämpat uppvärmningen lite grand.
Jag har nästan 40 meter 15 mm rör till mina solfångare. Genom värmeväxlarna är det dock 22 mm rör. Enligt leverantören skulle jag klarat ytterligare en modul (alltså knappt 10 m² absorbatoryta) med 15 mm rör. Sen får man gå upp till 22 mm. Sa han.

Härav kan man nog sluta sig till att 28 mm verkar rimligt i ditt fall. De är ju 62% större än 22 mm. Tror jag i alla fall.
Notera nu att jag inte är mer expert än det faktum att jag råkar ha en anläggning, som installerades i vintras.
Sfinx
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Lite kalkylinfo:
Tre olika rördimensrioner tryckfall per meter med 18 minutliter
Går du upp till 28 mm sjunker tryckfallet kraftigt.
Fluid = Propylene Glycol
X [vol %] = 50,00
T [°C] = 0,00
Density [kg/m^3] = 1052,55
Specific heat [kJ/(kg K)] = 3,453
Conductivity [W/(m K)] = 0,349
Dynamic viscocity [10^-5 Pa·s] = 1840,167
Kinematic viscocity [cSt] = 17,483
Freeze point [°C] = -33,66

Pressuredrop
Length [m] = 0
Diameter [mm] = 18
Roughness [mm] = 0
Volumeflow [m^3/h] = 1,08
Pressuredrop [kPa/m] = 2,14
Reynolds number = 1213,79
Pressuredrop
Length [m] = 0
Diameter [mm] = 22
Roughness [mm] = 0
Pressuredrop [kPa/m] = 0,96
Reynolds number = 993,10
Pressuredrop
Length [m] = 0
Diameter [mm] = 28
Roughness [mm] = 0
Pressuredrop [kPa/m] = 0,37
Reynolds number = 780,30
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Det motsäger ju i alla fall inte min teori.
Skriv svar