Hade sotaren hemma häromdan. På morgonen satte jag över på eldrift och när jag kom hem på eftermiddagen satte jag över på pellets igen. När jag satte tillbaks till pellets var pannan redan varm (75°) så brännaren startade ju såklart inte.
På morgonen efter larmade pannan för "Slussen otät" eller liknande.
Slog av strömbrytaren och på igen, och då stratade allt igång igen.
Är det min panna som beter sig såhär, eller är det någon annan som märkt detsamma?
Är det månne så att detta löses med det nya programmet?
Hör av er!
skumt?
Samma problem kan man ha om man sotar pannan och värmen inte gått ner under 75 grader som du beskrev.. Då matar han på med pellets och "tror" att han skall köra underhållsglöd. Till slut ploppar hela pellets ner i asklådan och ett felmedelande dyker upp.. Tappa ur varmvatten tills pannan visar 70 grader eller lägre så bör den starta utan problem nästa gång..
Biomatic 20+
-
- Fröträd
Det är smartare att tillfälligt skruva upp börvärdet till 85 grader innan starten, så att pannan går in i kallstartsläge. Sen är det bara att plocka tillbaka börvärdet till 80 grader igen. Då slipper man tappa vatten i onödan.Älghår skrev:Samma problem kan man ha om man sotar pannan och värmen inte gått ner under 75 grader som du beskrev.. Då matar han på med pellets och "tror" att han skall köra underhållsglöd. Till slut ploppar hela pellets ner i asklådan och ett felmedelande dyker upp.. Tappa ur varmvatten tills pannan visar 70 grader eller lägre så bör den starta utan problem nästa gång..
Biomatic 20+, 800 liter veckoförråd, Thermomatic Combi shuntstyrning.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
När man bryter strömmen (drar ur sladden) så gör den en omstart..pellman skrev:verkar som det är en "bugg" i programmet. Borde inte optovakten indikera att ingen låga är synlig och initiera tändning igen. Bra idé att höja börvärdet innan start.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd