Hålla med eget material / anlita en rörkrökare för jobbet.

fritzie
Frö

Inlägg av fritzie »

Många erfarenheter i denna tråd, jag tackar för all input.

Visst håller jag med om att det är rörkrökarens rätt i denna värld att tjäna pengar på alla prylar. Inget fel med detta men det är väl det som många har upptäckt att det går att minska utgifterna med rörkrökarens marginal, undertecknad inräknad.

Tyvärr så har jag råkat ut för detta att en hantverkare sade att prylen X kostade sisådär rekommenderat cirkapris 3500 spänn när jag anlitade denne för ett jobb. Sedan så var det jobbet som tillkom med resor etc. Summan var att det kostade 8000 sek för hela kalaset.

Det var bara en sak, hantverkaren sade inte att han hade 40% på det rekommenderade cirkapriset. Mer förtjänst för denne...men det här framkom när jag pratade med en granne som också jobbade i samma område och hade samma leverantör.

Sedan resonerar jag som så här, du kan göra det mesta hemma om du kan och inte har tummen för mycket mitt i handen. Inklusive det där med koppla och kröka rör. Men det är ett stort steg att våga koppla ett värmesystem som rör hjärtat och komforten i hemmet. Om sedan något skulle hända och försäkringbolaget knorrar. Tanken kan locka och förskräcka.

Men jag tror att det där går att lösa.

Gör inte även rörkrökarfirmor inspektioner och skulle kunna utfärda ett intyg att min egeninstallerade anläggning är monterad på ett fackmannamässigt sätt?

Ponera att du sätter in en kassett i din öppna spis hemma på egen hand, sotaren kommer och provtrycker och ger sedan ett intyg att den här anläggningen är godkänd att elda i.

Om du har ett intyg i bägge fallen från vardera rörkrökarfirman och sotaren att din egeninstallerade värmeanläggning är ok, så är det väl inget försäkringsbolaget har att protestera mot om det händer.

Det är möjligt att jag är ute och cyklar men min poäng är att yrkeskompetens/intyg borde gå att köpa likväl som en komplett värmeanläggning. Men valet ligger i priset och bekvämlighet.

Någon som har köpt en fristående rörkrökarinspektion av sin egeninstallerade värmeanläggning?
Urkopplad olja på CTC Pionjär värmer cirka 255 kvadrat med elpatron och inte pellets :-(
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Skriv svar